Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Men vad vill jag ska göra då?
Att vaccinera sig är ju en bra start.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Att vaccinera sig är ju en bra start.
När jag vaccinerade mig blev jag mer sjuk än av själva sjukdomen så mig är det ingen bra lösning och borde inte vara för andra heller med samma sjukdomsförlopp.
 
P pmd skrev:
Ja, du gav väl en alternativ förklaring till den som Jocke Best gav i det inlägget?
Japp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det inte är relevant för ditt beslutsfattande om risken för dig att dö av covid vore 10 % med den ålder du har nu?
Det jag menar är att vi ska inte spekulera i något som inte finns eller har funnits under våra liv.
 
J
V växelventil skrev:
Men vad vill jag ska göra då?Ska jag försöka bli så sjuk som möjligt eller?Jag kan ju inte ändra mitt sjukdomsförlopp som jag och dom flesta sjukdomsförlopp har haft eller vad menar du?ska jag vaccinera mig så jag blir mer sjuk än sjukdomen?
Gör inget. Gå vidare bara. Ingen kommer tvinga dig. Vi andra tycker bara att det är mindre bra skött.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Förstår du nu varför det ni skriver är ointressant och det lyser igenom när man inte vet vad man talar om.Dom flesta av oss har inte dött eller varit svårt sjuka hur mycket ni vill få det till det.Eftersom du inte har varit sjuk i covid så vet du inte vad du talar om.
Det är faktiskt två helt olika saker vad man upplevt personligen och vad all fakta och statistik visar. Jag tycker det räcker utmärkt med familj släkt och vänner som blivit mer eller mindre allvarligt sjuka, kollegor som dött, blivit svårt sjuka och legat på IVA samt lider av post-covid trots allt från fantastiska till mindre gynnsamma förutsättningar.

Jag har all respekt och sympati för din upplevelse, men att den skulle innebära att du därigenom får rätt i sak är faktiskt inte korrekt. Att det är svårt att förhålla sig till förstår jag dock fullt ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Växelventil har berättat tidigare att han var mycket lindrigt sjuk i covid och sen vaccinerade sig och då blev sjuk på ett sätt som var värre än hans covidsjukdom.

Men det är ju för honom och gäller inte generellt.
Okej, det tror jag att jag har missat (eller var det här myokardit efter vaccinering kanske? ringer en svag klocka här).

Det är ju inte bevis på att vaccinet skulle ha gjort covid värre, snarare kanske att hälsokontrollen inför vaccineringen missade. Har för mig man rekommenderar viss karens efter genomgången sjukdom innan vaccinering.
 
P
V växelventil skrev:
Japp.
Då är det rimligt att undra varför "ni" frågar.
 
P
V växelventil skrev:
Men vad vill jag ska göra då?Ska jag försöka bli så sjuk som möjligt eller?Jag kan ju inte ändra mitt sjukdomsförlopp som jag och dom flesta sjukdomsförlopp har haft eller vad menar du?ska jag vaccinera mig så jag blir mer sjuk än sjukdomen?
Om jag hade blivit sjukare av vaccinationen än av en infektion så hade jag till att börja med ifrågasatt om det verkligen var vaccinationen som gjorde mig så sjuk. Om jag hade hittat en annan orsak så hade saken varit biff och jag hade tagit nästa vaccination.

Om jag istället hade blivit hyfsat övertygad om att det verkligen var vaccinationen som gjorde mig sjuk så hade jag funderat mycket länge och noga på om nästa vaccination vore så lämplig. Det finns flera faktorer att ta hänsyn till så eventuellt hade jag beslutat att vaccinera mig ändå. Eventuellt inte. Ju längre tid som hade gått efter första vaccinationstillfället desto mer vikt hamnar i vaccinationsvågskålen.

Valet är inte självklart, så man gör bäst i att fundera ordentligt på potentiella konsekvenser av det ena eller det andra valet.

Det är ditt val. Ingen annan kan besluta åt dig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Så du menar att jag ska krocka med bilen igen för att kontrollera om mitt bilbälte fungerar?Varför då.
Hur kan du tolka den texten på det sättet?

Betydelsen är raka motsatsen till din tolkning.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det är faktiskt två helt olika saker vad man upplevt personligen och vad all fakta och statistik visar. Jag tycker det räcker utmärkt med familj släkt och vänner som blivit mer eller mindre allvarligt sjuka, kollegor som dött, blivit svårt sjuka och legat på IVA samt lider av post-covid trots allt från fantastiska till mindre gynnsamma förutsättningar.

Jag har all respekt och sympati för din upplevelse, men att den skulle innebära att du därigenom får rätt i sak är faktiskt inte korrekt. Att det är svårt att förhålla sig till förstår jag dock fullt ut.
Men det handlar inte om vem som har rätt eller fel utan vad för erfarenheter vi har av denna pandemi.Jag kan bara förmedla vad jag och flera med mig har upplevt när vi har varit sjuka i covid 19 och statistiken visar att även innan vaccineringen kom igång som var dom i min omkrets inte speciellt sjuka och behövde inte besöka någon sjukvård utan var hemma några dagar för att sedan börja jobba.det är det jag tycker är konstigt att bara för man är vaccinerad betyder väl inte det att det hindrade folk att bli svårt sjuka och hur vet man att man att det var vaccinet som gjorde att du inte blev svårt sjuk.Samma utgång kan ju ha varit utan att man var vaccinerad.Sedan har du nog andra erfarenheter men det borde ju vara att om du är äldre eller har bakomvarande sjukdomar så ökar väl risken för svåra sjukdomar och är man i den gruppen ska man ju vaccinera sig.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Om jag hade blivit sjukare av vaccinationen än av en infektion så hade jag till att börja med ifrågasatt om det verkligen var vaccinationen som gjorde mig så sjuk. Om jag hade hittat en annan orsak så hade saken varit biff och jag hade tagit nästa vaccination.

Om jag istället hade blivit hyfsat övertygad om att det verkligen var vaccinationen som gjorde mig sjuk så hade jag funderat mycket länge och noga på om nästa vaccination vore så lämplig. Det finns flera faktorer att ta hänsyn till så eventuellt hade jag beslutat att vaccinera mig ändå. Eventuellt inte. Ju längre tid som hade gått efter första vaccinationstillfället desto mer vikt hamnar i vaccinationsvågskålen.

Valet är inte självklart, så man gör bäst i att fundera ordentligt på potentiella konsekvenser av det ena eller det andra valet.

Det är ditt val. Ingen annan kan besluta åt dig.
Att det var vaccineringen som var orsaken att jag blev dålig är det ingen tvekan om och hade samma som charlotte kalla som hade en lindrig sjukdom men blev betydligt mer sjuk av vaccineringen och vad jag fattade som på charlotts läkare så var det inte helt ovanlig.Flera på mitt jobb gick hem med feber efter andra dosen och nu vi har en kille i 30 års ålder som har varit hemma i 3 dagar med hög feber efter dos 3.
 
L Lilak skrev:
Hur kan du tolka den texten på det sättet?

Betydelsen är raka motsatsen till din tolkning.
För min del blir det som att åka utan bilbälte när jag vaccinerarade mig.
 
Redigerat:
Ledsen att du är en statistisk anomali, men ditt argument är att jämföra med att investera hårt i skraplotter eftersom någon du känner faktiskt vann 100 000 kr en gång.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men det handlar inte om vem som har rätt eller fel utan vad för erfarenheter vi har av denna pandemi.Jag kan bara förmedla vad jag och flera med mig har upplevt när vi har varit sjuka i covid 19 och statistiken visar att även innan vaccineringen kom igång som var dom i min omkrets inte speciellt sjuka och behövde inte besöka någon sjukvård utan var hemma några dagar för att sedan börja jobba.det är det jag tycker är konstigt att bara för man är vaccinerad betyder väl inte det att det hindrade folk att bli svårt sjuka och hur vet man att man att det var vaccinet som gjorde att du inte blev svårt sjuk.Samma utgång kan ju ha varit utan att man var vaccinerad.Sedan har du nog andra erfarenheter men det borde ju vara att om du är äldre eller har bakomvarande sjukdomar så ökar väl risken för svåra sjukdomar och är man i den gruppen ska man ju vaccinera sig.
Du, jag fattar vad du menar, men du kan inte hålla på att skriva saker som att ”statistiken visade att dom i min omkrets inte vart speciellt sjuka”.
Det är inte statistik, det är din erfarenhet. Det är INTE samma sak.

Och återigen, det här måste ha sagts snart hundra gånger, men en sån här sammanställning visar på exakt det du frågar efter, (att man blir sjukare utan vaccin, och hur andelen sjuka slår i olika åldersgrupper):
Diagram som visar jämförelse av covid-19-patienter per åldersgrupp, uppdelat på ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titta på de mörka och ljusa staplarna per ålder så ser du att vaccination hjälper i alla åldrar, men blir viktigare ju högre ålder. (Därav att man börjar med äldre).

När man diskuterar utfall och hur det fungerat med vaccin och annat under pandemin, då är personers upplevelser och erfarenheter berättelser och storys men inte fakta man kan dra slutsatser av.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.