Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
V växelventil skrev:
För mig och andra så är det definitivt inte en ointressant fråga för inte vill jag bli mer sjuk av vaccinet än av själva sjukdomen.
Och det vågar jag påstå att det är en inbillad och påhittad farhåga. Det finns inget som helst stöd efter över 10 miljarder administrerade doser vaccin världen över att det skulle vara en ens mikroskopisk sannolikhet att det är farligare att ta vaccinet än att smittas av viruset.

Tvärtom finns det däremot hur mycket belägg som helst för.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men det är väl större risk att fler vaccinera sprider smitta eftersom fler är vaccinerade om man ser hur det ser ut idag om man jämför med i fjol vid samma tid.
Finns det inga vaccinerade så kan förstås inga vaccinerade sprida virus.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det får du gärna ge exempel på. Att komma med ad hominem-argument brukar tyda på att man saknar argument eller inte har förstått det som man inte klarar att argumentera mot, så jag hoppas att vi slipper den typen av argumentation från dig i fortsättningen.

Som sagt, ge gärna exempel. Det är full möjligt att jag har missat något inlägg i hastigheten, men det kan lika gärna vara att svaren var oklara …

Kakan? Neutral när det gäller vad?
Tyvärr är du nog dum.
Du ställde mig en fråga när du citerade mig. Svaret var i citatet, varför gör du så? Hoppas jag slipper sådan argumentation från dig igen.

Du kan inte ha missat i all hast då det var max 3 meningar.

Och om du inte fattar vad jag menar som neutral så avslutar vi här.
 
P pmd skrev:
Har du testat dig?
13 hemtester, 1 test på sjukhuset och ett pcr.
Frågor på det ?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
För mig är det inte relevant. Fråga mig om typ 35 år då jag är gammal och skröplig. (iallafall gammal)
Menar du att det inte är relevant för ditt beslutsfattande om risken för dig att dö av covid vore 10 % med den ålder du har nu?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
BirgitS
timmelstad timmelstad skrev:
Och det vågar jag påstå att det är en inbillad och påhittad farhåga. Det finns inget som helst stöd efter över 10 miljarder administrerade doser vaccin världen över att det skulle vara en ens mikroskopisk sannolikhet att det är farligare att ta vaccinet än att smittas av viruset.

Tvärtom finns det däremot hur mycket belägg som helst för.
Växelventil har berättat tidigare att han var mycket lindrigt sjuk i covid och sen vaccinerade sig och då blev sjuk på ett sätt som var värre än hans covidsjukdom.

Men det är ju för honom och gäller inte generellt.
 
P
V växelventil skrev:
Kan det inte vara så att det som jag skriver eftersom det är fler än mig som ställ samma fråga.
Snälla växelventil, läs igenom det du har skrivit och rätta till meningsbyggnaden innan du lägger in dina kommentarer. Det blir så mycket trevligare diskussion om vi andra inte behöver fråga ideligen om vad du menar.
 
  • Gilla
Klacken och 6 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Och det vågar jag påstå att det är en inbillad och påhittad farhåga. Det finns inget som helst stöd efter över 10 miljarder administrerade doser vaccin världen över att det skulle vara en ens mikroskopisk sannolikhet att det är farligare att ta vaccinet än att smittas av viruset.

Tvärtom finns det däremot hur mycket belägg som helst för.
Förstår du nu varför det ni skriver är ointressant och det lyser igenom när man inte vet vad man talar om.Dom flesta av oss har inte dött eller varit svårt sjuka hur mycket ni vill få det till det.Eftersom du inte har varit sjuk i covid så vet du inte vad du talar om.
 
P
V växelventil skrev:
Men det är väl större risk att fler vaccinera sprider smitta eftersom fler är vaccinerade om man ser hur det ser ut idag om man jämför med i fjol vid samma tid.
Ja, det kan det nog vara, men i och med att det är fler som är vaccinerade idag jämfört med för ett år sen så finns det nog färre smittospridare idag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Tyvärr är du nog dum.
Nu håller du på så där igen. Varför gör du så, istället för att vara konstruktiv?
 
Fairlane
V växelventil skrev:
Jag känner massor som varken är vaccinerade eller blivit sjuka som har left som vanligt innan pandemin och det är inte den gruppen som behöver sjukhusvård heller.
Jag känner massor med personer som aldrig har haft någon nytta av ett säkerhetsbälte så det är bara onödigt, om man inte krockar.

Problemet är att man inte vet att man kommer krocka om man inte gör det avsiktligt och man vet inte heller hur man kommer reagera om man råkar ut för Covid-19.
Det är inte så enkelt som "Är jag inte överviktig och äter mina vitaminer så är jag utan risk". Charlotte Kalla drabbades rätt illa av Covid-19 och jag tror inte det beror på att hon är överviktig och slarvar med kosten. Inte heller tror jag det beror på att hon är gammal.
Det finns fler exempel på personer som till synes inte alls är i riskgrupp och lever hälsosammare än de flesta som ändå råkar illa ut.

Det är inte så att det är 10% risk att bli svårt sjuk, det påstår ingen. Det är däremot mycket större risk för en ovaccinerad att bli svårt sjuk än vad det är för en vaccinerad. Återigen, utan att det för den skull är några enormt höga siffror.
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Dom flesta av oss har inte dött eller varit svårt sjuka hur mycket ni vill få det till det.
Nej, det är ingen som vill få det till att en majoritet av de som får covid behöver sjukhusvård, och ändå mindre att en majoritet skulle avlida.

Det är väldigt välkänt att de flesta får en lindrig sjukdom, dvs. klarar att vara sjuka i hemmet.

Dock vet man inte i förväg vilka som kommer att behöva sjukhusvård och/eller avlida.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner massor med personer som aldrig har haft någon nytta av ett säkerhetsbälte så det är bara onödigt, om man inte krockar.

Problemet är att man inte vet att man kommer krocka om man inte gör det avsiktligt och man vet inte heller hur man kommer reagera om man råkar ut för Covid-19.
Det är inte så enkelt som "Är jag inte överviktig och äter mina vitaminer så är jag utan risk". Charlotte Kalla drabbades rätt illa av Covid-19 och jag tror inte det beror på att hon är överviktig och slarvar med kosten. Inte heller tror jag det beror på att hon är gammal.
Det finns fler exempel på personer som till synes inte alls är i riskgrupp och lever hälsosammare än de flesta som ändå råkar illa ut.

Det är inte så att det är 10% risk att bli svårt sjuk, det påstår ingen. Det är däremot mycket större risk för en ovaccinerad att bli svårt sjuk än vad det är för en vaccinerad. Återigen, utan att det för den skull är några enormt höga siffror.
Så du menar att jag ska krocka med bilen igen för att kontrollera om mitt bilbälte fungerar?Varför då.
 
P
V växelventil skrev:
Fast det du missar är ja att jag har ju redan kollat mitt bilbälte att det fungerar och jag har inte hört någon som blivit mer sjuk andra svängen så risken är minimal att bli svårt sjuk om du nu inte själv är ute i samhället och är sjuk.Dom som jag känner som blivit sjuk andra gången (alfa/delta)Har inte haft någon symptom alls.Är du däremot i riskgruppen så finns det inte så många alternativ men är du inte sjuk mer 1-3gånger/så är det nog ingen större risk att bli svårt sjuk. Vi har faktiskt nu 2st patienter som ligger på medicnavdelnimgen pga smärta i njurarna efter 3 dosen och frugan fick med känningar så nu är det slutvaccinera där.
"Statistics by checking with acquaintances" är kanske inte riktigt i enlighet med standardmatematik.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Förr rekommenderade välrenommerade läkare att röka cigaretter med...
Det var väl på medeltiden, antar jag.
Detta vaccins långtidskonsekvenser återstår att se. Speciellt intressant är det i länder där man vaccinerar småbarn.
Långtidskonsekvenserna är mer välkända hos "detta" vaccin än hos många andra vaccin som används. Vilket vaccin du nu kan syfta på. Åtminstone de tre först godkända vaccinen i Sverige har använts mycket mer än många andra vaccin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.