Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Varför ska i göra det? (Förutom av kuriosaskäl).
Varför inte?Det är alltid någon som känner någon som var nära på att dö i covid men jag har inte sett någon som skriver här har varit med om något liknande men verkar som bara för man haft covid behöver väl inte det betyda att dom flesta blir svårt sjuka.
 
P
V växelventil skrev:
så om man inte tillhör riskgruppen eller inte är äldre så förstår jag varför man inte vill vaccinera sig.
Hur vet man om man tillhör en riskgrupp?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Problemet är ju inte vaccinet utan dom som vaccinerar sig och är ute i samhället och sprider smitta bara för dom stannar inte hemma när man är sjuk.både jag och min fru blev smittade på det viset och hade fler varit hemma så hade vi inte haft så stor smittspridning.
Smittspridningen blir knappast mindre om dessa personer inte vaccinerar sig men jag håller med om att det rätt korkat av dem att bete sig på det där viset. Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det. Folkhälsomyndighetens rekommendation har väl ändå varit rätt tydlig?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Ibland vet jag inte om du ställer en fråga för att sedan svara på frågan som du själv ställt.
I det här fallet ställde jag frågor för att jag inte förstod ditt inlägg. Den första just för att visa på vad jag inte kunde förstå. Den andra för att fråga om det var just så det skulle betyda, alltså en förslag på en betydelse. Den sista meningen var en kommentar med min åsikt om fråga två besvarade med ett ja.

Men tydligt vet du inte själv vad du menade eftersom du inte kunde svara på frågorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I det här fallet ställde jag frågor för att jag inte förstod ditt inlägg. Den första just för att visa på vad jag inte kunde förstå. Den andra för att fråga om det var just så det skulle betyda, alltså en förslag på en betydelse. Den sista meningen var en kommentar med min åsikt om fråga två besvarade med ett ja.

Men tydligt vet du inte själv vad du menade eftersom du inte kunde svara på frågorna.
Kan det inte vara så att det som jag skriver eftersom det är fler än mig som ställ samma fråga.
 
P pmd skrev:
Smittspridningen blir knappast mindre om dessa personer inte vaccinerar sig men jag håller med om att det rätt korkat av dem att bete sig på det där viset. Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det. Folkhälsomyndighetens rekommendation har väl ändå varit rätt tydlig?
Väldigt enkelt stanna hemma när man är sjuk.Vi måste bli bättre på att förmedla budskapet med att oavsett du är vaccinerad eller ovaccinerad och är sjuk ska vi stanna hemma.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Kan det inte vara så att det som jag skriver eftersom det är fler än mig som ställ samma fråga.
Nu har du tappat bort ord igen.
Vilken fråga?
Det finns ingen fråga i inlägg #13996
 
P
R Rkarlsson skrev:
Måste tillägga att denna jäveln smittar dåligt med. Sambon är kärnfrisk. Har ändå tvingats att umgås några dagar nu :p
Har du testat dig?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad vore inte väldigt konstigt?
Att det inte är betydligt fler nu som är vaccinerade?
Det känns som ett rätt onödigt påpekande.
Men det är väl större risk att fler vaccinera sprider smitta eftersom fler är vaccinerade om man ser hur det ser ut idag om man jämför med i fjol vid samma tid.
 
V växelventil skrev:
Det är det jag menar. Hur vet du att om du inte hade vaccinerat skulle blivit svårt sjuk utan blivit mera som en förkylning?Din fru blev mer allvarligt sjuk men du kanske hade klarat dig bra för tror inte du tillhör någon riskgrupp. Sedan säger jag inte att det är fel att vaccinera sig men att jag förstår dom som knappt varit sjuka inte vaccinerade sig.Skulle du vaccinera dig om du blev lindrigt sjuk i covid men blev mer sjuk av vaccinet?
Det är ju en helt ointressant fråga. Varför skulle jag ens ta risken?

Min fru sa ordagrant: "Vilken tur att jag hunnit vaccinera mig innan jag blev smittad så det inte blev ännu värre"
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det är ju en helt ointressant fråga. Varför skulle jag ens ta risken?

Min fru sa ordagrant: "Vilken tur att jag hunnit vaccinera mig innan jag blev smittad så det inte blev ännu värre"
För mig och andra så är det definitivt inte en ointressant fråga för inte vill jag bli mer sjuk av vaccinet än av själva sjukdomen.
 
P
V växelventil skrev:
Varför inte?
För att det tycks vara lite meningslöst (förutom kuriosa då).

Så jag upprepar: varför ska vi göra det?
Det är alltid någon som känner någon som var nära på att dö i covid men jag har inte sett någon som skriver här har varit med om något liknande men verkar som bara för man haft covid behöver väl inte det betyda att dom flesta blir svårt sjuka.
Jag har lite svårt att tolka meningsbyggnaden i den meningen, så om du kan förtydliga så kanske vi kan diskutera vidare?
 
B b8q skrev:
Bara en nyfiken fråga - vid vilken procentsats skulle du säga att du _vill_ vaccinera dig? Är det vid 1% risk för död? 10%? 30%? Eller aldrig under några omständigheter?
För mig är det inte relevant. Fråga mig om typ 35 år då jag är gammal och skröplig. (iallafall gammal)
 
S SnickareHobb skrev:
När du medvetet missförstår så blir det lätt så.

Jag menar alltså en grupp av människor i min närhet. Har inget att göra med om dom är svarta, vita, gröna eller rosa. Bara så att jag upplevt detta bland människor jag känner . Precis som du upplevt något annat bland de du känner. Förstår du nu? Eller vill du fortfarande missförstå mig?
Om din grundinställning är att jag försöker missförstå dig är det svårt att föra en konstruktiv dialog.

Jag frågar vad du menar just för att jag vill undvika att anta något du menar utifrån hur jag skulle använda orden då jag gissar att du nog använder dem annorlunda än vad jag skulle ha gjort. (Jag tänker på folkgrupp som någon form av enhetlig gemensam definition mer än att de är gemensamma bekanta till någon).

Men med den grupperingen går det ju inte att dra någon slutsats, det är ju helt anekdotiska erfarenheter, så att säga att "väldigt många" har blivit sjukskrivna (är du säker på att du inte menar har sjukanmält sig några dagar?) och att det är baserat på folkgruppen "människor du känner" är det enda jag kan kommentera om det är att din upplevelse inte har stöd i siffror för hur det ser i samhället i stort.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Samtidig ska man ha respekt för detta virus och jag tror det kommer en uppgång igen efter 9/2.Är man sjuk ska man vara försiktig oavsett sjukdom och stanna hemma.
Jo men det är jag ju absolut. Jag började handla online för uthämtning igen så fort sjukhuset ringde och boka in mig och höll avstånd till alla och allt.
De jävliga var att det var dagiset detta kom från :p Så får väl vänta ett år till. Jävla tur jag inte har cancer för då hade jag nog varit död med tanke på artikeln från Lund idag.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.