Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Ja men samtidigt så är ju väldigt många sjuka nu och jag kan inte se att den här varianten är mer oroande än dom tidigare variaterna.
När det gäller allvarlighetsgrad är väl omikron ungefär som varianterna under 2020 (för ovaccinerade). Det är känt att omikron ger andra symtom än tidigare varianter. Cellerna i din näsa kan vara känsligare för omikron än för de tidigare varianterna vilket kan leda till ökad risk för att få ett påverkat luktsinne. För att ta ett exempel.

Därför kan man inte säkert veta hur omikron (eller för den delen en framtida variant) kommer att påverka dig.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
men vart är dom personerna som blivit mer sjuk vid det andra sjukdomsförloppet?
Någonstans i Sverige?
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller allvarlighetsgrad är väl omikron ungefär som varianterna under 2020 (för ovaccinerade). Det är känt att omikron ger andra symtom än tidigare varianter. Cellerna i din näsa kan vara känsligare för omikron än för de tidigare varianterna vilket kan leda till ökad risk för att få ett påverkat luktsinne. För att ta ett exempel.

Därför kan man inte säkert veta hur omikron (eller för den delen en framtida variant) kommer att påverka dig.
Säkert kan man ju inte veta men det är väldigt många nu som är sjuka men inte svårt sjuka om man inte tillhör riskgrupperna.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Nej det har jag inte sagt utan dom som redan förlorar finns det ingen anledning att forsätta köpa lotter men dom som vinner kan köpa vidare.
Så nu påstår du att bara för att man har vunnit på lotteri en gång så är det större chans att vinna nästa gång medan de som tidigare inte har vunnit på lotteri har mindre chans att vinna nästa gång.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Någonstans i Sverige?
Ja
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så nu påstår du att bara för att man har vunnit på lotteri en gång så är det större chans att vinna nästa gång medan de som tidigare inte har vunnit på lotteri har mindre chans att vinna nästa gång.
Nej jag menar dom som inte har något allternativ (riskgrupperna) ska vaccinera sig för dom har inget annat val men vi som redan har genomgått en covid sjukdom och har 1 vaccindos som många har har ett gott skydd mot att bli svårt sjuk.
 
V växelventil skrev:
Säkert kan man ju inte veta men det är väldigt många nu som är sjuka men inte svårt sjuka om man inte tillhör riskgrupperna.
Precis, och tror du dessa hade varit mer eller mindre sjuka om dom inte varit vaccinerad flertalet ggr?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Säkert kan man ju inte veta men det är väldigt många nu som är sjuka men inte svårt sjuka om man inte tillhör riskgrupperna.
Precis, man kan inte veta säkert.

Även folk som inte tillhör en riskgrupp blir allvarligt sjuka (antar att det var det du menade) ibland. Läs inlägg #14075 igen.
 
V växelventil skrev:
Säkert kan man ju inte veta men det är väldigt många nu som är sjuka men inte svårt sjuka om man inte tillhör riskgrupperna.
Och för att vara så många som är sjuka nu så är det extremt få som blir svårt sjuka trots de tillhör riskgrupperna ju.
Därför är det ju bra med egna val. Många har säkert tagit vaccinet om de velat då. För än så länge skjuter bara fohm stapel på sjukdomsfall men inte på de övriga staplarna.

Själv tror jag att jag tillhörde riskgruppen ett tag. Eller jag vet inte längre, den har ändrats varje månad. Skönt för de i början som fick fullt betalt för att va hemma.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, och tror du dessa hade varit mer eller mindre sjuka om dom inte varit vaccinerad flertalet ggr?
Hur vet vi om en person som inte är vaccinerad och blir sjuk i covid 19 om man sedan vaccinerar den personen hur vet vi att den personen kommer bli mer eller mindre sjuk?Många av oss som blev sjuka covid som inte tillhörde någon riskgrupp behövde inget sjukhusvård.En del hade rännskita,ont i kroppen eller feber men ingen av oss var vaccinerade och det fanns inte då.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Och för att vara så många som är sjuka nu så är det extremt få som blir svårt sjuka trots de tillhör riskgrupperna ju.
Ja, de är ju vaccinerade. Redan innan omikron dök upp hade ju 95 % antikroppar i gruppen 20 - 64 år. I huvudsak då pga. vaccinering.
#16889
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, man kan inte veta säkert.

Även folk som inte tillhör en riskgrupp blir allvarligt sjuka (antar att det var det du menade) ibland. Läs inlägg #14075 igen.
Jag tycker det skulle vara intressant att om en person blev sjuk i covvid och var vaccinerad och samtidigt med samma sjukdom som ovaccinerad så man kan jämföra resultat.
 
Svara på min fråga tack. Här kommer ett svar på din: min sambo fick covid innan vi kunnat vaccinera oss, väldigt sjuk 8 v, nära att åka in på akuten. Hon Fick covid igen efter ca 1,5 år (inga antikroppar) efter spruta 3, inte så sjuk, likvärdigt influensa. Förmodligen mindre sjuk efter 3 sprutor eller vad tror du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svara på min fråga tack. Här kommer ett svar på din: min sambo fick covid innan vi kunnat vaccinera oss, väldigt sjuk 8 v, nära att åka in på akuten. Hon Fick covid igen efter ca 1,5 år (inga antikroppar) efter spruta 3, inte så sjuk, likvärdigt influensa. Förmodligen mindre sjuk efter 3 sprutor eller vad tror du?
men tillhör hon någon riskgrupp?
 
V växelventil skrev:
men tillhör hon någon riskgrupp?
Nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.