optimum
B b8q skrev:
Men det beror också på att om ALLA (eller i vart fall många) har omikron, så dör också alla med omikron - oavsett dödsorsak.
Alltså om man kör ihjäl sig och testar positivt för covid så hamnar man i den statistiken?
 
optimum optimum skrev:
Alltså om man kör ihjäl sig och testar positivt för covid så hamnar man i den statistiken?
Så länge den statistiken redovisar MED Covid (data från FHM) och inte AV Covid (data från Socialstyrelsen), ja.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Poängen är snarare att du och andra försöker förstora upp problemet med absoluta tal etc.

En dödlig pandemi som Spanska sjukan hade gett helt andra siffror. Just för att det till skillnad från Covid var en dödlig pandemi

7000 pers är många i en mindre stad som tex Dorotea, men i ett land med ca 10 325 000 invånare är det inte så många…
I Dorotea är det väldigt, väldigt många eftersom det bara bor 1543 personer i den ”staden”. (Men jag förstår din poäng).
 
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens
tusenett skrev:
Jag googlade och Covid-19 var den tredje vanligaste dödsorsaken 2020 efter hjärt-och-kärl och tumörer.

Den tredje vanligaste dödsorsaken är värd att bry sig om är min spontana reaktion.

[länk]
Och hur många av dem hade dött av något annat ändå om inte pandemin kommit tror du?

@BirgitS har ju sagt att överdödligheten i covid var ca 7000. Varken överdödligheten eller dödligheten i Sverige var speciellt höga 2020.

Även om några vill få det till något annat, men fakta är fakta.
 
D
tusenett skrev:
Sant.

Restriktioner, du tänker på alkoholskatt, alkoholmonopol, söndagsstängt på systemet, utskänkningstillstånd och sånt? :D
Ransonering på mataffären, transfetter, snabbmat, stol (en av de farligaste möblerna har jag förstått), socker, fritöser, grillar, ja med tanke på den omsorg som visades för den tredje största dödsorsaken så måste det ju bli väsentligt mer för de två största, som dessutom är konstanta!!?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
@BirgitS har ju sagt att överdödligheten i covid var ca 7000. Varken överdödligheten eller dödligheten i Sverige var speciellt höga 2020.
Jo, överdödligheten var speciellt hög 2020. Mycket högre än år med svår influensa.

Nissens Nissens skrev:
Och hur många av dem hade dött av något annat ändå om inte pandemin kommit tror du?
Skillnaden mellan antalet avlidna i covid och överdödligheten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl helt på vad ens inställning är till att antalet som avled gick upp från ung. 90 000 till ung. 97 000. Du anser att det var betydelselöst men det anser inte jag.

Naturligtvis var spanska sjukan värre men det förhindrar inte att covid under 2020 var mycket värre än en vanlig svår influensa när det gäller dödsfallen. Att hela tiden jämföra med spanska sjukan medför då också att det inte spelar någon roll om fler dör av cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv. så vi kan helt skrota vården av dem för det skulle ju bara göra att 0,07 % fler skulle dö (eller vad det nu skulle innebära exakt). Finns ju ingen anledning att ha en nollvision i trafiken för det är ju bara några hundra liv som skulle räddas om året. Tänk vad mycket skatt vi skulle slippa betala om man resonerade så hela tiden.
Men nu gör du ju en "Ulltand"?!

2019 hade exceptionellt låg dödlighet, och du cherrypickar en alltför liten tidsserie att jämföra med.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Men nu gör du ju en "Ulltand"?!

2019 hade exceptionellt låg dödlighet, och du cherrypickar en alltför liten tidsserie att jämföra med.
2019 var mycket mindre exceptionell än 2020.
Åren närmast innan 2019 var det dessutom en liten överdödlighet så det jämnar ut sig.
Det är inte jag som har valt hur man ska räkna ut överdödlighet utan SCB och EU:s statistikorgan.

Jag har länkat till olika sidor som just behandlar överdödlighet i den pågående sidodiskussionen om just det.
 
optimum
Se vad fantastiskt bra det är att vi fått ned smittspridningen i Sverige.
Dags att fira och dricka bubbel.
Bara vi pratade om att öppna upp skrämde bort viruset rejält.
Om vi även gått ut med rådet att börja krama varandra som förr borde gjort viruset helt vettskrämt.

Illustration av ett argt coronavirus med knutna nävar.

Graf som visar dagliga nya COVID-19 fall i Sverige, med trendlinjer som indikerar sjunkande siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
2019 var mycket mindre exceptionell än 2020.
Åren närmast innan 2019 var det dessutom en liten överdödlighet så det jämnar ut sig.
Det är inte jag som har valt hur man ska räkna ut överdödlighet utan SCB och EU:s statistikorgan.

Jag har länkat till olika sidor som just behandlar överdödlighet i den pågående sidodiskussionen om just det.
Man väljer väl själv vilken tidsperiod man tycker är relevant, i grunden handlar det väl om vad man vill visa? Men att naivt tro att allt nollställs på nyårsafton förstår ju alla är fel, säger inte att det är lätt men att ta några steg tillbaka för att få perspektiv brukar funka, följ trenden över en längre tid så kan man nog se hur stor blippen var, jag gissar att den var ännu mindre än man tror.
 
BirgitS
D djac skrev:
Man väljer väl själv vilken tidsperiod man tycker är relevant, i grunden handlar det väl om vad man vill visa? Men att naivt tro att allt nollställs på nyårsafton förstår ju alla är fel, säger inte att det är lätt men att ta några steg tillbaka för att få perspektiv brukar funka, följ trenden över en längre tid så kan man nog se hur stor blippen var, jag gissar att den var ännu mindre än man tror.
Du får väl säga till SCB att det är helt fel att beräkna överdödlighet på det sätt som de gör då.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl säga till SCB att det är helt fel att beräkna överdödlighet på det sätt som de gör då.
Såklart de inte gör men jag kanske är intresserad av en större bild, de har såklart denna också men det finns nog inget intresser för sans och saklighet så den sprider ingen.

Som man frågar får man svar.
 
BirgitS
Kring månadsskiftet november/december undersökte Fohm förekomsten av antikroppar i blodprover tagna inom öppenvården. Alltså innan nuvarande våg började.

I gruppen 65 - 95 år hade 90 % antikroppar.
I gruppen 20 - 64 år hade 95 % antikroppar.
I gruppen 0 - 19 år hade 56 % antikroppar.
I gruppen 0 - 11 år hade 30 % antikroppar.

I jämförelse med tidigare mätning under slutet av september är det framförallt förekomsten av antikroppar i gruppen 12 - 15 år som har ökat och då från 40 % till 74 %. I den gruppen var det 47 % som vaccinerade sig mellan de två undersökningarna.

Trots den relativt stora smittspridningen i skolorna under hösten hade andelen med antikroppar i gruppen 0-11 år bara ökat med 1,2 procentenheter.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...gen-av-antikroppar-mot-covid-19-under-hosten/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...oppar-mot-sars-cov-2-blodprov-oppenvarden.pdf
 
optimum optimum skrev:
Se vad fantastiskt bra det är att vi fått ned smittspridningen i Sverige.
Dags att fira och dricka bubbel.
Bara vi pratade om att öppna upp skrämde bort viruset rejält.
Om vi även gått ut med rådet att börja krama varandra som förr borde gjort viruset helt vettskrämt.

[bild]

[bild]
Du var ironisk antar jag? För det kan väl inte ha något att göra med att man slutat testa så mycket…
 
optimum
B b8q skrev:
Du var ironisk antar jag? För det kan väl inte ha något att göra med att man slutat testa så mycket…
Japp, du fattade helt rätt.
Troligen beror det på att vi slutat testa samt helgen ligger med i dagarna och för dessa är det inga värden.

Men det finns lite tanke bakom detta för nu ser vi inte om det avtar eller ökar.
Hade vi haft en utbredd testning av avloppsvatten kunde vi haft det som indikator.
Vi vet inte heller hur stabil immuniteten från Omikron är.
Vi vet inte heller om vi får en mutation på Omikron som plötsligt ger en ny fart till smittspridningen.
Alltså vi vet nada och nu öppnar vi upp rejält.
Jag tycker om att vi öppnar upp men har ändå respekt för vad som kan hända.

Se nedanstående graf så tycker man Danmark borde börja gå ned och UK verkar plana ut. Sverige kommer enbart se ut som att det gått över.


Graf som visar dagliga nya bekräftade COVID-19-fall per miljon människor i Danmark, Sverige och UK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.