BirgitS
optimum optimum skrev:
Hade vi haft en utbredd testning av avloppsvatten kunde vi haft det som indikator.
"- Eftersom den breda allmänheten från och med den här veckan inte kommer att provtas får vi förlita oss på andra indikatorer för att se hur smittspridningen utvecklas. Till exempel kommer vi vecka för vecka jämföra antalet positiva från de som provtas inom vård och omsorg samt hur virusnivåerna är i avloppsvatten, vilket följs av forskare, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare vid Region Stockholm."
Från dagens lägesrapport från Region Stockholm.
https://www.regionstockholm.se/verk.../2022/02/8-februari-lagesrapport-om-covid-19/
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Japp, du fattade helt rätt.
Troligen beror det på att vi slutat testa samt helgen ligger med i dagarna och för dessa är det inga värden.

Men det finns lite tanke bakom detta för nu ser vi inte om det avtar eller ökar.
Hade vi haft en utbredd testning av avloppsvatten kunde vi haft det som indikator.
Vi vet inte heller hur stabil immuniteten från Omikron är.
Vi vet inte heller om vi får en mutation på Omikron som plötsligt ger en ny fart till smittspridningen.
Alltså vi vet nada och nu öppnar vi upp rejält.
Jag tycker om att vi öppnar upp men har ändå respekt för vad som kan hända.

Se nedanstående graf så tycker man Danmark borde börja gå ned och UK verkar plana ut. Sverige kommer enbart se ut som att det gått över.


[bild]
Synnerligen ointressant eftersom det inte längre handlar om en sammhällfarlig infektion…
Åtminstone inte mer intressant än mycket annat som vinterkräksjuka, influensa och RS virus…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Allt blev politiskt och påtvingat av att våra grannländer öppnar upp.
Det är nog en rimlig gissning. Borttagandet av restriktioner är en del i smygstarten av valrörelsen.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, särskilt i Sthlm. :crysmile:
Stockholmare tror att de bor i en "internationell" storstad men bor i själva verket i en småstad, internationellt sett.

/sign. född i Stockholm
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Nä det är inte lätt och vansklig övning att jämför en tragedi med en annan men jag lutar fortfarande åt att man måste balansera många barns liv mot få åldringars.
Om barn har lidit så mycket som du verkar hävda av nedstängda skolor i Sverige så har vi ett stort problem i landet som inte beror på smittspridning.

Något är allvarligt fel i samhället om ett barns väl och ve står och faller med att föräldrarna kan lämna bort det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Nu är det två minuter tills vi inte behöver tvätta händerna längre.
Ska vi skratta eller gråta?
 
Nissens
P pmd skrev:
Stockholmare tror att de bor i en "internationell" storstad men bor i själva verket i en småstad, internationellt sett.

/sign. född i Stockholm
Ja, det är lite märkligt. Jag är ofta i riktiga storstäder med 12-22 miljoner invånare. Det är inte riktigt samma känsla som i Sthlm direkt.

I jämförelse är de största städerna i Sverige större småstäder.
 
optimum
P pmd skrev:
Det är nog en rimlig gissning. Borttagandet av restriktioner är en del i smygstarten av valrörelsen.
Nu ska vi inte diskutera politik men valrörelsen började för länge sedan, minst ett år sedan. Däremot hade man varit körd om man inte hängt med nu då andra öppnar upp men man gör enligt mig lite fel när man inte har kolla på utvecklingen.

Exempel.
Jag friterar ibland och då ska oljan vara varm.
Jag skulle aldrig komma på tanken att värma olja i en kastrull på spisen bara.
Dels för att man behöver rätt temperatur för att friteringen ska bli bra, typ 180-190 grader men det viktigaste är att om det blir för varmt så kan oljan antändas och då hamnar man i farligt läge.
Därför använder jag en fritös med temperaturgivare och termostat.
Alltså styrd och kontrollerad process
Utan termostat vansinne.

Nu kör vi vidare i pandemin utan "mätare" på hur smittspridningen utvecklas. Vansinne anser jag.
Visst vi kan mäta ifall det blir fullt på sjukhusen men då är det redan försent, oljan kokar i exemplet.

Jag är fullt medveten om att PCR testning är dyrt och omständligt men hittills det enda säkra sättet att få koll på hur läget utvecklas.
Alternativ skulle kunna vara väl utbyggd testning av avloppsvatten på motsvarande sätt som man gjort i t.ex. Hongkong.
Där använde man den tekniken för att spåra om man fick smittspridning inom vissa områden. Att det där införde lockdown i områden är inget jag förespråkar men att mäta ger möjlighet att veta om läget och vid kritiskt läge införa vissa restriktioner lokalt. Åtminstone vet om hur det går.

Som jag uppfattar det så fortsätter Danmark med test men inte Sverige.
Jo vi går vår egen väg vilket vi gjort i hela pandemin. Ett vågspel utan ansvariga.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Om barn har lidit så mycket som du verkar hävda av nedstängda skolor i Sverige så har vi ett stort problem i landet som inte beror på smittspridning.

Något är allvarligt fel i samhället om ett barns väl och ve står och faller med att föräldrarna kan lämna bort det.
Nu har vi inte stängt så mycket skolor i Sverige men ja de nerstängningar som varit är jag övertygad kommer få mycket stora effekte för många av de eleverna, i mer nyktra länder som stängt ner skolorna, tex Nederländerna, är de medvetna om detta och ser det som en mycket stor fråga att ta tag i framöver.

De flesta väljer såklart att ignorera detta, pandemin kan de kanske inte skylla på någon annan men denna, kanske större, tragedin är skapad av sittande ledare och att de ska hänga ut sig själva är nog för mycket att hoppas på.
 
optimum
Angående Sälen enligt förra inlägget.
Det såg troligen ut på motsvarande sätt på många krogar i natt.
Hoppas ingen av dem jobbar inom sjukvården för då blir det glest där nästa vecka.
Vi vet vad party på krogarna i Italien / Österrike medförde och då är Omikron rejält mer smittsamt.

Hade man kunnat gjort annorlunda med bortplockandet av restriktioner?

JA det kunde man gjort.
Men av någon orsak vill men inte det.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Angående Sälen enligt förra inlägget.
Det såg troligen ut på motsvarande sätt på många krogar i natt.
Hoppas ingen av dem jobbar inom sjukvården för då blir det glest där nästa vecka.
Vi vet vad party på krogarna i Italien / Österrike medförde och då är Omikron rejält mer smittsamt.

Hade man kunnat gjort annorlunda med bortplockandet av restriktioner?

JA det kunde man gjort.
Men av någon orsak vill men inte det.
Nej, och det beror på att vi har lagar att följa i Sverige. Är sjukdomen inte samhällsfarlig så är myndigheterna väldigt begränsade i vad de får göra.

Gläds istället över att vi kommit ur pandemin förhållandevis bra! :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu ska vi inte diskutera politik men valrörelsen började för länge sedan, minst ett år sedan. Däremot hade man varit körd om man inte hängt med nu då andra öppnar upp men man gör enligt mig lite fel när man inte har kolla på utvecklingen.

Exempel.
Jag friterar ibland och då ska oljan vara varm.
Jag skulle aldrig komma på tanken att värma olja i en kastrull på spisen bara.
Dels för att man behöver rätt temperatur för att friteringen ska bli bra, typ 180-190 grader men det viktigaste är att om det blir för varmt så kan oljan antändas och då hamnar man i farligt läge.
Därför använder jag en fritös med temperaturgivare och termostat.
Alltså styrd och kontrollerad process
Utan termostat vansinne.

Nu kör vi vidare i pandemin utan "mätare" på hur smittspridningen utvecklas. Vansinne anser jag.
Visst vi kan mäta ifall det blir fullt på sjukhusen men då är det redan försent, oljan kokar i exemplet.

Jag är fullt medveten om att PCR testning är dyrt och omständligt men hittills det enda säkra sättet att få koll på hur läget utvecklas.
Alternativ skulle kunna vara väl utbyggd testning av avloppsvatten på motsvarande sätt som man gjort i t.ex. Hongkong.
Där använde man den tekniken för att spåra om man fick smittspridning inom vissa områden. Att det där införde lockdown i områden är inget jag förespråkar men att mäta ger möjlighet att veta om läget och vid kritiskt läge införa vissa restriktioner lokalt. Åtminstone vet om hur det går.

Som jag uppfattar det så fortsätter Danmark med test men inte Sverige.
Jo vi går vår egen väg vilket vi gjort i hela pandemin. Ett vågspel utan ansvariga.
Vilket trams. sverige har klarat sig hyfsat i pandemin, och regeringen o våra myndigheter har tagit ett stort ansvar.
Var glad för det istället för att ständigt klaga.
 
  • Älska
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Angående Sälen enligt förra inlägget.
Det såg troligen ut på motsvarande sätt på många krogar i natt.
Hoppas ingen av dem jobbar inom sjukvården för då blir det glest där nästa vecka.
Vi vet vad party på krogarna i Italien / Österrike medförde och då är Omikron rejält mer smittsamt.

Hade man kunnat gjort annorlunda med bortplockandet av restriktioner?

JA det kunde man gjort.
Men av någon orsak vill men inte det.
Jag vet, jag har hört att McDonalds också fortsätter att vara öppet så att alla tjockisar blir ännu sjukare, skandal!!! Tegnell, avgå!
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Nu har vi inte stängt så mycket skolor i Sverige men ja de nerstängningar som varit är jag övertygad kommer få mycket stora effekte för många av de eleverna, i mer nyktra länder som stängt ner skolorna, tex Nederländerna, är de medvetna om detta och ser det som en mycket stor fråga att ta tag i framöver.

De flesta väljer såklart att ignorera detta, pandemin kan de kanske inte skylla på någon annan men denna, kanske större, tragedin är skapad av sittande ledare och att de ska hänga ut sig själva är nog för mycket att hoppas på.
Det är möjligt att du har rätt men då ska vi inte använda plåster för att läka ett djupt sår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.