P
Nissens Nissens skrev:
Vilket trams. sverige har klarat sig hyfsat i pandemin, och regeringen o våra myndigheter har tagit ett stort ansvar.
Var glad för det istället för att ständigt klaga.
Sjukvårdens redan existerande problem har förvärrats.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...den/analys-uppdamda-vardbehov-efter-pandemin/

Sjukvårdspersonal har slutat pga det pressade läget.
Vi kommer att ha problem länge i sjukvården pga covid-19. De styrande i landstingen lär knappast göra något radikalt gör att förbättra läget med tanke på hur lite de gjorde innan pandemin.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu har vi inte stängt så mycket skolor i Sverige men ja de nerstängningar som varit är jag övertygad kommer få mycket stora effekte för många av de eleverna, i mer nyktra länder som stängt ner skolorna, tex Nederländerna, är de medvetna om detta och ser det som en mycket stor fråga att ta tag i framöver.

De flesta väljer såklart att ignorera detta, pandemin kan de kanske inte skylla på någon annan men denna, kanske större, tragedin är skapad av sittande ledare och att de ska hänga ut sig själva är nog för mycket att hoppas på.
Tror ett stort problem i längden blir nedstängning av "fritidsverksamhet". Vi har själva barn som nu ligger ett till två år efter att exempelvis lära sig simma. Samma med det sociala där de helt enkelt tappat i det närmaste all social utveckling som är viktig i den sena förskoleåldern. Att hänga på en lekplats ute lite då och då är inte samma som att vara i en verksamhet 25-35h i veckan och där träffa andra barn och vuxna och göra andra saker än hemma.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Sjukvårdens redan existerande problem har förvärrats.
[länk]

Sjukvårdspersonal har slutat pga det pressade läget.
Vi kommer att ha problem länge i sjukvården pga covid-19. De styrande i landstingen lär knappast göra något radikalt gör att förbättra läget med tanke på hur lite de gjorde innan pandemin.
Ja, bemanningen är ett problem, men Covid-19 är inte klassat som en samhällsfarlig sjukdom längre. Regeringen kan ju inte bryta mot de lagar de har att följa liksom.

Det är ju bra att de kan hålla isär frågorna.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Kosläpp, hahaha :crysmile::crysmile::crysmile:
Nej man kanske ska gråta istället.. :cry:

[bild]

[länk]
Nä, gläds med dem istället!

och nu kan du plocka bort munskydden från din personal på fabriken. :)
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, bemanningen är ett problem, men Covid-19 är inte klassat som en samhällsfarlig sjukdom längre. Regeringen kan ju inte bryta mot de lagar de har att följa liksom.

Det är ju bra att de kan hålla isär frågorna.
Klassningen kommer inte att ändras av riksdagen förrän i slutet av mars eller början av april. Än så länge är alltså covid både en allmänfarlig och en samhällsfarlig sjukdom.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag vet, jag har hört att McDonalds också fortsätter att vara öppet så att alla tjockisar blir ännu sjukare, skandal!!! Tegnell, avgå!
Det är onödigt att helt öppna kranarna nu för det kommer bli jobbigt på många ställen när vi nu boostar smittspridningen.

Om man tagit lite i taget hade det gått bättre.
T.ex. släppt tidsspärren på restauranger från nuvarande kl 23 och släppt på antalet på arenor.
Sedan öppnat upp för krogarna osv.
Inte allt på en gång för nu firar många att "kriget är över"

Du är uppenbarligen inte i ställning för att behöva ta ansvar för något mer än dig själv.
Kanske inte ens det.
Sjukvården har redan en tuff situation på grund av egen sjukfrånvaro men sådant fattar du uppenbarligen inte.
 
Redigerat av moderator:
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Klassningen kommer inte att ändras av riksdagen förrän i slutet av mars eller början av april. Än så länge är alltså covid både en allmänfarlig och en samhällsfarlig sjukdom.
Ok, formellt är det som du säger, men det är pga tröghet i systemet. FHM lämnade in en hemställan om att klassa om covid 19 den 3:e februari eftersom de bedömer det att inte vara samhällsfarlig längre. Det hade ju varit märkligt om regeringen gick emot FHM…

https://www.regeringen.se/pressmedd...na-mot-covid-19-tas-bort-den-9-februari-2022/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Sjukvårdens redan existerande problem har förvärrats.
[länk]

Sjukvårdspersonal har slutat pga det pressade läget.
Vi kommer att ha problem länge i sjukvården pga covid-19. De styrande i landstingen lär knappast göra något radikalt gör att förbättra läget med tanke på hur lite de gjorde innan pandemin.
Jag vet genom frugan deras situation och den är på gränsen till att fungera och detta genom indragen ledighet och massa övertid.
Personalen där hade nog gärna varit ledig på sportlovet bara för att få koppla av och inte som vissa som måste supa och festa.
Jag blir så förbannad när jag ser sådant och när myndigheterna inte kan tänka längre än näsan räcker.
Men det är politik i skiten och detta är inte bra.
 
D
optimum optimum skrev:
Hade du inget vettigt att komma med.
Det är onödigt att helt öppna kranarna nu för det kommer bli jobbigt på många ställen när vi nu boostar smittspridningen.

Om man tagit lite i taget hade det gått bättre.
T.ex. släppt tidsspärren på restauranger från nuvarande kl 23 och släppt på antalet på arenor.
Sedan öppnat upp för krogarna osv.
Inte allt på en gång för nu firar många att "kriget är över"

Du är uppenbarligen inte i ställning för att behöva ta ansvar för något mer än dig själv.
Kanske inte ens det.
Sjukvården har redan en tuff situation på grund av egen sjukfrånvaro men sådant fattar du uppenbarligen inte.
Tack, men nä jag är ingen cry baby. Det finns så många allvarliga sjukdomar och skulle vi leva för att bara hantera detta så hade ingen levt, släpp sargen och illusionerna (gudskomplexet) om att vi ska kunna kontrollera allt.
 
D
optimum optimum skrev:
Sjukvården har redan en tuff situation på grund av egen sjukfrånvaro men sådant fattar du uppenbarligen inte.
Jag anser att sjukvården haft det tufft under lång tid pga vanskötsel, inget nytt i den världen jag lever i.
 
BirgitS
D djac skrev:
Jag anser att sjukvården haft det tufft under lång tid pga vanskötsel, inget nytt i den världen jag lever i.
Så då gör det inget att man slänger åt dem ytterligare över 2100 patienter?
Personalen är så vana att ha ett väldigt slitsamt jobb så det gör inget om det blir ändå mer slitsamt?
Dessutom gör man smittspridningen så stor att en större del av personalen blir sjuka samtidigt.

Spelar det ingen roll för dig att ytterligare belastning och ytterligare frånvaro medför att dödligheten och lidandet inom vården och bland dem som väntar på vård ökar?
Bara barnen får leva som vanligt spelar inget annat roll?
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag anser att sjukvården haft det tufft under lång tid pga vanskötsel, inget nytt i den världen jag lever i.
Jag läste en rapport där man oroade sig för överkonsumtion av vård om man privatiserade mer och man funderade över export av svensk vård.

Det gäller att lösa rätt problem och inte göra förändringar av andra orsaker, kanske rent ideologiska.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag räknade lite snabbt på hur många som varit infekterade en godtycklig dag i snitt under 2021 delat med befolkningsmängd.
Med samma fördelning beräknat på hur många som dött i trafikolyckor fick jag fram att 5 som dött i trafikolyckor borde varit smittade.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Så då gör det inget att man slänger åt dem ytterligare över 2100 patienter?
Personalen är så vana att ha ett väldigt slitsamt jobb så det gör inget om det blir ändå mer slitsamt?
Dessutom gör man smittspridningen så stor att en större del av personalen blir sjuka samtidigt.

Spelar det ingen roll för dig att ytterligare belastning och ytterligare frånvaro medför att dödligheten och lidandet inom vården och bland dem som väntar på vård ökar?
Bara barnen får leva som vanligt spelar inget annat roll?
Mmm, lite freestyling från din sida men du har nog rätt i slutsatsen, du har rätt i att jag anser att vägen framåt inte är att begränsa medborgarnas rättigheter för att sjukvården ska kunna fortsätta misskötas och pengar slussas ut till politikernas 'friends & family'.

Genom att konstant låta personalen ta smällarna och om inte det är nog så begränsar man de medborgerliga rättigheterna tills status quo kan bibehållas för de som styr, så cementerar man problemen.

Så du har rätt i att jag anser att det är en stor sak att beröva barn deras barndom och utbildning, strypa samhället i stort, bara för att det inte ska bli obekvämt för Svenonius och hennes kollegor runt om i landet, det är en björntjänst och nu är ett bra tillfälle att kliva ur illusionerna.

Någon gång måste vi ta tag i detta och när det än blir så kommer det att kännas, nu har sjukvården uppmärksamheten och opinonen mot det gamla sunkiga växer, så nu är ett bra läge, tror jag.
 
BirgitS
D djac skrev:
Så du har rätt i att jag anser att det är en stor sak att beröva barn deras barndom och utbildning, strypa samhället i stort, bara för att det inte ska bli obekvämt för Svenonius och hennes kollegor runt om i landet, det är en björntjänst och nu är ett bra tillfälle att kliva ur illusionerna.
Det är ju inte regionpolitikerna som får det obekvämt utan sjukvårdspersonalen. Politiker på hög nivå som får klagomål beter sig som en gås som får vatten på sig, dvs. det bara rinner av, liksom det är för alla chefer på hög nivå (annars klarar de inte av jobbet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.