881 122 läst · 19 362 svar
881k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Läget för patienter med covid på våra sjukhus indikerar om ett intressant läge och detta är före vi startat experimentet med att släppa covid fritt.
Även om läget på IVA är betydligt lägre så ser vi ändå en påverkan här av Omikron, se nedre grafen
Även om läget på IVA är betydligt lägre så ser vi ändå en påverkan här av Omikron, se nedre grafen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget experiment. De som kan detta gör en helt annan bedömning än du helt enkelt. Jag vet vem jag litar mest på…optimum skrev:
Ja, är inte det de som dog av covid som inte hade dött av något annat om covid inte kommit??BirgitS skrev:
De som hade gått bort ändå är ju inte relevanta. Eller?
Dödligheten blev 0,07% extra av befolkningen under 2020.
Du tycker det är mycket, jag tycker inte det. Även om varje fall förstås är tragiskt.
Samtidigt sitter massor av ensamma bortglömda gamla människor på äldreboendena och bara väntar på en sak. Det är minst lika tragiskt om du frågar mig.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 013 inlägg
Det är definitivt inte samma sak som antalet som avled med covid som d u skrev.Nissens skrev:
Nej, så enkelt är det ju inte. Det var t.ex. färre självmord under 2020 än vanligt så det finns ju vissa som hade avlidit om covid inte hade kommit men nu inte gjorde det. Sen finns det ju de som då inte fick vård, t.ex. för hjärtinfarkt eller cancer, i tid och pga. covid kommer att avlida tidigare än de skulle ha gjort annars.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 013 inlägg
Eller så uttrycker man det som att typ 8 % fler än vanligt avled. För att inte förminska att varje extra fall var tragiskt.Nissens skrev:
Det är också tragiskt men bara för det behöver man ju inte sluta tycka att annat är tragiskt. Min erfarenhet är att det är en liten andel av de på äldreboendena.Nissens skrev:
Under första vågen avled väl kring 5000 människor och av dem var det ung. 1000 som bodde på äldreboende och ung. 500 som hade hemtjänst. Det var färre än 2000 som var äldre än 70 år. Dvs. en majoritet av de som avled var inte ens 70 år gamla.
https://www.socialstyrelsen.se/glob...med-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform.pdf
Allt detta gör det ganska ointressant att titta på en så kort period, som du nämner kanske någon inte begick självmord under pandemin men den söndertrasade psykvården, barn som fått utstå mer elände osv, kan kanske med råge kompensera för detta, vem vet.BirgitS skrev:Det är definitivt inte samma sak som antalet som avled med covid som d u skrev.
Nej, så enkelt är det ju inte. Det var t.ex. färre självmord under 2020 än vanligt så det finns ju vissa som hade avlidit om covid inte hade kommit men nu inte gjorde det. Sen finns det ju de som då inte fick vård, t.ex. för hjärtinfarkt eller cancer, i tid och pga. covid kommer att avlida tidigare än de skulle ha gjort annars.
Till detta ska väl läggas de som visar självskadebeteende, dvs avstår vaccination för att bli svårt sjuka och eventuellt avlida.
Man gör det ganska enkelt för sig när man tar de siffrorna med avlidna med Covid och försöker visa något med detta.
Och de det har du fakta till eller bara dina gissningar?B b8q skrev:
Att skydd för ögonen är bra är troligen för att de inom sjukvården förutom munskydd använder visir.
Men det visst du alltså inte.
Är väl motsvarande att man använder skyddsglasögon när man kör med vinkelslipen mm. Eller det kanske du struntar i.
Jag använder munskydd också när jag sågar eller slipar något det sprutar partiklar ifrån utan att jag läst några vetenskapliga artiklar om att det skyddar. Tänk själv kan vara ett bra sätt.
Nä det är inte lätt och vansklig övning att jämför en tragedi med en annan men jag lutar fortfarande åt att man måste balansera många barns liv mot få åldringars.BirgitS skrev:Eller så uttrycker man det som att typ 8 % fler än vanligt avled. För att inte förminska att varje extra fall var tragiskt.
Det är också tragiskt men bara för det behöver man ju inte sluta tycka att annat är tragiskt. Min erfarenhet är att det är en liten andel av de på äldreboendena.
Under första vågen avled väl kring 5000 människor och av dem var det ung. 1000 som bodde på äldreboende och ung. 500 som hade hemtjänst. Det var färre än 2000 som var äldre än 70 år. Dvs. en majoritet av de som avled var inte ens 70 år gamla.
[länk]
Jag är helt övertygad om att konsekvenserna framöver av nerstängningar (i de länder där de var mer omfattande) kommer att vida, med mycket mycket stor marginal, överstiga de eventuellt avlidna som hade uppstått av att tex ha skolorna öppna osv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 013 inlägg
Absolut, men under första vågen var en majoritet av de som avled under 70 år vilket innebar att många av dem var föräldrar till minderåriga barn så det påverkade ju barn det också.D djac skrev:
Men annars så är det ju så att Fohm just har försökt få barnens liv så normalt som möjligt under de senaste två åren. Men det finns ju gränser där hög smittspridning just påverkar barns liv, direkt eller indirekt, så att det behövs åtgärder som även påverkar deras liv.
Sådär kan du ju hålla på i all evighet. Sannolikt dog och skadade sig färre människor i trafiken eftersom fler stannade hemma, inflensan o RS virus var mindre 2020 etc etcBirgitS skrev:Det är definitivt inte samma sak som antalet som avled med covid som d u skrev.
Till slut hamnar du i att mäta dödligheten, som med några undantag är summan av alla dödsfall oavsett orsak.
Eftersom dödligheten inte ökade nämnvärt 2020, så bekräftar det att pandemin inte var speciellt dödlig. Pandemin både räddade och tog liv kan man säga.
Största problemet var belastningen på vården.