816 981 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Eftersom jag "förstår" hur Pfizer/BioNTechs vaccin fungerar så vill jag välja det.Fairlane skrev:
Den länken har ni väl tröttnat på vid det här laget, men den är väl värd att läsa. Den ger en inblick i hur genialt det vaccinet är (Modernas är likartat).
Om någon i tråden (helst en vaccinskeptiker) skriver ett referat av artikeln så lovar jag att sluta nämna den med ojämna mellanrum. Då vet jag att någon här har förstått.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Från Stockholm rapporteras det att:harry73 skrev:
"Antalet vaccinationer har ökat med 27 procent i Järvaområdet de senaste veckorna efter regionens vaccinationskampanj ''Hela Sverige mot pandemin'"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen
Så uppenbarligen går det att få fler att vaccinera sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
I resten av regionen ökade antalet med 2 % som jämförelse. Det är folk som vaccinerar sig med första, andra och tredje dosen.BirgitS skrev:
"Att kraftsamla som vi nu gör med lokala aktörer som tillsammans med oss delar kunskap om pandemin och vaccin skapar tillit och trygghet för de som tidigare varit osäkra inför att vaccinera sig, säger regionens vaccinationssamordnare Magnus Thyberg."
Kampanjen kommer att pågå i tre veckor till för att sen bli ”Hela Södertälje mot pandemin” under tre veckor.
"Även där kommer kampanjen fokusera på bättre kunskap om vaccin, vaccinationer och vikten av att följa rekommendationer."
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2022/februari/succe-for-kampanjen-hela-stockholm-mot-pandemin/
Jag tänkte lika dant först, men din mening är ju lite motsägelse full.Fairlane skrev:
De som är skeptiska mot mRNA-vaccintekniken behöver verkligen ett alternativ i ett mer traditionellt framställt vaccin som Novavax.
Riktiga antivaxxers påverkas förstås inte.
Jag tycker också det är lite olyckligt att Novavax använder begreppet nanoteknologi om sitt vaccin, men det gör väl investerare och placerare mer intresserade. Det kan ju skrämma några fastän det inte behöver vara något konstigt med det.
Det är bara lite otur att deras vaccinpartikel råkar ha den storleken och därmed vara nanopartiklar. Men spikproteinet, mRNA-vaccinet och även AstraZ vaccinet samt viruset självt är nanopartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reasons for success and lessons learnt from nanoscale vaccines against COVID-19
https://www.nature.com/articles/s41565-021-00946-9
Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
Är det en annan mekanism för smittspridning som gör Omicron-varianten så mycket mer smittsam? Är det luftsmitta (aerosol) eller beror det på en helt annan aggrivisitet hos Omicron-varianten så det behövs färre viruspartiklar för att smitta? Innebär det i så fall att munskydd skyddar sämre?
Är det en annan mekanism för smittspridning som gör Omicron-varianten så mycket mer smittsam? Är det luftsmitta (aerosol) eller beror det på en helt annan aggrivisitet hos Omicron-varianten så det behövs färre viruspartiklar för att smitta? Innebär det i så fall att munskydd skyddar sämre?
Henrik Widegren...F frasen_36 skrev:Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
Är det en annan mekanism för smittspridning som gör Omicron-varianten så mycket mer smittsam? Är det luftsmitta (aerosol) eller beror det på en helt annan aggrivisitet hos Omicron-varianten så det behövs färre viruspartiklar för att smitta?
Munskydd hjälper framförallt mot att du själv inte sprider direkt droppsmitta. (Hosta, nysningar osv).F frasen_36 skrev:Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
https://www.who.int/news-room/quest...avirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted
Ja, det känner jag till. Munskyddet skyddar bäraren marginellt mot att bli smittad, kanske mest psykologiskt...timmelstad skrev:
Jag är mest ute efter att förstå skillnaden i "smitto-mekanismen" mellan den tidigare Covid 19 och Omicron eftersom den senare är så mycket mer smittosam. Dvs VAD gör Omicron så mycket mer smittsam?
Än så länge finns det bara mer eller mindre kvalificerade hypoteser. Men de känns ju rimliga.F frasen_36 skrev:Ja, det känner jag till. Munskyddet skyddar bäraren marginellt mot att bli smittad, kanske mest psykologiskt...
Jag är mest ute efter att förstå skillnaden i "smitto-mekanismen" mellan den tidigare Covid 19 och Omicron eftersom den senare är så mycket mer smittosam. Dvs VAD gör Omicron så mycket mer smittsam?
”Omikron har mer än 20 nya mutationer i spikgenens S1-domän. Många av dessa mutationer ökar sannolikt förmågan att binda bättre till ACE-2-receptorn och undvika bindning av antikroppar inducerade av en tidigare infektion eller genom vaccination.”
https://lakartidningen.se/klinik-oc...ppstatt-och-varfor-sprider-den-sig-sa-snabbt/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det jag har läst är att omikron replikerar sig mycket fortare i de övre luftvägarna, dvs. man utsöndrar mycket mer viruspartiklar och det ökar ju då risken för att den som andas in luften med viruspartiklarna ska andas in tillräckligt många för att bli sjuk.F frasen_36 skrev:Om jag förstått rätt så sprids (covid 19) mha sk. droppsmitta. Därför är avståndet (och till viss del munskydd) viktigt för att minska spridningen.
Om det stämmer så bör det innebära att när man tidigare i pandemin pratade om en närkontakt var en som varit närmare än 2 m i minst 15 minuter så bör det nu ersättas av mer typ någon som varit närmare än 2 m under betydligt kortare tid.
Tillägg:
Förlåt, missade förut att även detta togs upp på sidan som timmelstad länkade till.
Redigerat:
Tacktimmelstad skrev:Än så länge finns det bara mer eller mindre kvalificerade hypoteser. Men de känns ju rimliga.
”Omikron har mer än 20 nya mutationer i spikgenens S1-domän. Många av dessa mutationer ökar sannolikt förmågan att binda bättre till ACE-2-receptorn och undvika bindning av antikroppar inducerade av en tidigare infektion eller genom vaccination.”
[länk]
Tack för infoBirgitS skrev:Det jag har läst är att omikron replikerar sig mycket fortare i de övre luftvägarna, dvs. man utsöndrar mycket mer viruspartiklar och det ökar ju då risken för att den som andas in luften med viruspartiklarna ska andas in tillräckligt många för att bli sjuk.
Om det stämmer så bör det innebära att när man tidigare i pandemin pratade om en närkontakt var en som varit närmare än 2 m i minst 15 minuter så bör det nu ersättas av mer typ någon som varit närmare än 2 m under betydligt kortare tid.
Tillägg:
Förlåt, missade förut att även detta togs upp på sidan som timmelstad länkade till.