Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Dom tidigare doser står det bara Pfizer men kanske har att göra med 3 dosen.
Nej, Pfizer är namnet på tillverkningsföretaget. Det är exakt samma vaccin för alla tre doserna.

Vaccinet hette Comirnaty redan när det godkändes för över ett år sen.
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
i mitt vaccinpass står det oxså Comirnaty men de två första sprutorna var astra vaccin men det står inte i passet
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad skulle skillnaden vara mellan Pfizers och Modernas vaccin?
Visst är dom väldigt lika…

men om man är 31 år och känner sig orolig då?
BirgitS BirgitS skrev:
Det är för närvarande två, Pfizers och Modernas, och är man under 30 år är det bara Pfizers som ges.
Man får väl anta att gränsen är väl tilltagen, men ändå…. Kunde inte låta bli att kommentera inläggen…;)

Kanske någon fristående privat vaccinatör kunde erbjuda att aspirera sprutan vid vaccinationen.
Det kunde kanske få några oroliga att vaccinera sig?

John Campbell hade lite roligt över att man i England presenterade hur ovanligt det var med hjärtmuskel/hjärtsäcks-inflammation. Man hänvisade till en dansk studie. I Danmark aspirerar man. Jämför man med Norge som inte aspirera sprutan så är motsvarande siffror 3 gånger högre där.

Nyligen blev John faktagranskad av BBC — igen. Synd bara att BBC gjorde bort sig felciterade honom.
 
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad skulle skillnaden vara mellan Pfizers och Modernas vaccin?
Jag vet inte skillnaden, men i början av vaccineringen så klagade ju de som vaccinerade folk över att en del vände i dörren när de fick reda på vilken sort de skulle få och då gick doser till spillo, så bevisligen har ju då en del folk bara velat ha vissa vaccin men då inte haft möjlighet att välja detta innan de bokat tid, så jag tänkte att det kanske hade hänt något på det området då det gått något år vid det här laget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, Pfizer är namnet på tillverkningsföretaget. Det är exakt samma vaccin för alla tre doserna.

Vaccinet hette Comirnaty redan när det godkändes för över ett år sen.
Så långt tänkte inte jag :surprised: att det berorpå vad man skriver i vaccinintyget.Nog rätt många på frugans avdelning som får skämmas lite för dom funderade om det hade kommit ut ett nytt vaccin.
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Jag vet inte skillnaden, men i början av vaccineringen så klagade ju de som vaccinerade folk över att en del vände i dörren när de fick reda på vilken sort de skulle få och då gick doser till spillo, så bevisligen har ju då en del folk bara velat ha vissa vaccin men då inte haft möjlighet att välja detta innan de bokat tid, så jag tänkte att det kanske hade hänt något på det området då det gått något år vid det här laget.
Ja, det var lite uppståndelse ett tag med vaccinet från Astra Zeneca men det slutade man använda för ungefär ett halvår sen. Medan det fortfarande användes så skulle det ju gå så fort med vaccineringen och det var ont om vaccin så för att hålla uppe takten fick mottagningarna vaccinera med det vaccin som de hade fått just den dagen/veckan.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
J
Snailman Snailman skrev:
Jag vet inte skillnaden, men i början av vaccineringen så klagade ju de som vaccinerade folk över att en del vände i dörren när de fick reda på vilken sort de skulle få och då gick doser till spillo, så bevisligen har ju då en del folk bara velat ha vissa vaccin men då inte haft möjlighet att välja detta innan de bokat tid, så jag tänkte att det kanske hade hänt något på det området då det gått något år vid det här laget.
Andas.





(allt det på en utandning)
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Då rekommenderar jag dig att flytta till Nordkorea, då är jag ganska säker på att du aldrig behöver läsa några åsikter som avviker från de påbjudna.;)
Nää...finns ingen logik i det, jag trivs i Sverige.

Men de som tycker illa om det mesta i vårt land och känner sig otrygga och förda bakom ljuset kanske skulle överväga en flytt?
 
  • Gilla
Kurtivan och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
När jag fick tredje dosen för ett tag sen så fick man välja på Pfizer. Astras har man ju slutat med för länge sen och Moderna finns knappt sa de.

Däremot är det ju bra om man kan välja Novavax om man inte vill ha ett mRNA-vaccin.

Jag tror dock inte att de som inte vaccinerat sig än står i kö till det vaccinet heller.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När jag fick tredje dosen för ett tag sen så fick man välja på Pfizer. Astras har man ju slutat med för länge sen och Moderna finns knappt sa de.
Ja, det var ju också ett val! :crysmile:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När jag fick tredje dosen för ett tag sen så fick man välja på Pfizer. Astras har man ju slutat med för länge sen och Moderna finns knappt sa de.

Däremot är det ju bra om man kan välja Novavax om man inte vill ha ett mRNA-vaccin.

Jag tror dock inte att de som inte vaccinerat sig än står i kö till det vaccinet heller.
Jag fick Moderna pga av mina två tidigare var Pfizer.
Edit: detta var i torsdags
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag fick Moderna pga av mina två tidigare var Pfizer.
Edit: detta var i torsdags
Jag fick Moderna för att det var vad de hade på det stället förutom för de under 30 år.

Vaccinationsmottagningen Cityterminalen i Stockholm hade från början (4 veckor sen) bara Moderna så den var inte öppen för de under 30. Jag vet inte hur det är nu.
 
P
S SnickareHobb skrev:
Reuters rapporterar att ivermektin fungerar mot Omikron enligt en Japansk studie:
[länk]

Undrar om Reuters nu stängs av från Facebook för spridande av desinformation. :)
Det finns många studier som visar att ivermektin har en antiviral effekt. Hur många av dem som är vederhäftiga är en annan sak. I Reutersartikeln står det också att bolaget ifråga "did not provide further details".
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Då rekommenderar jag dig att flytta till Nordkorea, då är jag ganska säker på att du aldrig behöver läsa några åsikter som avviker från de påbjudna.;)
I Nordkorea finns det ju bara swebbteveliknande saker att läsa. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Vill man övertyga folk att vaccinera sig, får man i alla fall se till att de kan ta det vaccinet de har störst förtroende för.
Om de inte har störst förtroende för det vaccin som vaccinexperter rekommenderar så är de nog hopplösa fall, tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.