Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jocke Best skrev:
Där är vi överens!
Läser du frågorna ofta baklänges.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi verkar ha olika uppfattning om vad som händer.

Det jag ser är hur små stickprovsosäkerheter på marginalen förstoras och appliceras på helheten, antagligen för att det passar bra med se generella tankarna om vaccinering.

Ta till exempel växelväntil, som hittade en 14-15%ig osäkerhet i ett underlag på <100 personer, och direktöversätter det till 15% osäkerhet för samtliga 15000 fall. I nästa andetag har det blivit en osäkerhet med faktor 10 "eftersom man inte kan lita på någonting".

Sådana väldigt lösa indiciekedjor bidrar bara till osäkerhet och desinformation, istället för att andas ut och jämföra det första stickprov med andra stickprov och dra slutsatser baserat på det.

Man ska givetvis inte avfärda samtliga funderingar som strunt, men när vissa alarmisterna skriker sig hesa utan att lyssna så är det svårt att föra en nyanserad debatt eller diskussion.

Det viktigaste att ha med sig är att en konspiration inte är bevis för en annan.
Jag hittat?Det är väl tidningarna som har rapporterat felen.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Från igår eller idag?
För att förtydliga ändå mer då:
Jag vill veta alla frågor du ställde till Fohm och Socialstyrelsen, klart och tydligt utskrivet vad du sa till dem eftersom du inte har skrivit det hittills.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att förtydliga ändå mer då:
Jag vill veta alla frågor du ställde till Fohm och Socialstyrelsen, klart och tydligt utskrivet vad du sa till dem eftersom du inte har skrivit det hittills.
Utskrivet?Vad ska ha utskrivet?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Jag hittat?Det är väl tidningarna som har rapporterat felen.
Förtydligande: Du hittade en gammal tidningssida.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förtydligande: Du hittade en gammal tidningssida.
Vad menar du?vilken tidningssida .Menar du från SVD?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Utskrivet?Vad ska ha utskrivet?
Ytterligare ett förtydligande då:
Jag vill veta alla frågor du ställde till Fohm och Socialstyrelsen, klart och tydligt vad du sa till dem skrivet i ett inlägg eftersom du inte har skrivit det hittills.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Vad menar du?vilken tidningssida .Menar du från SVD?
Vet du inte själv vilka sidor du har länkat till?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Om det exempel 15%färre blir ju det betydlig färre i i slutändan. Hur ska kunna använda källkritik om det inte stämmer. Om du säger att siffran är 10000 och jag säger 1000 vilket gäller om inte källan har olika siffror.
Det är inte lätt att begripa vad du menar. Om du väntar lite med att posta det du skrivit och läser igenom det en gång till en stund senare så kan du upptäcka om du uttryck dig otydligt. Tänk dig att en nyfiken nytillkommen läsare ska kunna först vad du vill få fram.

Sen är jag lite nyfiken på din mattematik.
”Om det exempel 15% färre blir ju det betydlig färre i i slutändan”

Menar du att om man granskar och korrigerar antalet döda från många regioner, tex om
AB + O + G = 10’000
så kan
(AB -15%) + (O -15%) + (G -15%) = 1000
Dvs betydligt färre än 10’000 -15% som annars skulle blivit 10’000 x (1 - 0,15) = 8500.
Eller tänker du om någon region har räknat 15 fel så kan ju alla andra ha räknat 90% fel?

”…vilket gäller om inte källan har olika siffror”
För mig är meningen obegripligt och motsägelsefull.

Om du nu har gjort någon intressant upptäkt och fått det bekräftat från myndighetshåll, så har du misslyckats totalt med att förklara vad och sammanhanget på ett begripligt sätt.

Ta det som kritik i all välmening.

Edit: Allternativt läsa igenom inlägget efteråt och rätta till det… :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ytterligare ett förtydligande då:
Jag vill veta alla frågor du ställde till Fohm och Socialstyrelsen, klart och tydligt vad du sa till dem skrivet i ett inlägg eftersom du inte har skrivit det hittills.
Svarar igen.
Jag frågade både Socialstyrelsen och FHM om det som SvD skrev om att 15% inte hade dött i av med covid 19 stämde ja svarade både FHM Och Socialstyrelsen. Och om dom siffrorna hade justeras i efterhand nej svarade bägge och eftersom inte alla handlingar har inkommit från alla kommuner och regioner så är inte resultatet klart men att siffrorna kommer justeras när det gäller dom som dött med covid 19 kommer redovisas när dom fått in samtliga handlingar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är inte lätt att begripa vad du menar. Om du väntar lite med att posta det du skrivit och läser igenom det en gång till en stund senare så kan du upptäcka om du uttryck dig otydligt. Tänk dig att en nyfiken nytillkommen läsare ska kunna först vad du vill få fram.

Sen är jag lite nyfiken på din mattematik.
”Om det exempel 15% färre blir ju det betydlig färre i i slutändan”

Menar du att om man granskar och korrigerar antalet döda från många regioner, tex om
AB + O + G = 10’000
så kan
(AB -15%) + (O -15%) + (G -15%) = 1000
Dvs betydligt färre än 10’000 -15% som annars skulle blivit 10’000 x (1 - 0,15) = 8500.
Eller tänker du om någon region har räknat 15 fel så kan ju alla andra ha räknat 90% fel?

”…vilket gäller om inte källan har olika siffror”
För mig är meningen obegripligt och motsägelsefull.

Om du nu har gjort någon intressant upptäkt och fått det bekräftat från myndighetshåll, så har du misslyckats totalt med att förklara vad och sammanhanget på ett begripligt sätt.

Ta det som kritik i all välmening.

Edit: Allternativt läsa igenom inlägget efteråt och rätta till det… :rolleyes:
Fast det vet ju vi inte för det kan ju vara andra kommuner och regioner som visar +15% istället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du inte själv vilka sidor du har länkat till?
Mao har du inte läst inläggen annars borde väl du veta vilka tidningarna du frågar efter.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Svarar igen.
Jag frågade både Socialstyrelsen och FHM om det som SvD skrev om att 15% inte hade dött i av med covid 19 stämde ja svarade både FHM Och Socialstyrelsen. Och om dom siffrorna hade justeras i efterhand nej svarade bägge och eftersom inte alla handlingar har inkommit från alla kommuner och regioner så är inte resultatet klart men att siffrorna kommer justeras när det gäller dom som dött med covid 19 kommer redovisas när dom fått in samtliga handlingar.
Tack
Sa du verkligen "dött i av med"?

Ja, det vore konstigt att myndigheterna skulle svara att de anser att regionerna har gjort fel.

Jag tror att det aldrig kommer att komma den typen av genomgångar från alla kommuner och regioner för det har nog bortprioriterats eftersom det fortfarande inte har kommit efter 1,5 år.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Mao har du inte läst inläggen annars borde väl du veta vilka tidningarna du frågar efter.
Jag har inte frågat efter några tidningar. Jag bara förtydligande ett inlägg eftersom du tydligen inte riktigt förstod de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.