Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Du gjorde mig tyvärr inte klokare med vad det är du vill få fram. Ja, siffrorna är inte säkra och kommer nog aldrig att bli det, i något land. Och? Osäkerhet finns i princip i all data.
Att det blir rätt siffror när det gäller källkritik och dom pappren som är på väg in kommer dödstalen justeras men varken FHM eller Socialstyrelsen kunde säga när det blir klart.
 
J
V växelventil skrev:
Att det blir rätt siffror när det gäller källkritik och dom pappren som är på väg in kommer dödstalen justeras men varken FHM eller Socialstyrelsen kunde säga när det blir klart.
Jaha? Jag provade att läsa ditt inlägg baklänges och det gick faktiskt inte sämre att läsa det så.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Om du är osäker på mitt svar kanske du kan ställa frågan själv istället för spekulationer.
Vilken fråga ställde du?
Du kan ju inte be någon att ställa samma fråga som du gjorde när du inte berättar vilken fråga du ställde.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Jag har ju redan fått den bekräftelse att jag har rätt från Socialstyrelsen och FHM.
Hur vet de att det var 15 % felaktiga i Småland?
Du skriver ju att folk håller på och utreder det, vilket ju innebär att man inte vet alls hur stor felet är.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Att skriva liknande siffror betyder inte samma siffror som SvD skrev
Det där förstår jag inte och det verkar inte hänga ihop på något sätt med det inlägg som jag skrev och citerade. Ordet "liknande" finns inte där t.ex.
 
Fairlane
Jag förstår inte heller vad växelventil menar, det verkar inte som någon gör det. Nu har hen iallafall fått svar från både FHM och Socialstyrelsen, så det är ju bra. Det hjälper inte oss andra att förstå, men det kanske inte heller är avsikten, vad vet jag.
Vi får väl hoppas att FHM och Socialstyrelsen förstod frågan, annars blir ju svaret därefter.
 
  • Gilla
Jonobe och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Om 15% i vissa regioner Ang dödstalen för dom som har dött MED covid 19 visar sig att så var inte fallet utan av andra orsaker
Men det påverkar ju inte antalet som har dött med covid utan möjligen antalet som har dött av covid.

V växelventil skrev:
Man är medveten både hos FHM och Socialstyrelsen att det är felaktiga siffrorna idag men man väntar på man fått mer underlag från både kommuner och regioner.
Om man har fått vänta i 1,5 år så lär man nog få fortsätta att vänta i evighet. Det är väl inte särskilt intressant idag att låta personer hålla på och granskar 5 000 journaler från första vågen. Det finns betydligt viktigare arbetsuppgifter att ta itu med.

Men naturligtvis är myndigheterna medvetna om att deras siffror inte är perfekta för de sa de ju långt innan Östergötlandsundersökningen gjordes. Samt tydligen i stort sett alla har förstått.

Varför behöver du veta exakt hur många som har avlidit av covid?
Varför kräver du inte besked om exakt hur många som har avlidit av influensa?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jaha? Jag provade att läsa ditt inlägg baklänges och det gick faktiskt inte sämre att läsa det så.
Spelar nog ingen roll baklänges eller framlänges.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det påverkar ju inte antalet som har dött med covid utan möjligen antalet som har dött av covid.


Om man har fått vänta i 1,5 år så lär man nog få fortsätta att vänta i evighet. Det är väl inte särskilt intressant idag att låta personer hålla på och granskar 5 000 journaler från första vågen. Det finns betydligt viktigare arbetsuppgifter att ta itu med.

Men naturligtvis är myndigheterna medvetna om att deras siffror inte är perfekta för de sa de ju långt innan Östergötlandsundersökningen gjordes. Samt tydligen i stort sett alla har förstått.

Varför behöver du veta exakt hur många som har avlidit av covid?
Varför kräver du inte besked om exakt hur många som har avlidit av influensa?
Om det exempel 15%färre blir ju det betydlig färre i i slutändan. Hur ska kunna använda källkritik om det inte stämmer. Om du säger att siffran är 10000 och jag säger 1000 vilket gäller om inte källan har olika siffror.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken fråga ställde du?
Du kan ju inte be någon att ställa samma fråga som du gjorde när du inte berättar vilken fråga du ställde.
Är det inte smartare att ställa frågan till den du citerade.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte heller vad växelventil menar, det verkar inte som någon gör det. Nu har hen iallafall fått svar från både FHM och Socialstyrelsen, så det är ju bra. Det hjälper inte oss andra att förstå, men det kanske inte heller är avsikten, vad vet jag.
Vi får väl hoppas att FHM och Socialstyrelsen förstod frågan, annars blir ju svaret därefter.
Va bra då finns det ju någon som har aktuella siffror.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet de att det var 15 % felaktiga i Småland?
Du skriver ju att folk håller på och utreder det, vilket ju innebär att man inte vet alls hur stor felet är.
För det är dom siffrorna dom fått in såklart.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Om det exempel 15%färre blir ju det betydlig färre i i slutändan.
Nej, inte om det gäller antalet som har avlidit med covid och om Socialstyrelsens data om vilka som har avlidit av covid inte påverkas eftersom det står samma sak i dödsfallsintygen som undersökningarna kommer fram till.

V växelventil skrev:
Hur ska kunna använda källkritik om det inte stämmer.
Det går alldeles utmärkt att vara kritisk mot källor oavsett hur bra eller dåliga värden som källorna har. Det är väl snarast lättare om det är dåliga värden.

V växelventil skrev:
Om du säger att siffran är 10000 och jag säger 1000 vilket gäller om inte källan har olika siffror.
Obegripligt
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Är det inte smartare att ställa frågan till den du citerade.
Jag citerade dig så därför ställde jag just frågan till dig.:thinking:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag citerade dig så därför ställde jag just frågan till dig.:thinking:
Nej ställa den frågan till frågeställaren och håll inte på att klippa ut så det passar dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.