817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, även utan varianterna så avtar skyddet mot sjukdom när det gäller influensavaccin och efter genomgången sjukdom. Förut har jag trott att det var pga. varianterna men de senaste månaderna har det stått mer detaljer och då har det framkommit att det inte bara handlar om att nya varianter gör att folk får influensa igen.A aka_the_barf skrev:
Narkolepsin kom fort efter vaccinering däremot dröjde det länge innan läkarna började reagera på att ovanligt många barn, som inte hade haft svininfluensa, hade fått narkolepsi. På den tiden kunde man inte själv rapportera biverkningar till Läkemedelsverket på ett enkelt sätt som man kan idag. Till skillnad från idag då det på kort tid blev känt om blodkoagulationsrubbningar och hjärtsäcksinflammationer fast de är så ovanliga.A aka_the_barf skrev:
Alla vaccintillverkare har alltid velat ha ut sina vacciner så fort som möjligt för det är ju först då som de kan börja få tillbaks pengarna för de stora utgifter som det innebär att ta fram vaccin. Skillnaden mellan hur det brukar vara är t.ex. att det normalt kan ta år att få ihop 40 000 människor till en fas 3-studie, men nu gick det på någon månad.A aka_the_barf skrev:
Precis, med andra vacciner brukar inte folk bekymra sig om ovanliga biverkningar utan de vaccinerar sig ändå men nu håller folk på och oroar sig jättemycket för extremt ovanliga biverkningar. En ny tillverkare på marknaden behöver inte alls vara lika bra eller bättre än en tidigare t.ex. för att det blir produktionsproblem i början som minskar effekten eller ökar biverkningarna.A aka_the_barf skrev:Biverkningar på stelkramp är ganska ointressant för mig då jag inte hade något val eller visste att man kunde se det, visste nog inte ens varför jag fick sprutan, man fick en i 4 och en i 6 an och säkert någon mer gång. ny tillverkare men samma skit och den lär vara bättre än den äldre och överlevde jag den så överlever jag nog denna bättre variant.
Nu var det ju inte riktigt så enligt andra: https://www.logically.ai/factchecks/library/3aa2eefdA aka_the_barf skrev:
Ingen skillnad jämfört med andra läkemedel. Det är ju därför som vi i Sverige har en läkemedelsförsäkring som träder in oavsett vilket läkemedel det gäller.A aka_the_barf skrev:
Jag tänker inte Vaccinerade vs Ovaccinerade vi är alla lika fria att välja. Jag själv som exempel är vaccinerad och kan välja att stödja vad jag anser är rätt oavsett vaccinerade eller ovaccinerade. Vi kan alla välja att gå till och stödja de butiker som väljer bort att kräva vaccinbevis och om tillräckligt många har samsyn i sakfrågan dröjer det nog inte länge innan andra följer efter tror jag. Jag kommer att stödja de butiker mm som vägrar vaccinbevis och jag kommer själv inte skriva ut eller använda vaccinbeviset för att jag inte tror på dem och vill inte heller ha dem och inga mer restriktioner är bäst för landet och ekonomin är vad jag tror på.Fairlane skrev:Nu är jag inte någon förespråkare av vaccinbevis, särskilt inte nu med Omikron, men jag är ändå fundersam på hur du räknar/tänker.
När vi hade krav på vaccinbevis i vissa miljöer så fanns ett alternativ för de som inte ville befatta sig med vaccinbevis och det var att ta in färre personer. En klar majoritet är vaccinerad och kan därmed ta ut ett vaccinbevis. Så en butik/pub/gym som kräver vaccinbevis har en större potentiell marknad (de med vaccinbevis är fler än de utan) och kan dessutom ta in fler personer på samma yta. Jag kan inte förstå varför de som släpper in färre och från en mindre målgrupp skulle tjäna mer...
Undantaget då om de skiter i alla regler och släpper in mer än de får och fler än ställena med vaccinationsbevis får släppa in. Då riskerar de å andra sidan att verksamheten stängs och att de bötfälls, ingendera bra för lönsamheten.
Själv kommer jag stöda verksamheter som kräver vaccinbevis.L LiteForce skrev:Jag tänker inte Vaccinerade vs Ovaccinerade vi är alla lika fria att välja. Jag själv som exempel är vaccinerad och kan välja att stödja vad jag anser är rätt oavsett vaccinerade eller ovaccinerade. Vi kan alla välja att gå till och stödja de butiker som väljer bort att kräva vaccinbevis och om tillräckligt många har samsyn i sakfrågan dröjer det nog inte länge innan andra följer efter tror jag. Jag kommer att stödja de butiker mm som vägrar vaccinbevis och jag kommer själv inte skriva ut eller använda vaccinbeviset för att jag inte tror på dem och vill inte heller ha dem och inga mer restriktioner är bäst för landet och ekonomin är vad jag tror på.
Det stämmer, influensavaccin har rätt kortvarig effekt. Utöver att ha rätt täckning spelar timing för vaccinering också roll. Om vaccinering sker för tidigt, ex. tidigt i november och influensavågen blir sent i februari så kommer många redan ha tappat stor del av skyddet.BirgitS skrev:Nej, även utan varianterna så avtar skyddet mot sjukdom när det gäller influensavaccin och efter genomgången sjukdom. Förut har jag trott att det var pga. varianterna men de senaste månaderna har det stått mer detaljer och då har det framkommit att det inte bara handlar om att nya varianter gör att folk får influensa igen.
Än en gång, vilken sjukdom man vaccinerar mot har större betydelse för vaccins långvarighet än vaccintyp.
Det verkar ju vara svårt/omöjligt att få de sista 20%:en att vaccinera sig utan påtryckningar. Så om det kan få fler att vaccinera sig så gynnar det alla.L LiteForce skrev:
Jag tycker också att restriktioner är negativt, men de finns kvar för att vissa inte vill vaccinera sig. Får man upp vaccinationstäckningen är väl förhoppningsvis restriktioner onödigt.
Oavsett vad man tycker i frågan så hoppas jag att ni vill lyssna på dr Robert Malone, han tar inte parti men ställer berättigade frågor, podden är lång men absolut värd tiden
https://open.spotify.com/episode/3S...i=nuXRWdAPQoS5N7xKXAeWPg&utm_source=copy-link
Avsnitt 1757 från 31dec
The Joe Rogan Experience
Dr Robert Malone MD
https://open.spotify.com/episode/3S...i=nuXRWdAPQoS5N7xKXAeWPg&utm_source=copy-link
Avsnitt 1757 från 31dec
The Joe Rogan Experience
Dr Robert Malone MD
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Visst finns det vaccinerade som ogillar vaccinbevis och vill stötta de som inte kräver det, men det räcker inte för att göra deras butiker/gym/pubar till guldgruvor.L LiteForce skrev:Jag tänker inte Vaccinerade vs Ovaccinerade vi är alla lika fria att välja. Jag själv som exempel är vaccinerad och kan välja att stödja vad jag anser är rätt oavsett vaccinerade eller ovaccinerade. Vi kan alla välja att gå till och stödja de butiker som väljer bort att kräva vaccinbevis och om tillräckligt många har samsyn i sakfrågan dröjer det nog inte länge innan andra följer efter tror jag. Jag kommer att stödja de butiker mm som vägrar vaccinbevis och jag kommer själv inte skriva ut eller använda vaccinbeviset för att jag inte tror på dem och vill inte heller ha dem och inga mer restriktioner är bäst för landet och ekonomin är vad jag tror på.
Själv tycker jag inte om vaccinbevisen, men skulle trots det välja en butik som krävde det, framför en som inte gjorde det, för att jag inte vill gynna alla som inte vill vaccinera sig.
Men även om det inte vore så, så får ju den som kräver vaccinbevis ta in fler, än de som väljer att inte göra det och i de flesta fall så ger fler kunder bättre vinst, så jag förstår ändå inte varför de som inte krävde vaccinationsbevis skulle tjäna mer.
E Erik_H2 skrev:
Det är väl samma podd som tagits bort av Youtube pga just falsifarier.E Erik_H2 skrev:
Så då är influensa vaccin lite som covid vaccin? Du får mig att tappa hoppet på alla vaccin nuBirgitS skrev:Nej, även utan varianterna så avtar skyddet mot sjukdom när det gäller influensavaccin och efter genomgången sjukdom. Förut har jag trott att det var pga. varianterna men de senaste månaderna har det stått mer detaljer och då har det framkommit att det inte bara handlar om att nya varianter gör att folk får influensa igen.
Narkolepsin kom fort efter vaccinering däremot dröjde det länge innan läkarna började reagera på att ovanligt många barn, som inte hade haft svininfluensa, hade fått narkolepsi. På den tiden kunde man inte själv rapportera biverkningar till Läkemedelsverket på ett enkelt sätt som man kan idag. Till skillnad från idag då det på kort tid blev känt om blodkoagulationsrubbningar och hjärtsäcksinflammationer fast de är så ovanliga.
Alla vaccintillverkare har alltid velat ha ut sina vacciner så fort som möjligt för det är ju först då som de kan börja få tillbaks pengarna för de stora utgifter som det innebär att ta fram vaccin. Skillnaden mellan hur det brukar vara är t.ex. att det normalt kan ta år att få ihop 40 000 människor till en fas 3-studie, men nu gick det på någon månad.
Precis, med andra vacciner brukar inte folk bekymra sig om ovanliga biverkningar utan de vaccinerar sig ändå men nu håller folk på och oroar sig jättemycket för extremt ovanliga biverkningar. En ny tillverkare på marknaden behöver inte alls vara lika bra eller bättre än en tidigare t.ex. för att det blir produktionsproblem i början som minskar effekten eller ökar biverkningarna.
Nu var det ju inte riktigt så enligt andra: [länk]
Ingen skillnad jämfört med andra läkemedel. Det är ju därför som vi i Sverige har en läkemedelsförsäkring som träder in oavsett vilket läkemedel det gäller.
Var därför man inte trodde det hade med vaccinet att göra helt enkelt.
Ovanliga och kanske oupptäckta biverkningar. är inte dessa mRNA vaccin de första av sin sort? Kan ju vara det som kanske skrämmer folk litegrann?
Jag får helt enkelt starta en sekt med honom som ledare så vi får klarhet i detta
Jag jobbar med läkemedel och det är MYCKET skit bakom kulisserna, mer än så kan jag dessvärre inte säga.
intressant!BirgitS skrev:I och med omikron blev det så.
Men nu kan vi inte ta bort "belasta sjukvården" eftersom vi lever i den värld som finns och inte i en påhittad värld så i och med det så måste vi anpassa oss till de villkor som gäller nu. Alltså se till att inte belasta vården i onödan, vilket nu många ovaccinerade gör.
.
Jag pressar dig lite här nu då för ett svar.
OM det inte var en sån stor begränsning i sjukvården som idag... och en frisk 25årig tjej utan någon om helst riskgrupp frågade dig efter råd IDAG om hon borde vaccinera sig. Vad skulle du svara? Ja eller nej?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, immunsystemet hanterar olika sjukdomar olika. Det räcker med att få mässling en gång (nästan jämnt) för att få livslång immunitet och det gör att det är troligt att det räcker med barnvaccinationen (flera doser) för att få livslång immunitet. Så du ska ju inte misstro allt vaccin.A aka_the_barf skrev:
Men det är klart att det inte blir bättre med virus som muterar kraftigt som influensavirus och coronavirus.
Det tror jag är en del av det, men utan dessa bubblor med desinformation framställt i en lockande förpackning lättillgängligt på nätet så skulle det vara ett mindre bekymmer.A aka_the_barf skrev:
Det var tråkigt att höra.A aka_the_barf skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Ja, för med minskad risk att bli sjuk i covid så minskar om inte annat risken för postcovid, vilket 1-10 % får. Risken för postcovid verkar dessutom ha ett samband med hur svår covid man har haft så ökar chansen för mild covid så ökar chansen för att man slipper postcovid.B Bus1t skrev:
kanske dags för ett vaccin som också muterar för att kontra virus mutationer, vem vet kanske kommer med nano teknologin?BirgitS skrev:Nej, immunsystemet hanterar olika sjukdomar olika. Det räcker med att få mässling en gång (nästan jämnt) för att få livslång immunitet och det gör att det är troligt att det räcker med barnvaccinationen (flera doser) för att få livslång immunitet. Så du ska ju inte misstro allt vaccin.
Men det är klart att det inte blir bättre med virus som muterar kraftigt som influensavirus och coronavirus.
Det tror jag är en del av det, men utan dessa bubblor med desinformation framställt i en lockande förpackning lättillgängligt på nätet så skulle det vara ett mindre bekymmer.
Det var tråkigt att höra.
tror inte informationen på nätet har så mycket med det att göra däremot att dom inte låter alla ta vissa vaccin typer och pressar hårt på att alla ska vaccinera sig. flock immuniteten verkar helt övergiven.
Dessutom intresserar sig folk mer för vaccin när det blivit en sådan stor grej.
Sen har vi alla antivaxxarna och dom är ju tokiga på riktigt och det är DOM som verkligen köper allt på nätet.
Pengar går alltid först på precis alla plan och alla har ett pris.