Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
A aka_the_barf skrev:
"Interpretation: Vaccine effectiveness against symptomatic Covid-19 infection wanes progressively over time across all subgroups, but at different rate according to type of vaccine, and faster for men and older frail individuals. The effectiveness against severe illness seems to remain high through 9 months, although not for men, older frail individuals, and individuals with comorbidities. This strengthens the evidence-based rationale for administration of a third booster dose."
Efter 9 månader verkar den vara rätt dålig. Kvinnor och yngre är vinnarna.
Det är skillnad på 6 månader och 9 månader.

Man har nytta av ett skydd även om det inte är högt (för det står just om "high").

Dessutom ska man ju ta en tredje dos efter 6 månader och då blir ju skyddet bättre än det var efter två doser och dessutom avtar tom. skyddet mot symtomatisk sjukdom långsammare efter den.

A aka_the_barf skrev:
Klart dom har, du tror väll inte att det första som kom ut var perfekt direkt, säger ju sig självt att det alltid kommer nya bättre saker, sker inom ALLA områden. det som får oss att gå framåt i världen.
Som du skriver det kommer nya. Är du säker på att du inte har blivit vaccinerat med något nytt som inte har testats under lång tid?

De vaccin som används mot olika sjukdomar är långt ifrån perfekta. Det finns t.ex. flera vaccin som äggallergiker inte ska ta eftersom det kan vara livshotande för dem.

Inget företag är särskilt intresserat av att lägga forskningspengar på vidareutveckling om de pengarna inte kan tjänas in.

A aka_the_barf skrev:
Nått verkar dom ha skippat när dom dragit in ett vaccin helt(för alla under 65 va?) och förbjudit en åldersgrupp att ta en typ av vaccin, känns inte så betryggande.
Inget annat vaccin har testats på en större grupp än de ung. 40 000 (varav hälften placebo) som ingick i Pfizers fas 3-studie. Det räcker för det mesta för att upptäcka biverkningar som drabbar fler än 1 på 10 000 men AZ-vaccinets biverkan drabbade mindre än 1 på 100 000.

Om det inte hade funnits några alternativa vaccin så hade AZ-vaccinet fortfarande använts i Sverige eftersom det fortfarande är större risk att avlida av covid än av det vaccinet. Vaccinet är fortfarande godkänt i Sverige liksom i EU.

Om det inte hade funnits några alternativa vaccin så hade Modernas vaccin fortfarande använts även för tonåringar och unga vuxna i Sverige eftersom det fortfarande är större risk att få en allvarlig covid i den åldern än att få en allvarlig biverkan av vaccinet.

A aka_the_barf skrev:
Om initiala tester visar att det verkar vara lika bra som jag tror att det är.
Eftersom det är godkänt kan du nog leta reda på resultaten från fas 3-studien.

A aka_the_barf skrev:
alla mrna vaccin kallar han pappa.
Något svårförståeligt men att någon kallar sig själv för en uppfinnare eller liknande av något innebär inte att det är sant. I det här fallet finns det flera andra som har varit minst lika betydelsefulla när det gäller grundforskningen för mRNA-vaccin.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Problemet verkar mer och mer bli att rädda vården, inte belasta vården osv.

OM det i en bra värld var så att vi INTE hade monterat ner vården och vi inte har typ minst antal vårdplatser per 1000 personer i hela EU.. hade det varit berättigat att vaccinera 12-40åringar som är friska utan andra risker?
Dvs om vi kunde ta bort "belasta sjukvården" ur kalkylen - Hur ser det ut då?
I och med omikron blev det så.

Men nu kan vi inte ta bort "belasta sjukvården" eftersom vi lever i den värld som finns och inte i en påhittad värld så i och med det så måste vi anpassa oss till de villkor som gäller nu. Alltså se till att inte belasta vården i onödan, vilket nu många ovaccinerade gör.

För framtiden så får du väl se till att engagera dig just för att vården ska bli bättre, typ något politiskt eller på Socialstyrelsen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, för utan vaccineringen hade det funnits många fler restriktioner i Sverige som hade begränsat ditt liv.
Vilka restriktioner?
Jag bor ute på landet och slipper all människor.
Jag brukar ändå hålla avstånd till folk normalt sett när jag är ute och måste vistas bland människor.
Jag går inte på stora tillställningar och de bröllop och liknande som ställts in har jag klarat mig utan.
Jag är inte i behov av att resa, har rest mycket och trivs bra i Sverige.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:
Vilka restriktioner?
Jag bor ute på landet och slipper all människor.
Jag brukar ändå hålla avstånd till folk normalt sett när jag är ute och måste vistas bland människor.
Jag går inte på stora tillställningar och de bröllop och liknande som ställts in har jag klarat mig utan.
Jag är inte i behov av att resa, har rest mycket och trivs bra i Sverige.
Tydligen så vistas du bland människor ibland och det medför risker både för dig och andra, lite avstånd skyddar inte mot omikron.

Att man klarar sig utan något är inte samma sak som man inte blir begränsad av att det ställs in utan är just ett exempel på en restriktion som förhindrar rättigheten att hålla och besöka bröllop och liknande. Man kan klara sig utan att gå på en nära släktings eller nära väns begravning men det är definitivt en inskränkning av ens liv att inte kunna göra det.

Tillägg:
Likaså är det en begränsning om alla affärer utom mataffärer och apotek stängs, samt att du blir förbjuden att besöka mataffärer mer än en viss dag i veckan.
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Tydligen så vistas du bland människor ibland och det medför risker både för dig och andra, lite avstånd skyddar inte mot omikron.

Att man klarar sig utan något är inte samma sak som man inte blir begränsad av att det ställs in utan är just ett exempel på en restriktion som förhindrar rättigheten att hålla och besöka bröllop och liknande. Man kan klara sig utan att gå på en nära släktings eller nära väns begravning men det är definitivt en inskränkning av ens liv att inte kunna göra det.

Tillägg:
Likaså är det en begränsning om alla affärer utom mataffärer och apotek stängs, samt att du blir förbjuden att besöka mataffärer mer än en viss dag i veckan.
Ingen fara, vi har hemkörning från Coop, maten står vid dörren när man kommer hem. (y)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Ingen fara, vi har hemkörning från Coop, maten står vid dörren när man kommer hem. (y)
Ja om du tror att du beskrivit en opåverkad tillvaro med det du beskrivit hittills så förstår du verkligen inte alls vad man försökt förklara för dig.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
Läsvärd krönika tycker jag.

Angående restriktioner: ”Men liksom i Frankrike, Storbritannien och andra hårt nedstängda länder har restriktionernas magra resultat inte tolkats som att de fungerat dåligt. Istället har det hävdats att de varit för milda.

Funkar inte medicinen? Testa en högre dos.”

”I höstas planterade således de österrikiska ledarna lite av en ny idé i världens medvetande. Den kallades “lockdown för de ovaccinerade””

”Det är en politiskt smart strategi: undersökningar visar att en majoritet i de flesta länder är positiva till vacccinationspass i någon form.”

”Men det är just det: en politisk strategi.”


https://www.sydsvenskan.se/2022-01-07/hetsen-mot-ovaccinerade-ar-en-politisk-strategi
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Ingen fara, vi har hemkörning från Coop, maten står vid dörren när man kommer hem. (y)
Alltså har du varit hemifrån… vilket är oansvarigt när du är ovaccinerad..
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Alltså har du varit hemifrån… vilket är oansvarigt när du är ovaccinerad..
Stalin har talat.
 
  • Gilla
  • Haha
perra i skogen och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Stalin har talat.
Jösses, ta du ditt ansvar istället. Har du ens begripit att det är en pandemi därute?

Det är när man ser sådana med din inställning man inser att vanligt sunt förnuft inte är så vanligt trots allt.

Då återstår krav på vaccinpass och liknande som får ersätta det saknade förnuftet…
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Jösses, ta du ditt ansvar istället. Har du ens begripit att det är en pandemi därute?

Det är när man ser sådana med din inställning man inser att vanligt sunt förnuft inte är så vanligt trots allt.

Då återstår krav på vaccinpass och liknande som får ersätta det saknade förnuftet…
Jaja, men är det okej om jag låna ditt vaccinpass om jag måste handla?
Jag hitta nämligen en kopia av ditt vaccinpass på nätet.

Gamla ID-handlingar med foto och personuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Jaja, men är det okej om jag låna ditt vaccinpass om jag måste handla?
Jag hitta nämligen en kopia av ditt vaccinpass på nätet.

[bild]
Dessa socialrättvisekrigare alltså, det måste ha sitt urspring från jantelagen eller nåt
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på 6 månader och 9 månader.

Man har nytta av ett skydd även om det inte är högt (för det står just om "high").

Dessutom ska man ju ta en tredje dos efter 6 månader och då blir ju skyddet bättre än det var efter två doser och dessutom avtar tom. skyddet mot symtomatisk sjukdom långsammare efter den.


Som du skriver det kommer nya. Är du säker på att du inte har blivit vaccinerat med något nytt som inte har testats under lång tid?

De vaccin som används mot olika sjukdomar är långt ifrån perfekta. Det finns t.ex. flera vaccin som äggallergiker inte ska ta eftersom det kan vara livshotande för dem.

Inget företag är särskilt intresserat av att lägga forskningspengar på vidareutveckling om de pengarna inte kan tjänas in.


Inget annat vaccin har testats på en större grupp än de ung. 40 000 (varav hälften placebo) som ingick i Pfizers fas 3-studie. Det räcker för det mesta för att upptäcka biverkningar som drabbar fler än 1 på 10 000 men AZ-vaccinets biverkan drabbade mindre än 1 på 100 000.

Om det inte hade funnits några alternativa vaccin så hade AZ-vaccinet fortfarande använts i Sverige eftersom det fortfarande är större risk att avlida av covid än av det vaccinet. Vaccinet är fortfarande godkänt i Sverige liksom i EU.

Om det inte hade funnits några alternativa vaccin så hade Modernas vaccin fortfarande använts även för tonåringar och unga vuxna i Sverige eftersom det fortfarande är större risk att få en allvarlig covid i den åldern än att få en allvarlig biverkan av vaccinet.


Eftersom det är godkänt kan du nog leta reda på resultaten från fas 3-studien.


Något svårförståeligt men att någon kallar sig själv för en uppfinnare eller liknande av något innebär inte att det är sant. I det här fallet finns det flera andra som har varit minst lika betydelsefulla när det gäller grundforskningen för mRNA-vaccin.
men jag var nära, jag kanske bara vände 6an åt fel håll? ;)

problemet är nog att folk sällan vill ta en spruta var sjätte månad, vissa länder har väll redan börjat med 4 och kanske till och med 5 sprutor?

Allergiker vet ofta att dom inte kan ta något för att inte bli sjuka, lite skillnad när man inte vet om det.

man kan kika på statistiken men den betyder inte så mycket för den som drabbas. Känner en som körde svininfluensa vaccinet som fick nakolepsi och andra bekymmer av det, risken var extremt låg men inget han bryr sig om idag då hela hans liv rasade samman. han kommer få leva med detta hela livet dessvärre. Han har iallafall hittat ett jobb han kan jobba med. hans arbetsgivare är hans kompis som vet om hans bekymmer och anpassar jobbet lite efter det. vet inte om dessa vaccin ger sådana bekymmer eller om de bara är tillfälliga?

Stelkramp var den senaste jag tog en "booster" till, men den håller runt 20år. brukar ta beprövade vaccin som funnits på marknaden länge. då får man även en större bild av eventuella biverkningar.

låt han bara få vara far till vaccinen, dom behöver ha en far.

Finns ju en till stor del till varför folk inte tror på vaccinet så mycket när de själva inte verkar göra det.
Tror det var canada skrev om lite lagar för att hjälpa bolagen på traven med sina krav.
https://www.dagensarena.se/innehall/lakemedelsbolagen-kraver-ansvarsfrihet-for-coronavaccin/
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A aka_the_barf skrev:
jag själv väntar på det protein baserade vaccinet från danmark. hoppas dock det kommer snabbt och är bra testat. protein baserade vaccin är gamla stabila och beprövade metoder.
[länk]
Det vaccinet kan vara färdigutvecklat 2023 enligt artikeln, vilket i sig kräver att man får tag i tillräckligt många som är beredda att testa etc. Helst också fördelat på både personer vaccinerade med något annat vaccin och personer som inte är vaccinerade alls.

Sen vet vi ju att ett argument mot mRNA-vaccinen är att de inte är testade tillräckligt än och inte under tillräckligt lång tid, så vi får väl vänta tills detta vaccin testats av någon miljard människor eller så och kanske vänta ytterligare 3-5 år innan de som är motståndare till dagens vacciner kanske, möjligt vågar vaccinera sig med detta nya vaccin. Ska vi räkna med att du är beredd att vaccinera dig någon gång 2028 eller så?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A aka_the_barf skrev:
problemet är nog att folk sällan vill ta en spruta var sjätte månad, vissa länder har väll redan börjat med 4 och kanske till och med 5 sprutor?
Nja, folk tar ju vaccin mot influensa varje år och TBE flera gånger på relativt kort tid.
I Israel har man godkänt en fjärde dos för en delmängd av befolkningen, något land som ger en 5 dos har jag inte hört talas om, Israel brukar vara först.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.