Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jonobe skrev:
Det verkar ju vara svårt/omöjligt att få de sista 20%:en att vaccinera sig utan påtryckningar. Så om det kan få fler att vaccinera sig så gynnar det alla.

Jag tycker också att restriktioner är negativt, men de finns kvar för att vissa inte vill vaccinera sig. Får man upp vaccinationstäckningen är väl förhoppningsvis restriktioner onödigt.
Nej det gynnar inte alls alla om 20% till skulle vaccinera sig. Det kränker ju människors rätt att välj om det är påtvingat en form av diktatur faktiskt där man inte har rätt att bestämma över sin egen kropp längre. Sedan varar vaccinering bara 6mån sedan behövs förnyad vaccinering bosters mm vilket inte är hållbart eller rimligt att begära att människor regelbundet ska vaccinera sig de enda företagen som gynnas av vaccinet är Läkemedelsföretagen dom skär guld just nu och vaccinering skapar mutationer med olika varianter som följd dessutom. Jag tror inte att jag hade vaccinerat mig i dag med den information man har nu.

Jag tycker också att det är trist att vården används som ett verktyg att få människor mot varandra för att skapa klyftorna mellan Vaccinerade & Ovaccinerade och tar fokus från de som faktiskt bestämmer och styr vårt land dom vi har sagt ja till när vi röstar. Det är ju faktiskt regeringen som bestämmer hur mycket resurser sjukvården ska få. De är också ansvariga för hur man löser kriser och om mer resurser behövs eller inte mm. Att skylla på 20% ovaccinerade kommer inte att lösa problemet det kommer ju hela tiden ny oväntad information om fler sprutor bosters mm ska man även tvinga folk att ta dessa ? Ovaccinerades rätt till sitt eget val behöver respekteras och är lika viktigt som dom som väljer vaccinet och restriktioner kommer inte att gynna någon utan drabba alla negativt med tanke på alla nya doser vaccin läkemedelsföretagen kommer pumpa ut och då kanske det är fler som har ändrat sej på grund av ny information eller helt enkelt inte vill ta fler men då är det försent för man har ju accepterat restriktionerna som lika gärna kan komma att bli långvarigare än man först trot. Ska man lita på myndigheter, vanlig media & Läkemedelsföretagen fullständigt ?
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
V
Jag anser: vaccinerar man sig inte skall man inte gnälla, ta del av vården pga covid och inte kunna röra sig fritt som övriga i samhället.

Majoriteten av inlagda IVA just nu är icke vaccinerade.

Alltså helt meningslöst och bortkastat att vårda bångstyriga förståsigpåare som inte vaccinerar sig.

Vill man inte ta sitt ansvar i samhället så kan man sitta hemma.

Jag själv: 3e sprutan tas om 2 veckor. (37 år)
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B
V Villaägarenr1 skrev:
Jag anser: vaccinerar man sig inte skall man inte gnälla, ta del av vården pga covid och inte kunna röra sig fritt som övriga i samhället.

Majoriteten av inlagda IVA just nu är icke vaccinerade.
(37 år)
Nåja. Av de som är inlagda på IVA i år är det enbart 10 st som INTE är i riskgrupp.

Och majoriteten av de 10 GISSAR jag har gjort sin egen riskgrupp med fetma, rökning eller för den delen vara född i något annat land som är överrepresenterat- Det kan vi ju dock inte lasta dem för =p
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Fairlane
A aka_the_barf skrev:
tror inte informationen på nätet har så mycket med det att göra däremot att dom inte låter alla ta vissa vaccin typer och pressar hårt på att alla ska vaccinera sig. flock immuniteten verkar helt övergiven.
Jag tror (des)information på nätet ahr mycket med det hela att göra. Vi har haft många som lyft Dr Malone som "skaparen av mRNA vaccin", vi har haft många som lyft fram Ivermektin som lösningen på allt, vi har till och med haft några som pratar om giftsprutor med avsikt att kontrollera och minska befolkningen. Det enda jag inte kan påminna mig om att ha läst här är någon som tjafsar om 5G.
Flockimmuniteten är inte övergiven på något sätt, det är ju målet, men helt via vaccin istället för sjukdom.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bus1t skrev:
Nåja. Av de som är inlagda på IVA i år är det enbart 10 st som INTE är i riskgrupp.

Och majoriteten av de 10 GISSAR jag har gjort sin egen riskgrupp med fetma, rökning eller för den delen vara född i något annat land som är överrepresenterat- Det kan vi ju dock inte lasta dem för =p
En person som har en viss gen kan ha ett mycket bra skydd mot Covid-19 utan vaccin eller liknannde, en annan person som har en annan gen kan löpa mycket större risk för svår sjukdom. Viss kan man kalla personer med den andra genen för riskgrupp, men det hjälper ju inte mycket när 99,999% av befolkningen inte har någon aning om de har den genen eller inte. Det finns många elitidrottsmän (och kvinnor) som blivit rejält sjuka, men det kanske är deras fetma eller rökning som är problemet?!
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L LiteForce skrev:
Sedan varar vaccinering bara 6mån sedan behövs förnyad vaccinering bosters
Skyddet försämras, försvinner inte helt. Det är bara att jämföra vilka som ligger på IVA och vilka som inte gör det. Färre dubbelvaccinerade hamnar på IVA än ovaccinerade, trots att det gått mer än 6 månader sen den andra dosen.
Därtill finns det saker som tyder på att den tredje dosen akn ge längre effekt.

L LiteForce skrev:
Det är ju faktiskt regeringen som bestämmer hur mycket resurser sjukvården ska få. De är också ansvariga för hur man löser kriser och om mer resurser behövs eller inte mm.
Mer regionerna skulle jag nog säga och i andra hand riksdagen.
Om vi dock säger att det är regeringen och att Magdalena Andersson och Co säger "Nu skjuter vi till X miljarder för att lösa problemet i vården", har du då lösningen på hur vi snabbt får fram fler läkare, fler sjuksköterskor, fler undersköterskor, fler sjukhus etc?
Inte om 5 år, utan nu såklart.

Sen behöver vården ses över generellt, men i en akut situation är det inte läge att fundera vad man borde gjort annorlunda långt, långt tidigare. När huset brinner försöker man släcka och rädda liv, inte börjar diskutera om man kanske borde köpt en brandsläckare till förra året, istället för att gå på krogen en kväll.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, för med minskad risk att bli sjuk i covid så minskar om inte annat risken för postcovid, vilket 1-10 % får. Risken för postcovid verkar dessutom ha ett samband med hur svår covid man har haft så ökar chansen för mild covid så ökar chansen för att man slipper postcovid.
Ahhh det är postcovid som är den stora boven då.. Men den gruppen, med "bara" 6st döda varav minst 4 syns i statistiken varit riskgrupp är väl knappast utsatt för "svår" covid som grupp? Det är ju bland den minst berörda gruppen!?

Däremot har de hela 401 Allvarliga biverkningar rapporterade...

Det går fort i hockey.. nu är det Postcovid man ska vaccinera sig emot. Fast gäller det omikron med?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror (des)information på nätet ahr mycket med det hela att göra. Vi har haft många som lyft Dr Malone som "skaparen av mRNA vaccin", vi har haft många som lyft fram Ivermektin som lösningen på allt, vi har till och med haft några som pratar om giftsprutor med avsikt att kontrollera och minska befolkningen. Det enda jag inte kan påminna mig om att ha läst här är någon som tjafsar om 5G.
Flockimmuniteten är inte övergiven på något sätt, det är ju målet, men helt via vaccin istället för sjukdom.
Dom personerna är galna som tror att parasit medicin eller vad det är hjälper? Om dr malone är skaparen av mRNA varken hjälper eller själper om man vaccineras eller ej.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
En person som har en viss gen kan ha ett mycket bra skydd mot Covid-19 utan vaccin eller liknannde, en annan person som har en annan gen kan löpa mycket större risk för svår sjukdom. Viss kan man kalla personer med den andra genen för riskgrupp, men det hjälper ju inte mycket när 99,999% av befolkningen inte har någon aning om de har den genen eller inte. Det finns många elitidrottsmän (och kvinnor) som blivit rejält sjuka, men det kanske är deras fetma eller rökning som är problemet?!
Så med några otroligt i sammanhanget små avvikelser som grund så skall alla unga och friska 18åringar vaccinera sig- trots att risken för dem är så nära noll man kan komma att räkna...
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Jag tycker också att det är trist att vården används som ett verktyg att få människor mot varandra för att skapa klyftorna mellan Vaccinerade & Ovaccinerade och tar fokus från de som faktiskt bestämmer och styr vårt land dom vi har sagt ja till när vi röstar. Det är ju faktiskt regeringen som bestämmer hur mycket resurser sjukvården ska få. De är också ansvariga för hur man löser kriser och om mer resurser behövs eller inte
Det är regionerna som styr sjukvården och dess resurser.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Jag anser: vaccinerar man sig inte skall man inte gnälla, ta del av vården pga covid och inte kunna röra sig fritt som övriga i samhället.

Majoriteten av inlagda IVA just nu är icke vaccinerade.

Alltså helt meningslöst och bortkastat att vårda bångstyriga förståsigpåare som inte vaccinerar sig.

Vill man inte ta sitt ansvar i samhället så kan man sitta hemma.

Jag själv: 3e sprutan tas om 2 veckor. (37 år)
Kan de ovaccinerade få slippa betala skatt och sånt så också då kanske eftersom de inte får nyttja det samhälle som delvis finansieras av detsamma?
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
J
Jag är för högre skatter för ovaccinerade. Sådär fem procent är rimligt. Detta eftersom de orsakar samhället stora kostnader. I rena kronor troligen inte så mycket kronor det ger iofs eftersom de troligen tjänar rätt dåligt i genomsnitt. Man betalar ju för mycket annan dumhet också. Tex tobak och alkohol. Är för sockerskatt också.
 
  • Haha
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bus1t skrev:
Så med några otroligt i sammanhanget små avvikelser som grund så skall alla unga och friska 18åringar vaccinera sig- trots att risken för dem är så nära noll man kan komma att räkna...
Nja, risken att få problem av vaccinet är mindre så jag tror inte att det är så nära noll man kan komma att räkna, lite beroende på hur bra man är på att räkna alltså.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag är för högre skatter för ovaccinerade. Sådär fem procent är rimligt. Detta eftersom de orsakar samhället stora kostnader. I rena kronor troligen inte så mycket kronor det ger iofs eftersom de troligen tjänar rätt dåligt i genomsnitt. Man betalar ju för mycket annan dumhet också. Tex tobak och alkohol. Är för sockerskatt också.
Vi får givetvis inte exkludera brottslingar i denna straffskatt. Sen kan vi ta med hobbyutövare med hög skaderisk, typ cross och sånt eftersom dom kostar också. Högre skatt på hela bunten.
 
Härlig kil som slagits ner. Den ena är mer totalitär än den andre. Herregud. Det är människan som är den farlige i denna pandemi , inte viruset.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.