817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Denna artikel är rätt intressant.MultiMan skrev:
https://www.popsci.com/story/health/covid-19-coronavirus-mutates-changes/
Ah, vart kan jag läsa om att vaccinet skyddar mot mutationer?MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 560 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 560 inlägg
Det räcker att läsa på om de mRNA-vacciner som jag och andra redan skrivit om. Det går väldigt fort att göra om de till att passa nya mutationer, mycket, mycket fortare än med gammaldags vaccin-odling.G Ganescha skrev:
Efter tredje dosen så skyddar iaf Comirnaty (Pfizer) även mot Omicron, men inte lika bra som de ursprungliga varianterna. Som vanligt gäller det skyddet mot svår sjukdom som är det viktigaste och där gör det skillnad.
Så då måste de som tagit moderna ta Pfizer som 3de spruta eller måste dom då ta om 1 och 2 av Pfizer för att vara skyddade mot Omicron? Ska jag kanske be läkarna att ge mig dubbla sprutor en moderna och en Pfizer på en gång och göra lika vid spruta 2 och 3? Blir nog toppen det där….MultiMan skrev:Det räcker att läsa på om de mRNA-vacciner som jag och andra redan skrivit om. Det går väldigt fort att göra om de till att passa nya mutationer, mycket, mycket fortare än med gammaldags vaccin-odling.
Efter tredje dosen så skyddar iaf Comirnaty (Pfizer) även mot Omicron, men inte lika bra som de ursprungliga varianterna. Som vanligt gäller det skyddet mot svår sjukdom som är det viktigaste och där gör det skillnad.
Det är därför det står inom citationstecken. Vad du anser om vad som är förtal kanske ger en fingervisning om hur du hanterar annan information. Oj, gjorde jag mig skyldig till något nu?S DanielF skrev:
Iofs, vaccinskeptiker kan vara bra människor också. Min morsa var en. Drog med mig till en homeopat varje år i min barndom. Var rätt kul att se
Redigerat:
Att påstå att jag har sagt något jag inte sagt anser jag är förtal. Det vill säga att föra min talan utan mitt godkännande eller mandat att göra så.J Jocke Best skrev:
Lag och moral verkar inte vara din starka sida.
Jocke Best = "ignorera användare"
Måste och måste, det är fortfarande högst frivilligt att ta vaccinsprutorG Ganescha skrev:
Själv fick jag Moderna i tredje dosen jag tog förra veckan och Pfizer i de två föregående.
Vet dock inte om jag hade kunnat välja tillverkare av tredje dosen eller om jag fick ta vad som bjöds.
Passade på att ta vaccinet mot influensan när jag ändå var på plats. Om det hade inverkan på vad vilken sorts covidvaccin jag fick vet jag heller inte. Om det nu har någon betydelse.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
I Sydafrika har en majoritet av befolkningen varit sjuk pga. tidigare varianter och är därför inte jämförbart med Europa där en minoritet av befolkningen har varit sjuk tidigare. De har också en ung befolkning och de över 60 år är i stor utsträckning vaccinerade.S SnickareHobb skrev:
I Sydafrika råder flera restriktioner för närvarande, t.ex. nattligt utegångsförbud och stängda nattklubbar.
Alfavarianten orsakade allvarlig sjukdom hos drygt 50 % fler än tidigare varianter. Delta verkar också oftare orsaka allvarlig sjukdom än alfa. Så bör brukar inte alls vara som du påstår med det nya coronaviruset.
Du är tämligen anonym här inne så förtal är omöjligt. Återkom med personnummer så är det dock korrekt. Du har dock rätt i moralfrågan. Jag är en omoralisk jävel.S DanielF skrev:
Du har i tråden uttalat dig om ”normalbegåvade ” som att du anser dig tillhöra de mer än normalbegåvade. Trots det så uppvisar du gång på gång tecken på motsatsen. Du har inte fattat att vården inte hela tiden kan ligga på en kapacitet som klarar av att hantera en pandemi. Och du tror att vaccinerna kommer att ge långtidseffekter i form av för dig okända biverkningar utan att kunna ge annat exempel än narkolepsin som identifierades redan efter ett par månader under vaccinationen för svininfluensan.S DanielF skrev:Nä, jag menar bara att man låtsas som krisen i vården beror på folk som inte vaccinerat sig och inte ens besökt sjukvården, istället för att beskylla de som gjort att det inte finns någon kapacitet för att ens bedriva normal nivå av vård. Självklart är det ökat risk att belasta vården om man inte är vaccinerad, men det gäller även alkoholintag, folk som äter onyttigt (socker) och de som röker.
En upplysning: Vaccin har långtidseffekter. De skyddar mot sjukdom. Det är liksom meningen. Jag noterar också att du väljer att inte svara på innehållet i mitt tidigare inlägg där jag informerar dig om att jag har högre utbildning än undersköterska eftersom du sa att du inte baserade dina beslut om att vaccinera dig eller ej på råd en sådan i ditt inlägg 11180.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Eftersom det är en felaktig betydelse av förtal så är det nog så att lag och moral inte verkar vara din starka sida.S DanielF skrev: