Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
S DanielF skrev:
Skulle den inte varit för att ni är en hel hord av zombies så skulle jag spöat upp var och en av er rent intellektuellt om det var en åt gången.
Högmod går före fall

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte du kan förklara så någon här förstår, eftersom du faktiskt har fel.

Vi kan jämföra med fordonsindustrin:
Volvo lastvagnar levererar lastbilar till USA och de måste då följa lagen där, inte svensk lag. Det är alltså tänkbart att en lastbil inte får säljas i Sverige för att den inte uppfyller svensk lag, men samma lastbil kan säljas i USA, Kina eller Australien om den uppfyller lagen i de länderna.

VW hade för några år sedan den såkallade dieselgate-affären. Tyskt bolag som lyder under tysk lag, således kan det inte hanteras i en domstol i USA? Jodå, det går alldeles utmärkt.

Jag tycker ovanstående två exempel visar tydligt att din (och några andras) tro på att Pfizer BionTech endast lyder under amerikansk lag är helt fel.

Det tillverkas också en väldig massa skitprodukter i Kina, helt lagliga där, men inte lagliga här. Med ditt och andra vaccinskeptikers resonemang om att det är i vilket land företaget har sitt säte som är det viktiga så skulle således de produkterna vara tillåtna även här.
Helt fel, du har det helt bakvänt.

Lagligt i tillverkningslandet = kan förbjudas i andra länder <-- Detta diskuterar du

Att ett bolag åtalas i ett annat land eller internationellt är ju en helt annan fråga.

Du tror väl inte att du kan öppna ett bolag i Sverige och börja tillverka vaccin som inte uppfyller alla kriterier och tester som krävs enligt Svensk lag och börja sälja det till hela värden? Myndigheterna kommer stänga ner hela verksamheten innan du ens hunnit blinka.

Att du fick 4 likes på den posten är ju bara ett bevis på IQ-nivån här inne. :rofl:

Ni får fortsätta ert samtycke och icke kritiskt tänkande varvat med ryggdunkningar utan mig.
Denna tråd är verkligen inte givande för intellektet.

• Haha
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
S DanielF skrev:
Att du fick 4 likes på den posten är ju bara ett bevis på IQ-nivån här inne. :rofl:
Vilken nivå på IQ håller vi, enligt dig?

S DanielF skrev:
Om... du nu är läkare som du påstår så kan jag informera dig om att det finns bra och dåliga hantverkare. Man kan få väldigt dåliga råd av utbildade hantverkare.

En studie som jag hänvisade till tidigare så beskriver dem hur vårdpersonal redan efter 7 månader efter andra sprutan bara hade 25% av sina antikroppar kvar. Jag skulle inte påstå att det är en speciellt långtidseffekt jämfört med att få narkolepsi resten av livet. (Detta berör Covid vaccinet)

Angående bemanningen av vården så är det självklart för mig att om den inte klarar av normal kapacitetsnivå utan långa vårdköer (även detta refererat av mig tidigare i tråden) så klarar vården knappast en pandemi, vilket vi ser nu. Skulle däremot samhället haft en vård med resurser att klara av den dagliga vården utan vårdköer i den nivå som varit förre pandemin så skulle vi klarat av pandemin betydligt bättre.
Bestrider du den logiken så är vi väl åtminstone överens om att det finns en differens i intelligensnivån här mellan deltagande parter.

Denna tråd är horribel.. falska påståenden, man måste förklara citerad lagtext med hänvisningar och jag har inte sett någon mer än mig själv som backat sina påståenden med en källa. Skulle den inte varit för att ni är en hel hord av zombies så skulle jag spöat upp var och en av er rent intellektuellt om det var en åt gången. Nu bara tröttar ni ut mig med era faktalösa påståenden. Efter att ha besvarat 15-20 påstående med fakta och källor så har lika många zombies varit inne och citerat mig med tillhörande dumt påstående.

Ord som beskriver denna tråds zombiedeltagare: Faktaresistenta, Rabiata, Grupptänkande (...när samsyn och enighet inom gruppen blir viktigare än utrymmet för kritiskt tänkande, då har fenomenet grupptänkande uppstått.)
Och återigen så undviker du frågan, nu med hänvisning till att "det finns bra och dåliga". Du fattar uppenbarligen att du är fel ute men klarar inte av att medge det. Synd.

Men jag ser att du åtminstone har fattat lite gällande vårdens kapacitet. Om du applicerade den fattningsförmågan till covid och vaccinering så skulle du gå och vaccinera dig i morgon.

Faktaresistens är något som präglar dina påståenden om vaccinet och covid. Du har uppenbarligen köpt all desinformation som finns på nätet. Du kan ta del av korrekt information här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...st/fakta-om-vaccinerna-mot-covid-19-lattlast/ .

Jag valde den lättlästa versionen av hänsyn till din fattningsförmåga men det finns mer att läsa här: https://fragor.lakemedelsverket.se/org/lakemedelsverket/posts/covid19/

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
S DanielF skrev:

Lagligt i tillverkningslandet = kan förbjudas i andra länder <-- Detta diskuterar du

Att ett bolag åtalas i ett annat land eller internationellt är ju en helt annan fråga.
Har du fortfarande inte förstått att de vacciner som används i Europa tillverkas i Europa?

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Denna artikel är rätt intressant.
[länk]
För en gångs skull läste jag en hel länkad artikel (efter att ha kryssat runt alla annonser). Vilken del var det du tyckte var intressant?

Var det den här biten: "However, these two versions of the virus are nearly identical overall, Grubaugh says. One does not seem more deadly than the other, and a vaccine for one would also protect against the other."

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Angående bemanningen av vården så är det självklart för mig att om den inte klarar av normal kapacitetsnivå utan långa vårdköer (även detta refererat av mig tidigare i tråden) så klarar vården knappast en pandemi, vilket vi ser nu. Skulle däremot samhället haft en vård med resurser att klara av den dagliga vården utan vårdköer i den nivå som varit förre pandemin så skulle vi klarat av pandemin betydligt bättre.
Bestrider du den logiken så är vi väl åtminstone överens om att det finns en differens i intelligensnivån här mellan deltagande parter.
Givande för intellektet.....jag begrundar logiken här.

Du säger att vården är underbemannad redan vid normal belastning.
Du säger att vården inte klarar av en pandemi.

....och trots att du vet att det är så så gör du ett aktivt val att inte vaccinera dig (och riskera att öka belastningen) med motivet att det är någon annans fel att det redan fungerar dåligt.

Du vet att hårt arbetande människor i vården har det svårt, du förstår kopplingen till dina egna val och väljer aktivt att inte dra till strå till stacken med motivet att det är någon annan som skapat ursprungsproblemet.

Usch.

• Gilla
kashieda och 19 till
  • Laddar…
Fairlane
S DanielF skrev:

Du tror väl inte att du kan öppna ett bolag i Sverige och börja tillverka vaccin som inte uppfyller alla kriterier och tester som krävs enligt Svensk lag och börja sälja det till hela värden? Myndigheterna kommer stänga ner hela verksamheten innan du ens hunnit blinka.

Ni får fortsätta ert samtycke och icke kritiskt tänkande varvat med ryggdunkningar utan mig.
Denna tråd är verkligen inte givande för intellektet.
Det går alldeles utmärkt att tillverka en produkt som är förbjuden att sälja i Sverige och exportera till ett annat land. Att sen din intelligensnivå inte räcker till för att förstå det gör inte påståendet falskt.
Sen kan man fråga sig vad det spelar för roll i just detta läge. Pfizers vaccin är godkänt i både USA och i EU och ordentligt utprovat.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Överallt, det har varit välkänt i över ett år.
Googlar jag frågan så finns det inga konkreta svar. Antaganden och en massa kanske finns det gott om dock, men var är bevisen?

BirgitS
G Ganescha skrev:
Googlar jag frågan så finns det inga konkreta svar. Antaganden och en massa kanske finns det gott om dock, men var är bevisen?
De vacciner som har använts under året togs fram mot en av de första varianterna som alltså spreds våren 2020 innan den ersattes av andra. Dessa vacciner skyddade väldigt många från att dö under tredje vågen i Sverige fast det då var alfavarianten som spreds.

I nyhetstråden har det länkat till studier som har beräknat hur mycket vaccinerna har skyddat mot alfa och delta beroende på hur lång tid det har gått efter vaccinationen.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
K
V vanpire skrev:
Och återigen så undviker du frågan, nu med hänvisning till att "det finns bra och dåliga". Du fattar uppenbarligen att du är fel ute men klarar inte av att medge det. Synd.

Men jag ser att du åtminstone har fattat lite gällande vårdens kapacitet. Om du applicerade den fattningsförmågan till covid och vaccinering så skulle du gå och vaccinera dig i morgon.

Faktaresistens är något som präglar dina påståenden om vaccinet och covid. Du har uppenbarligen köpt all desinformation som finns på nätet. Du kan ta del av korrekt information här: [länk] .

Jag valde den lättlästa versionen av hänsyn till din fattningsförmåga men det finns mer att läsa här: [länk]
Bara att konstatera att danielf inlägg är väldigt märkliga och ogenomtänkta.
Ta upp vårdens otillräckligheten och brister i en pandemi situation men samtidigt utrycka sig negativt gällande vaccinet. Om man är bekymrad över vården och hela situationen covid är det väl självklart att man gör vad man kan för att minska allt detta alltså vaccinera sig och även fortsätter följa restriktioner
Man får en rätt klar uppfattning gällande en person som uttalar sig på detta vis

• Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
H
T tank77 skrev:
Ja, 5 miljoner i världen har dött av eller med Covid-19 och det på en befolkning på 7,75 miljarder människor, alltså knappt mätbart!
För de 5 miljonerna och deras anhöriga tänker inte som du. Tar inte alla sitt ansvar blir det fler, kanske så drabbas du eller någon av dina närmaste. Tänker du på samma sätt då???

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Att styra som ett företag så menar jag inte att folket skulle behandlas som arbetstagare från 1800-talet. Snarare som att folket är aktieägarna som förväntar sig utdelning.

Jag menar att ideologi inte ska styra politiken, det som ska styra är vad som är mest strategiskt och mest lönsamt för Sverige och folket. Elmarknaden som exempel... Miljöpartiet har en ideologi som bland annat innebär att utplåna all kärnkraft i Sverige på kortast tänkbara tid oavsett konsekvenser för landet och folket. Om man som företag vill fasa ut något ur verksamheten så gör man det på ett sätt som är strategiskt och lönsamt. Man ser till att det finns ett minst lika bra alternativ, att utfasningen sker i en sådan takt att verksamheten undviker problem och störningar. Man kanske till och med testar det nya alternativet i mindre skala för att utröna om det kommer att fungera och vad som kan bli problematiskt.

Idag gör departementen oftast ett grundligt jobb i frågor som de får att utreda, även om regeringen ofta vill ha ett visst resultat genom att begränsa förutsättningarna för departementet. Det stora problemet är att när utredningen kommer så tolkar regeringen den som satan läser bibeln och sedan mörkar man rapporten och går ut med ett förslag som bryter helt mot utredningens slutsats. Exempel på detta är ju cementkrisen där utredningen kom fram till att det skulle skada Sverige om man stoppade brytningen och regeringen ville mörka och gick på linjen att stoppa brytningen.

Sen hur ingående direktdemokrati Sverige skulle behöva kan jag inte svara på. Möjligt att man startar i mindre skala på vissa typer av frågor. Kanske att man har någon form av belöningssystem (sänkt skatt) för att säkerställa att tillräckligt stor del av befolkningen aktivt deltar. Förr i tiden skulle alla män under något år i livet vara med i (tinget?) och delta i styret av det lokala samhället.
Hur som helst fungerar det inte riktigt bra nu när folk har det för bra för att bry sig och lämnar allt ansvar åt politikerna och de opponerar sig bara i ideologiska idéer som inte har någon form av förankring i samhällets ekonomiska möjligheter utan att skada Sverige.

Jag anser även att många frågor som berör kön, religionsfrihet, sexuell läggning med mera är frågor som folket själv kan sköta, bortsätt från lag om att kränka andra människor. Det är ändå folket som väljer i slutänden om de vill att saker och ting ska förändras.

Bistånd och liknande kan folket själv sköta, sänk skatten X% i dess motsvarighet så kan var och en efter sitt hjärta och tycke skänka bistånd om det är något som faller dem på hjärtat.

Utgå alltid från att staten vill ha 100% av din inkomst i skatt och att du i gengäld ska få ut bidrag för att klara dig. Du ska vara beroende av Staten och de ska ha så stor makt över dig som möjligt.
Jag vill ha en så liten stat som möjligt, den ska sköta nödvändiga behov åt folket så som sjukvård, skola, infrastruktur med mera, inget annat. Staten ska tjäna folket och folk ska har så stor frihet som möjligt.

Ovan är bara en tanke på hur jag skulle vilja att det såg ut, inte fakta.
Ganska off-topic
Är du ens medveten om att det du beskriver här är en ideologi?

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
S
S skogaliten skrev:
Är du ens medveten om att det du beskriver här är en ideologi?
Idealism är en tankeriktning inom filosofin. En av filosofins huvudfrågor handlar om förhållandet mellan tänkande och verklighet. Där anser idealismens företrädare det primära vara medvetandet, anden, i motsats till realismens och materialismens riktningar.

Realismen som litterär epok varade från omkring 1830 till 1860. Den betecknas av en strävan efter att skildra omvärlden så realistiskt som möjligt, det vill säga ur ett mer eller mindre objektivt och vetenskapligt perspektiv.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Ideologi.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.