825 045 läst · 17 905 svar
825k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
När skedde detta?Nyfniken skrev:Jaha, och hur är det med de som vaccinerats?
Jag har en handfull i min bekantskapskrets som legat på IVA. 2 st har dött (varav en var riktigt gammal). Ett dussintal har haft Covid nyligen varav de två som var ovaccinerade blev riktigt sjuka. De vaccinerade hade knappt symptom.
Jag har inte hört talas om någon som fått mer än lite muskelvärk av vaccinet.
Bättre behandling reducerar risken att avlida i Covid-19 med ungefär 50% (det var inte helt oväntat att vi skulle lära av sjukdomen och synd att vi i Sverige hade så bråttom att få en första våg när kunskapen inte fanns)
Vaccination minskar risken att avlida med ungefär 90 %
Tillsammans alltså en riskreduktion med ca 95 %
Vaccination minskar risken att avlida med ungefär 90 %
Tillsammans alltså en riskreduktion med ca 95 %
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Jag tror inte du har tillgång till de fakta som behövs för att kunna räkna ut om det är större chans för en ovaccinerad 80-åring att överleva idag jämfört med förra hösten.V växelventil skrev:Skulle vi forsatt som tidigare så hade vi haft betydligt högre dödstal och tittar man på dom patienter som ligger inne så är majoriteten äldre och med behandlingen idag så ser man att även bland dom som är svaga så här man kunnat behandla även dom med gott resultat så visst har det blivit bättre med att behandla svårt sjuka är det inget snack om.
Enligt Socialstyrelsen var Dödlighet 60 dagar efter inskrivning högre i augusti än under april.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Men där framgår det ju vare sig ålder eller vaccinationsstatus så det går ju inte att avgöra om den minskade dödligheten under maj-juli beror på att fler var vaccinerade, fler var yngre eller något annat.
Stor risk för att dödligheten nu kommer att bli högre därför att det inte längre hinns med att ge optimal vård när belastningen ökar.
88600 har registrerats som biverkningar värkar konstigt om du inte har hört något om det.Nyfniken skrev:Jaha, och hur är det med de som vaccinerats?
Jag har en handfull i min bekantskapskrets som legat på IVA. 2 st har dött (varav en var riktigt gammal). Ett dussintal har haft Covid nyligen varav de två som var ovaccinerade blev riktigt sjuka. De vaccinerade hade knappt symptom.
Vad menar du?Verkar konstigt om man får det berättad av dom som jobbar med covid patienter.BirgitS skrev:Jag tror inte du har tillgång till de fakta som behövs för att kunna räkna ut om det är större chans för en ovaccinerad 80-åring att överleva idag jämfört med förra hösten.
Enligt Socialstyrelsen var Dödlighet 60 dagar efter inskrivning högre i augusti än under april.
[länk]
Men där framgår det ju vare sig ålder eller vaccinationsstatus så det går ju inte att avgöra om den minskade dödligheten under maj-juli beror på att fler var vaccinerade, fler var yngre eller något annat.
Stor risk för att dödligheten nu kommer att bli högre därför att det inte längre hinns med att ge optimal vård när belastningen ökar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Någon källa till det?V växelventil skrev:
Det ser inte ut så i veckorapporterna från Fohm när det gäller IVA-vård.
Man kan förstås inte dra några generella slutsatser från en enda avdelning. I Sverige var det igår 88 på IVA och 476 på andra avdelningar. Så nog finns det många som behöver mycket avancerad sjukvård.
Har du själv varit sjuk i covid 19?Nyfniken skrev:Jaha, och hur är det med de som vaccinerats?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Källa?Du vet mycket väl att när sifforna visade 80% så så jag att den siffran kommer krypa nedåt hela tiden och nu är siffror ner mot 60%så det sjunker hela tiden.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Inser du att det är väldigt lite jämfört med de 15 miljoner doser som har getts?V växelventil skrev:
Sannolikheten för att man ska känna just de personerna som har registrerat en biverkan är mycket liten.
Det går ju dessutom väldigt bra att anmäla just muskelvärk (det har jag gjort två gånger).
Fast både du och jag vet att det är väldigt få som anmäler biverkningarna.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
När det gäller IVA-vård så hoppar ju proportionen vaccinerade-ovaccinerade lite fram och tillbaka eftersom det är små tal så det blir en del slumpmässighet.V växelventil skrev:
Vecka 45 var mer än hälften vaccinerade för att sen bli mycket mindre andel två veckor senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-49.pdf