Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Har du aldrig hört talas om att vaccinering skyddar bra mot allvarlig sjukdom och död?
Det är det jag menar att behandlingen har blivit betydligt effektivare idag om man jämför för 1 år sedan hur ska man annars förklara att våg 1 och 2 så dom över 12000 mot nu 15000.
 
V växelventil skrev:
Fast dom flesta av oss behöver inte uppsöka sjukvården utan det är flest äldre och tycker dom flesta är mer som en förkylning.
Nu är det då så att jag själv var sjuk i Covid-19 i Mars och det är INTE som en vanlig förkylning.
Jag har aldrig varit så trött i mitt liv och den här tröttheten känner jag av fortfarande då och då.

Jag tog min tredje boosterdos nu på förmiddagen och i väntrummet så blev det en diskussion om det totalt oförklarliga kring att det fortfarande är "tjurskallar" som säger nej till vaccinet.

Sjukdomen är lömsk och hemsk!
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Ja men det är ju flera av vaccinförespråkarna här som själva skriver att dom var knappt sjuka alls när dom var sjuka utan mer som en lätt förkylning så märkligt är det.
Men det betyder väl inte att de blev mer sjuka av vaccinet?
Att ha ont i en muskel är ju att vara betydligt mindre sjuk än att vara förkyld.

Sen vet jag ju de som har haft covid och haft det som en mycket besvärlig influensa.

Jag förstår inte vad det är för argument du försöker föra fram.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Det är det jag menar att behandlingen har blivit betydligt effektivare idag om man jämför för 1 år sedan hur ska man annars förklara att våg 1 och 2 så dom över 12000 mot nu 15000.
Men vaccinering är ju inte en behandling.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
"Mer än två tredjedelar av dem som skrivits ut från sjukhus efter att ha fått vård för covid-19 är ovaccinerade, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare på Region Stockholm, under en pressträff.

Medelåldern för de ovaccinerade som skrivs ut från sjukhus är drygt 50 år medan den är drygt 70 år för de vaccinerade.

- Många äldre har flera sjukdomar, därför kan en lindrig sjukdom, trots vaccination, betyda att man behöver sjukhusvård."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.15
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
Nej är stor skillnad mot tidigare och siffrorna talar sitt tydliga språk. Våg 1 och 2 dog det över 12000 och nu är siffran 15000 hur förklarar du det?
Vaccination.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Men du får komma ihåg att många som vaccinerar sig blir betydligt sjukare av själva vaccinet än av själva sjukdomen
V växelventil skrev:
Tycker dom flesta på mitt jobb har gått hem med feber efter vaccinering
V växelventil skrev:
Den erfarenheten har inte jag.Dom flesta är hemma med förkylningsymtom när dom haft covid 19.
Det går inte riktigt ihop. Betydligt sjukare skriver du samtidigt som alternativen är lite feber eller förkylningssymtom. Inget känns särdeles allvarligt, men förkylnignssymtomen brukar nog vara betydligt längre än febern.

Jag tror dessutom det är relativt ovanligt, så jag tycker det låter märkligt att de flesta gått hem med feber?!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vaccination.
Hjälper väl inte om du ligger under behandling?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det går inte riktigt ihop. Betydligt sjukare skriver du samtidigt som alternativen är lite feber eller förkylningssymtom. Inget känns särdeles allvarligt, men förkylnignssymtomen brukar nog vara betydligt längre än febern.

Jag tror dessutom det är relativt ovanligt, så jag tycker det låter märkligt att de flesta gått hem med feber?!
Så här det varit på mitt jobb och hört liknande från andra delar som jag har bekanta och i min krets är det ingen som har blivit svårt sjuk eller behövt uppsöka sjukvården. Därför blir man fundersam hur många här inne faktiskt har varit sjuk i covid 19 för läser man mellan raderna så är man som gott död om man blir sjuk.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Hjälper väl inte om du ligger under behandling?
Vad är det som är svårt att förstå med att när de äldsta vaccinerades under början av året så ledde det till att färre äldre blev sjuka under tredje vågen och därmed var det färre äldre som avled?
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som är svårt att förstå med att när de äldsta vaccinerades under början av året så ledde det till att färre äldre blev sjuka under tredje vågen och därmed var det färre äldre som avled?
Men vad är det du inte fattar?Behandlingen har ju blivit betydligt bättre nu än våg 1 eller 2 .2.Dom som blir behandlade idag är vaccinerade och den siffran ökar hela tiden och det spelar ingen roll om du är vaccinerad eller inte om du behöver sjukvård. Det är det jag menar att det lyser igenom att är du vaccinerad så kan du inte dö men då är inte fallet. Så alldeles nyss på radion att det är inte så hög belastning på sjukvården nu som media försöker förmedla.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Så här det varit på mitt jobb och hört liknande från andra delar som jag har bekanta och i min krets är det ingen som har blivit svårt sjuk eller behövt uppsöka sjukvården. Därför blir man fundersam hur många här inne faktiskt har varit sjuk i covid 19 för läser man mellan raderna så är man som gott död om man blir sjuk.
Vet inte hur du läser mellan raderna för det där är då inget jag ser. Det är ju lätt att slå upp att de kring 3 miljoner eller så sjukdomsfallen i Sverige har lett till 60 000 - 70 000 på sjukhus så det är klart att det är en liten andel som behöver sjukhusvård men i förväg vet man inte vem som kommer att behöva sjukhusvård. (Eller som får postcovid som kräver sjukhusresurser.)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte hur du läser mellan raderna för det där är då inget jag ser. Det är ju lätt att slå upp att de kring 3 miljoner eller så sjukdomsfallen i Sverige har lett till 60 000 - 70 000 på sjukhus så det är klart att det är en liten andel som behöver sjukhusvård men i förväg vet man inte vem som kommer att behöva sjukhusvård. (Eller som får postcovid som kräver sjukhusresurser.)
Men du skrev ju själv för inte så länge sedan att du inte var speciellt sjuk?Hur ska du ha det?
 
V växelventil skrev:
Men vad är det du inte fattar?Behandlingen har ju blivit betydligt bättre nu än våg 1 eller 2 .2.Dom som blir behandlade idag är vaccinerade och den siffran ökar hela tiden och det spelar ingen roll om du är vaccinerad eller inte om du behöver sjukvård. Det är det jag menar att det lyser igenom att är du vaccinerad så kan du inte dö men då är inte fallet. Så alldeles nyss på radion att det är inte så hög belastning på sjukvården nu som media försöker förmedla.
Ursäkta men det verkar vara du som har svårt att förstå att i och med att så många fick sina vaccinationer i början av året så innebar det att betydligt färre dog av corona dels pga av att inte så många behövde läggas in pga av mildare symtom. Och i och med att vaccinationen har blivit vanligare och vanligare så har det fortsatt på det viset. Och visst Regionerna har säkert blivit bättre men hade ingen vaccinerat sig så hade det garanterat varit om inte dubbelt så många döda så säkerligen närapå dubbelt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.