817 480 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Kanske för att man som vaccinerad inte riskerar stt belasta sjukvården om man blir sjuk?V växelventil skrev:
Kanske för att munskyddens effekt är omstridd?
Tänk om munskydden ökar smittspridningen? En del forskning visar det, annan forskning visar annat…
Jag tror som forskare menar att vi kommer inte uppnå flockimmunitet pga av att vi har vaccinrerat folk i olika tider och att vaccinets effekt är olika eftersom det skilljer en hel del mellan folks immunförsvar.Tycker man märker tydligt att folk inte håller avstånd till varandra i exempel affärer.Bara denna vecka har jag talat om för 2st medarbetare att jag inte vill vara i närheten av vedebörande eftersom dom är sjuka och är på jobbet.P pmd skrev:Skyddseffekten år inte på och sen av utan avtar med tiden (den var inte heller hundraprocentig från början). Det är nog något man inte ska bli förvånad över eftersom vaccin mot en del andra virussjukdomar har liknande egenskap.
Det går dock att kompensera för den minskade skyddsffekten genom att vaccinera sig regelbundet. Jag har i några år vaccinerat mig varje höst mot säsongsinfluensan.
Vad finns det som tyder på det?
Tänk om munskydden ökar smittspridningen? En del forskning visar det, annan forskning visar annat…[/QUOTE]
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-vi-har-gjort-folk--skeptiska-till-munskydd/Nissens skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-vi-har-gjort-folk--skeptiska-till-munskydd/[/QUOTE]V växelventil skrev:
Och? Det ändrar ju inte på de forskningsrapporter som finns, eller vad menar du?
Du verkar inte ha läst artikeln du själv länkar till:
Citat:
”Anders Tegnell säger till DN att det inte finns tillräckligt bra, praktiska studier som isolerar just munskyddens effekt.
Han anser att det är bättre att inte åka kollektivt alls än att bära munskydd på tunnelbana och bussar.”
Och? Det ändrar ju inte på de forskningsrapporter som finns, eller vad menar du?[/QUOTE]Nissens skrev:
Men det finns ju forskningsrapporter som visar att munskydd har en possitiv effekt mot droppsmitta eller menar du det vi ser på tv att dom flesta bär munskydd som statsmän exempel bär munskydd har dom på sig för att dom dreglar?Varför bär dom munskydd annars.?
Det är många vacciner som inte fungerar ”hur länge som helst” så vad är din poäng?V växelventil skrev:
Covidvaccinerna verkar ju ha hyfsat lång effekt mot svårare symtom. Snart tar jag min tredje, helt på eget initiativ.
[/QUOTE]
Men det finns ju forskningsrapporter som visar att munskydd har en possitiv effekt mot droppsmitta eller menar du det vi ser på tv att dom flesta bär munskydd som statsmän exempel bär munskydd har dom på sig för att dom dreglar?Varför bär dom munskydd annars.?[/QUOTE]
Det finns forskningsrapporter som visar att de har en mindre effekt, och det finns forskningsrapporter som visar att de kan förvärra smittan. Det är fakta.
Om du hade läst artikeln du länkade till hade du sett att Timell säger att underlagen är för dåliga att dra någon slutsats.
Varför diverse människor bär mask som du säger får du väl fråga dem. Det kan säkert finnas skäl som ändå inte har med det faktiska skyddet att göra.
Men det finns ju forskningsrapporter som visar att munskydd har en possitiv effekt mot droppsmitta eller menar du det vi ser på tv att dom flesta bär munskydd som statsmän exempel bär munskydd har dom på sig för att dom dreglar?Varför bär dom munskydd annars.?[/QUOTE]
Det finns forskningsrapporter som visar att de har en mindre effekt, och det finns forskningsrapporter som visar att de kan förvärra smittan. Det är fakta.
Om du hade läst artikeln du länkade till hade du sett att Timell säger att underlagen är för dåliga att dra någon slutsats.
Varför diverse människor bär mask som du säger får du väl fråga dem. Det kan säkert finnas skäl som ändå inte har med det faktiska skyddet att göra.
Varför diverse människor bär mask som du säger får du väl fråga dem. Det kan säkert finnas skäl som ändå inte har med det faktiska skyddet att göra.[/QUOTE]
Läste du sista raden som jag länkade till vad Tegnell sa?Man skulle ju inte rekommendera munskydd om man inte trodde det hade någon effekt.
Varför diverse människor bär mask som du säger får du väl fråga dem. Det kan säkert finnas skäl som ändå inte har med det faktiska skyddet att göra.[/QUOTE]
Läste du sista raden som jag länkade till vad Tegnell sa?Man skulle ju inte rekommendera munskydd om man inte trodde det hade någon effekt.
Redigerat:
Okej så det finns folk som bär munskydd av olika skäl eller förstår inte varför dom bär munskydd.tror du på det själv eller?
Okej så det finns folk som bär munskydd av olika skäl eller förstår inte varför dom bär munskydd.tror du på det själv eller?