Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju uppenbarligen så att risken att en ovaccinerad att bli ett bekräftat fall, att hamna på sjukhus, att hamna på IVA och att avlida är mycket högre än för vaccinerade så det finns ju inget fog alls för att ovaccinerade skulle vara mer försiktiga än vaccinerade. Det är ju helt klart så att ovaccinerade utsätter sig och andra för risker.
Det går väl inte heller att dra slutsatsen att ovaccinerade är mindre försiktiga än vaccinerade? De förra har ju a priori en större risk att bli smittade.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det går väl inte heller att dra slutsatsen att ovaccinerade är mindre försiktiga än vaccinerade? De förra har ju a priori en större risk att bli smittade.
Javisst, jag bara svarade mickef som verkar tro att alla ovaccinerade är väldigt försiktiga individer som aldrig blir smittade.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Jag kommenterade inte premissen om hur många som skulle smittas per vecka, utan bara slutsatsen om hur snabbt hela befolkningen skulle smittas.
Förlåt om det uppfattades att jag argumenterade emot dig, för det gjorde jag inte (du höll ju med om det jag skrev)
Mitt inlägg var menat som en till dimension i FMIs otroliga räknefel
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag håller inte med dig och jag kan inte heller se att din sorts riskbedömning är vettig.

Alla biverkningar för alla läkemedel har redovisats på ett och samma sätt sen lång tid tillbaka. Detta för att det är ett sätt som har visat sig vara förståeligt och gör att folk kan uppskatta riskerna på ett hyfsat korrekt sätt.

Eftersom folk inte har en susning om hur vanligt det är att få huvudvärk under en vecka för en genomsnittlig person så säger ju siffran 9 gånger inte ett dugg. Däremot om det står att det är 9 av 2000 som får huvudvärk så kan folk relatera till det och konstatera att det förekommer men är ganska ovanligt men inget konstigt om de skulle få huvudvärk.

Nu vet man ju inte vilka som tillhör riskgrupperna eftersom det t.ex. beror på vilka gener man bär på och det är få personer som känner till om man bär på en gen som ökar risken eller en gen som minskar risken.

Under perioden 18 oktober - 21 november:
68 % av de ovaccinerade på sjukhusen har inte kända riskfaktorer som hjärt- och kärlsjukdom, högt blodtryck, diabetes eller lungsjukdom, men det är bara 17 % av de vaccinerade på sjukhusen som inte har de sjukdomarna.
[länk]

Alltså helt uppenbart att det är folk som inte tillhör någon känd riskgrupp men ändå behöver sjukhusvård.

Där framgår också att 2/3 av de vaccinerade på sjukhusen är 70+.
Av de ovaccinerade är 85 % under 70 år och 1/3 är under 40 år.
Mycket dålig riskbedömning bland de ovaccinerade alltså.

Sjukhusvård är mycket mycket dyrare än vaccinering. Det behövs en massa vaccindoser för att komma upp i kostnaden för ett enda sjukhusdygn på infektionsavdelning och då ska vi inte tala om vad 10 dygn på IVA kostar (ungefärlig medelvårdtid där). Vaccinering är mycket kostnadseffektivt när det gäller att begränsa kostnaderna för samhället. Ju fler vaccinerade desto bättre. Så du har fel.

Sjukskrivningar pga. vaccinering är betydligt färre än de som behövs pga. sjukdom.

Du har fel i mycket i det inlägget anser jag.
Ja, alla läkemedel redovisas så just för att fördelarna ska se mycket bättre ut jämfört med riskerna.

I vårdstatistiken du länkar till har de ju av någon anledning valt att utelämnat flera riskgrupper som normalt brukar anges:

  • Övervikt/fetma
  • Neurologiska sjukdomar med påverkad andningsfunktion.
  • Immunhämmande sjukdom eller behandling.
  • Leversjukdom.
  • Nedsatt njurfunktion.
Sen kan man läsa på diabetes.se angående hur många som har diabetes i Sverige: "Det finns också ett mörkertal, då många får diagnosen först flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt."

Hela världen har enorma mängder metabolt sjuka människor som borde räknas in i riskgrupp.
Övervikt/fetma/högt blodtryck är ju även stora riskfaktorer för demens, alzheimer, hjärtinfarkt, stroke mm. En friskare befolkning hade inneburit en himla massa färre sjukhusinläggningar i väldigt många olika sjukdomar. Men myndigheter och regeringar världen över har samstämmigt valt att satsa allt på ett kort, Vaccinering. Hela första året innan vaccinen fanns tillgängliga hörde man kunnat göra väldigt mycket för att minska belastningen på sjukvården genom men tilltron till läkemedel och symtomlindring är helt enkelt för stor.
Och oavsett sin genetik så kan man ändå minska sina genetiska risker genom livsstilsval, det finns mycket intressant att läsa om epigenetik om man är på det humöret.
 
BirgitS
S Surly skrev:
Ja, alla läkemedel redovisas så just för att fördelarna ska se mycket bättre ut jämfört med riskerna.
Nej, för att det ska vara förståeligt. Vad får du ut av detta?
Huvudvärk 10 gånger vanligare
Blodproppar 10 gånger vanligare

Det säger ju inte ett skvatt om man inte vet hur vanligt det är med huvudvärk och blodproppar. Många kommer ju att tro att det är lika stor risk att få blodpropp som huvudvärk. Ingen kommer att veta vilken risk det är att de själva får huvudvärk eller blodproppar. Skulle ju direkt ge upphov till en enorm mängd frågor till behandlade läkare som direkt skulle klaga hos Läkemedelsverket om att bipacksedlarna är omöjliga att förstå.

S Surly skrev:
I vårdstatistiken du länkar till har de ju av någon anledning valt att utelämnat flera riskgrupper som normalt brukar anges:
  • Övervikt/fetma
  • Neurologiska sjukdomar med påverkad andningsfunktion.
  • Immunhämmande sjukdom eller behandling.
  • Leversjukdom.
  • Nedsatt njurfunktion.
Försöker du påstå att det är mycket vanliga besvär bland 40-åringar?
I så fall har du fel.

När det gäller övervikt/fetma så är det endast BMI över 40 som har gått att få fram som egen riskfaktor. BMI under 40 går inte att se som en egen faktor utan då följer det precis riskfaktorer som högt blodtryck mm.

S Surly skrev:
Sen kan man läsa på diabetes.se angående hur många som har diabetes i Sverige: "Det finns också ett mörkertal, då många får diagnosen först flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt."
Fast det är ju bland äldre och inte bland 40-åringar.

De som vet om att de är i en riskgrupp har ju vaccinerat sig i högre utsträckning så bland de ovaccinerade är alla riskgrupper, både de som Socialstyrelsen har med och de som du listar, underrepresenterade och ändå så är det ovaccinerade som dominerar i sjukvården.

S Surly skrev:
Men myndigheter och regeringar världen över har samstämmigt valt att satsa allt på ett kort, Vaccinering.
Trams, Fohm, Socialstyrelsen och regionerna m.fl. har jobbat i årtionden för att göra folk friskare. Det är därför som man kan få hjälp med ätstörningar, rökning, alkoholism osv. via/inom vården. Arbetsgivare får göra avdrag när de ger de anställda friskvårdsbidrag (eller vad det kallas). Skolbarn har idrottslektioner. Osv.

Dessutom är det omöjligt att på ett år få en hel befolkning så mycket bättre skick att det påverkar sjukvårdsbeläggningen lika mycket som vaccineringen har gjort.

Man kan inte påverka hur många ACE2 man har på cellerna genom livsstilsval.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det var ingen vild gissning utan en sannolik gissning byggd på statistik. För att du ska förstå så får du ett ex: 100 pers i en buss saknar rekommenderat skydd mot virus, ca 80% är vaccinerade och resten ovaccinerade. Det betyder att 100% vaccinerade skiter i rekommendationerna.
Om någon i den bussen skulle ha skyddat sig på nåt vis är min gissning att den är orolig för att bli smittad och förmodligen ovaccinerad. Jag vet att er uppfattning är att det förmodligen inte är det eftersom ovaccinerade är egoister som helst ser en samhällsomstörtande sjukdomsspridning, så släpp den reprisen.
Att 100 % av de vaccinerade saknar munskydd är inte samma sak som att de vaccinerade utgjorde 100 % av de som saknar munskydd, dvs "100% av de som inte följer myndighetens råd och rekommendationer om distans och munskydd i kollektivtrafiken" (citatet är från inlägg #10417).
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Jo men nu är det england som det handlar om och man behöver inte vara professor för att förstå varför det är på det viset och skulle vara väldigt konstigt om det inte skulle bli likadant i sverige eftersom fler och fler vaccinerar sig eller menar du att vaccinerade behöver inte sjukvård när dom blir sjuka i covid 19?
Förklara gärna varför det är på det viset för oss som inte ens är adjungerade professorer.
Alltså varför 3/4 av de som belastar sjukvården i England är fullvaccinerade. Inlägg #10419.
 
P pmd skrev:
Förklara gärna varför det är på det viset för oss som inte ens är adjungerade professorer.
Alltså varför 3/4 av de som belastar sjukvården i England är fullvaccinerade. Inlägg #10419.
Japp det går så att säga följa med nyheterna och ju fler som vaccinerade sig så kommer det bli fler som kommer hamna inom sjukvården.
 
  • Haha
Klacken
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Glöm inte @optimum och säkert en hel drös till med vaccinerade som fortsätter munskydda sig.
Jag är trippelvaccinerad (en lite rolig referens för de som är tillräckligt gamla :)) och använder ändå munskydd när det finns risk för att jag inte kan undvika att träffa människor. I första hand försöker jag hålla ordentligt avstånd, så munskyddet är en extra säkerhetsåtgärd.

Jag är anhängare av tesen att munskyddet skyddar omgivningen från mig, och inte så mycket tvärtom.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Du tror att det som står på en sida som [länk] är fakta?
Ja för allt som inte står på SVT och annan mainstream pk-media är sant.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
]
P pmd skrev:
Jag är anhängare av tesen att munskyddet skyddar omgivningen från mig, och inte så mycket tvärtom.
Hörde som hastigast imorse på P1 om en forskning gjord på munskydd. Det var en civilingenjör som arbetade med industriell forskning, alltså inte medicinsk. Där kom man fram till att munskyddet inte spred salivdropparna utan de samlades i munskyddet, men OM man nyste eller hostade blev det en ketchupeffekt, alltså att de blåste ut! Munskydd ska alltså bytas med visst intervall var slutsatsen.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Precis men faktum är varför vaccinerade hamnar på sjukhus är för vaccinet har slutat skydda tanken är tom helt enkelt.Problemet är idag att vi inte vet när tanken är tom och taklar vi av och inte håller avstånd eller går till jobbet när man är sjuk så kommer detta bara forsätta.
Skyddseffekten år inte på och sen av utan avtar med tiden (den var inte heller hundraprocentig från början). Det är nog något man inte ska bli förvånad över eftersom vaccin mot en del andra virussjukdomar har liknande egenskap.

Det går dock att kompensera för den minskade skyddsffekten genom att vaccinera sig regelbundet. Jag har i några år vaccinerat mig varje höst mot säsongsinfluensan.
Tycker det är märkligt att gå och vaccinera sig är inga problem hos vissa men stanna hemma när man är sjuk eller bara en sådan enkel sak att hålla avstånd verkar vara väldigt svårt.
Vad finns det som tyder på det?
 
P
V växelventil skrev:
Så du menar att alla statstjänstemän och övriga man ser på tv är ovaccinerade då eller?
Den där sortens argumentation kallas för "halmgubbe".
 
  • Gilla
Hälsingebocken
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
För att man håller på tredje sprutan och den går alltså inte att få för flertalet. Trots att vi vet att bara tre sprutor ger ett gott skydd mot omicron.
Håller på?
Menar du att regionerna avsiktligt, och med uppsåt, försenar vaccination med den tredje dosen?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Tråkigt att man får kritik för att man gör som myndigheter och regler i andra länder kräver.
Vem/vilka har du fått den sortens kritik av?
Själv tycker jag att du agerar föredömligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.