Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
@Egil_Olsson vad handlar den där videon om?
Kan du ge en kort sammanfattning?
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nästa gång du åker buss tycker jag att du ska gå fram till munskyddsbärarna och fråga om de är vaccinerade eller ej, så kanske du kan få lite siffror.
Måste ju vara lättare att vi inför munskyddspass i lokaltrafiken.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
Alla diskussioner om vaccinpass påminner mig om:
Gammalt svartvitt dokument med tysk text, svastika och personlig information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
S SnickareHobb skrev:
Alla diskussioner om vaccinpass påminner mig om:
[bild]
Så många har väl ni vaccinmotståndare inte dödat än?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Alla diskussioner om vaccinpass påminner mig om:
Det beror ju på vad för konstiga associationsbanor man har. Dina är nog förstörda av för mycket läsande på konspiratoriska sidor. Dessutom blottar det din oerhörda kunskapsbrist när det gäller Nazityskland.

För mig påminner vaccinpass om det gula vaccinkort som jag har där det står att jag har tagit vissa vacciner som var nödvändiga för inresa i vissa länder. Vaccinpass är verkligen inte något nytt påfund.
 
  • Gilla
Lilak och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Alla diskussioner om vaccinpass påminner mig om:
[bild]
Ja väldigt lika...
Jag menar det är ju allmänt känt att judarna i gamla Tyskland enkelt kunde ta samma vaccinspruta som resten av befolkningen och så slapp de sen att räknas som andra klassens medborgare.

Eller vänta nu, jag tänkte kanske fel. Det kanske var så att judarna inte på något sätt kunde förändra sin situation... De var födda till att vara "sämre medborgare" och inget de gjorde kunde förändra saken.

Så ser det verkligen inte ut för vaccinationsmotståndarna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nä, det är sant. Vaccinpasset visar ju inte om du är sjuk eller frisk, smittsam eller inte, immun eller inte. Det visar bara om du tagit det antal injektioner som föreskrivs just idag.

Om ni inte tror på att det kommer att krävas fler än två injektioner för att få behålla sitt vaccinpass, se på t.ex. Israel. Där gäller passet 6 månader sedan senaste injektionen. Dom som bara är dubbelvaccinerade blev av med sina pass.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Om ni inte tror på att det kommer att krävas fler än två injektioner för att få behålla sitt vaccinpass, se på t.ex. Israel. Där gäller passet 6 månader sedan senaste injektionen. Dom som bara är dubbelvaccinerade blev av med sina pass.
Det är väl redan bestämt på EU-nivå vad som gäller för tidsgräns för två doser.

Som sagt det är välkänt att flera doser krävs av många vaccin för att tillräcklig och långvarig effekt ska uppnås. När det gäller t.ex. TBE och influensa så måste vaccineringen upprepas resten av livet för att skyddet ska bestå.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Eller så slutar man när nog många fått naturlig immunitet. Följ hur många som är inlagda på sjukhus. När nog få blir inlagda finns ingen anledning att ha restriktioner längre.

Smittotal säger ingenting. Om många är smittade vid något tillfälle, men ingen nog allvarligt för att behöva läggas in på sjukhus finns inte längre någon anledning att räkna antal smittade.
 
  • Gilla
mickef och 1 till
  • Laddar…
J
S SnickareHobb skrev:
Nä, det är sant. Vaccinpasset visar ju inte om du är sjuk eller frisk, smittsam eller inte, immun eller inte. Det visar bara om du tagit det antal injektioner som föreskrivs just idag.

Om ni inte tror på att det kommer att krävas fler än två injektioner för att få behålla sitt vaccinpass, se på t.ex. Israel. Där gäller passet 6 månader sedan senaste injektionen. Dom som bara är dubbelvaccinerade blev av med sina pass.
Om det så är 3, 5 eller 10 sprutor som krävs för att vi ska kunna återgå till ett fungerande samhälle och hindra folk som inte begriper bättre från att konsumera sjukvård i onödan, dö eller bli lunginvalida så är det ok för mig.

Om det innebär att du inte är välkommen på restaurang eller fotbollsmatch så är det också ok för mig.

Det blir väldigt tydligt vilka dina källor är när du har samma språkbruk som dem.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
harry73
Sedan beror trycket på vården inte bara Covid, men även vanlig influensa (och halkolyckor skrev någon)
Läste i tidningen idag att 20 - 30% av befolkningen brukar får en förkylning under december. Tänk vilken enorm smittspridning man behöver för att få så många smittade under några få veckor (i genomsnitt 100 000 per dag)

Om ovanstående stämmer och inte är något som FMI räknade fram, då ska vi inte oroa oss allt för mycket för den milda smittspridning vi har nu med Covid19
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Eller så slutar man när nog många fått naturlig immunitet.
Under förutsättning att immunitet efter genomgången sjukdom fungerar tillräckligt bra när det kommer nya varianter. Det är ju rätt tveksamt när det gäller omikron (liksom för beta och gamma). Vad för varianter som hög smittspridning leder till i framtiden är det ingen som vet.

S SnickareHobb skrev:
När nog få blir inlagda finns ingen anledning att ha restriktioner längre.
Ja, det var ju därför som restriktioner togs bort i flera etapper under sommaren och början av hösten. Så vad bra att du tycker att Fohm gjorde rätt då.

S SnickareHobb skrev:
Smittotal säger ingenting. Om många är smittade vid något tillfälle, men ingen nog allvarligt för att behöva läggas in på sjukhus finns inte längre någon anledning att räkna antal smittade.
Så har det ju varit hela tiden att sjukhusbeläggningen har styrt vilka åtgärder som tas bort och införs.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
S SnickareHobb skrev:
Eller så slutar man när nog många fått naturlig immunitet. Följ hur många som är inlagda på sjukhus. När nog få blir inlagda finns ingen anledning att ha restriktioner längre.

Smittotal säger ingenting. Om många är smittade vid något tillfälle, men ingen nog allvarligt för att behöva läggas in på sjukhus finns inte längre någon anledning att räkna antal smittade.
Visst är det så, förhoppningsvis är vi där om något år. Men inte idag.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Läste i tidningen idag att 20 - 30% av befolkningen brukar får en förkylning under december. Tänk vilken enorm smittspridning man behöver för att få så många smittade under några få veckor (i genomsnitt 100 000 per dag)

Om ovanstående stämmer och inte är något som FMI räknade fram, då ska vi inte oroa oss allt för mycket för den milda smittspridning vi har nu med Covid19
Med tanke på att det finns typ 1 miljon barn under 10 år och därmed typ 2 miljoner vuxna som de umgås med mycket, samt att det inte är orimligt att att en stor andel barn under 10 år får en förkylning i december, så är det väl inte orimligt att 3 miljoner blir förkylda under december (vuxna smittar ju även kollegor och vänner).

Det är ju mycket mer sällsynt att förkylda behöver sjukhusvård än att covidsjuka behöver det. Det är inte förkylda 40-åringar som finns på IVA nu.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.