Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
V växelventil skrev:
Det blir ju fler och fler som vaccinerar sig så vore märkligt att det inte skulle vara på det viset.
Ja, kanske. Å andra sidan har ju de (flesta) ovaccinerade redan visat prov på dåligt omdöme genom att inte vaccinera sig så det vore inte orimligt om de fortsätter med det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, kanske. Å andra sidan har ju de (flesta) ovaccinerade redan visat prov på dåligt omdöme genom att inte vaccinera sig så det vore inte orimligt om de fortsätter med det.
Ja eller dom som är vaccinerade och är på jobbet och är sjuka visar heller inte bra omdöme.Brukar fråga varför är du på jobbet när du är sjuk?Jag är bara förkyld så det är ingen fara brukar man få till svar.
 
P pmd skrev:
Givetvis har de rätt till sin åsikt. Däremot har de inte rätt att äventyra andra människors liv och hälsa. Den som inte vill vaccinera sig har all rätt i världen att låta bli, men den har ingen rätt att som en potentiellt smitthärd vistats bland andra människor utan förbehåll.
Gäller väl alla?
 
P pmd skrev:
Det kostar mig pengar när sjukvården blir överbelastad.
Framför allt kostar det liv när de som förvaltar dina pengar satsar dem på skitprojekt.
 
P pmd skrev:
Det är möjligt att du har rätt och att de helt enkelt bara är korkade.
Om det är ryttarna eller fotfolket som var korkade får framtiden utvisa.
 
V växelventil skrev:
Att man är hemma när man är sjuk och håller avstånd bättre.
Ett problem är ju att för vissa är sjukdomen så mild att de knappt märker att de är sjuka. Men de kan fortfarande vara smittbärare.
Hur minskar man DÅ smittspridningen bäst? Jo, genom att vaccinera sig, då får man både ett bättre skydd själv, samtidigt som man minskar smittspridningen (jag tror inte jag behöver ta upp studien som visade att vaccinerade utsöndrar ca en tredjedel så mycket virus som en ovaccinerad (förutom det faktum att de har svårare att bli smittade till att börja med), den har jag redan länkat till 2-3 gånger).
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ett problem är ju att för vissa är sjukdomen så mild att de knappt märker att de är sjuka. Men de kan fortfarande vara smittbärare.
Hur minskar man DÅ smittspridningen bäst? Jo, genom att vaccinera sig, då får man både ett bättre skydd själv, samtidigt som man minskar smittspridningen (jag tror inte jag behöver ta upp studien som visade att vaccinerade utsöndrar ca en tredjedel så mycket virus som en ovaccinerad (förutom det faktum att de har svårare att bli smittade till att börja med), den har jag redan länkat till 2-3 gånger).
Ett större problem är att vaccinerade är i ännu högre grad asymtomatiska smittspridare.
 
M mickef skrev:
Ett större problem är att vaccinerade är i ännu högre grad asymtomatiska smittspridare.
Du menar för att vaccinet fungerar så bra att OM de ändå blir smittade så blir de ofta så milt sjuka att de inte ens märker det?

Tillägg: jag har sagt det förr, men dina korta svar gör det VÄLDIGT svårt att föra en vettig diskussion då man hela tiden måste be om förtydliganden på vad du egentligen menar. Dessutom genererar det fler inlägg och tråden blir svår att följa.
Om jag får önska mig EN sak i julklapp är det att du försöker tänka på det när du skriver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du menar för att vaccinet fungerar så bra att OM de ändå blir smittade så blir de ofta så milt sjuka att de inte ens märker det?

Tillägg: jag har sagt det förr, men dina korta svar gör det VÄLDIGT svårt att föra en vettig diskussion då man hela tiden måste be om förtydliganden på vad du egentligen menar. Dessutom genererar det fler inlägg och tråden blir svår att följa.
Om jag får önska mig EN sak i julklapp är det att du försöker tänka på det när du skriver.
Exakt vad jag menar och du förstod uppenbarligen det utan en massa extra gallimatias.
 
M mickef skrev:
Exakt vad jag menar och du förstod uppenbarligen det utan en massa extra gallimatias.
Men du ser alltså inte fördelen med att så många som möjligt endast får ett mycket milt sjukdomsförlopp, utan du vill fortfarande få det till att vaccinerade är ett problem? :surprised:
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
För den enskilde är vaccinering en fördel men inte för smittspridningen i sig, där utgör det ett större "problem" än vad ovaccinerade står för.
Har du någon seriös forskningsstudie att backa upp det påståendet med, eller är det bara din åsikt?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Har du någon seriös forskningsstudie att backa upp det påståendet med, eller är det bara din åsikt?
Jag katalogiserar inte de artiklar och inlägg jag läser, ser och hör. Vi får väl se när dementörerna i tråden kommer in och förklarar.
 
B b8q skrev:
Har du någon seriös forskningsstudie att backa upp det påståendet med, eller är det bara din åsikt?
Det är väl den vanliga procenträkningsproblematiken. Om 100% är vaccinerade är 100% av de som sprider smitta vaccinerade. Det kan inte vara bra att vara vaccinerad.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
pmd och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väl den vanliga procenträkningsproblematiken. Om 100% är vaccinerade är 100% av de som sprider smitta vaccinerade. Det kan inte vara bra att vara vaccinerad.
För vissa kan det vara livsavgörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.