Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
harry73 harry73 skrev:
Aftonbladet skrev att FHI förväntade sig mellan 90 000 och 300 000 fall per dygn om några veckor i den takten är hela befolkningen smittad inom 2 till 8 veckor, tror de att det öht är möjligt?
Det är förstås ett förenklat räkneexempel. Ju fler som är smittade desto färre finns det att smitta och så småningom klingar smittspridningen därför av. Det tar förmodligen mer tid, alltså, men till slut är större delen av befolkningen smittad.

P
M mickef skrev:
Allas lika värde gäller inte riktigt alla?
Nej, det gör det aldrig.

• Gilla
mickef
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Håller med, men att man tappar människovärde om man använder andra metoder att skydda sig själv och andra från smitta än att ta vaccin var en överraskning. Tolkar jag dig rätt att man kan öka människovärdet genom att t ex ta sprutan?
Det är kanske lite krasst krämaraktigt att tilldela människor värden överhuvudtaget?

• Gilla
mickef
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Här på jorden kan vi tydligen "köpa" godhetsvärden på olika sätt, men inför Gud har du inte mycket att hämta ty där är vi alla lika.
Jag har inget behov av den hypotesen.

P
P Pin skrev:
Hur menar du då? Är värdet åldersbetingat? Är en ung eller gammal människa värd mest?
En ung människa har ett potentiellt kapital beroende på sin arbetskapacitet, medan en gammal människa har ett faktiskt kapital beroende på hur bra den har använt sin arbetskapacitet.

P
M mickef skrev:
Väl på "hemmet" falnar värdet tämligen snabbt, ivf i sossarnas Sverige, har jag hört.
Ja, medelvärdet på överlevnad efter att ha hamnat på särskilt boende ("hemmet") är ganska låg.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Så även föregångsland Norge tror att orsaken till den låga smittspridningen och låga vårdbelastning man har i Sverige, är för att vi har stor immunitet i befolkningen pga genomgången sjukdom
[bild]
Sverige betalade ett pris för det.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Spelar ingen roll om jag tycker att det gör något eller inte. Siffran kommer att öka om vi får in Omikron på riktigt.
Pfizer har 70% skydd mot sjukhusinläggning vid Omikron, så har man
20% ovaccinerade och 80% vaccinerade i en för övrigt homogen befolkning, kommer fördelningen på sjukhuset bli 45% ovaccinerat och 55% vaccinerat. Nu är befolkningen inte homogen och är det framförallt vaccinerade som ligger i riskgruppen, så vaccinerade kommer att vara en tydlig majoritet på sjukhuset.
En joker i den leken är den tredje vaccineringen.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, allt de kommer med grundar sig på smittskyddslagen. Alla myndigheter i Sverige utgår från lagar när de kommer med råd och rekommendationer.
Och från regleringsbrev från regeringen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Och då kan man bara konstatera att det inte går så dåligt just nu och att det inte finns bra anledningar att fortsätta begränsa människors frihet ännu mer.
Jag begränsar gärna min frihet så att färre människor blir sjuka och dör. Det gäller även för ovaccinerade.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vaccinmotståndarna måste ha rätt till sin åsikt!
Givetvis har de rätt till sin åsikt. Däremot har de inte rätt att äventyra andra människors liv och hälsa. Den som inte vill vaccinera sig har all rätt i världen att låta bli, men den har ingen rätt att som en potentiellt smitthärd vistats bland andra människor utan förbehåll.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Givetvis har de rätt till sin åsikt. Däremot har de inte rätt att äventyra andra människors liv och hälsa. Den som inte vill vaccinera sig har all rätt i världen att låta bli, men den har ingen rätt att som en potentiellt smitthärd vistats bland andra människor utan förbehåll.
Nu klippte du ut en mening som inte jag har skrivit utan citerat från den länken från DN. Bra om du läser hela sammanhanget.

P
M mickef skrev:
Vem "säger nej till varje form av gemensamt ansvar?" Vem leker med tändstickor?
En åsikt medför inga konsekvenser överhuvudtaget, däremot om du kväser den.
De som utsätter sig för svår sjukdom och död är egoister som försöker sabotera sjukvården? Kan ni inte bättre? Ni är ju skyddade gotta er åt det och gå vidare.
Det kostar mig pengar när sjukvården blir överbelastad.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag tycker att ni kan komma ner från era höga hästar och inse ovaccinerade inte är illvilliga egoister som varken vill smitta andra eller, med fara för sitt eget liv, sabotera sjukvården.
Det är möjligt att du har rätt och att de helt enkelt bara är korkade.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.