818 099 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Nej på båda påståendena om det inte inbegriper dödhjälp i det andra, det är en djupare frågeställning.L Lilak skrev:@mickef
En handling blir automatiskt egoistisk om den samtidigt som den hjälper någon annan, även är positiv för sig själv.
Det är bättre att känna med de som blir sjuka, avlider, eller på något annat sätt påverkas negativt, än att genom handling försöka hjälpa till att undvika lidande.
Är det rätt uppfattat?
Det där har ältats väldigt länge i den här tråden. Du bör nog förklara varför det spelar roll.S SnickareHobb skrev:
Hur snart? Vilken lag kommer att användas för att det ska bli möjligt? Eller kommer riksdagen att stifta en ny lag?
Ja, det är mycket troligt att vi får dras med covid-19 i många år framöver. Förhoppningsvis i mindre skala än de senaste två åren, dock. Det är fullt möjligt att få sjukdomen att bli endemisk istället för pandemisk om vi får flockimmunitet. Det verkar som att du inte är så pigg på att vi ska uppnå flockimmunitet genom vaccinering, så jag måste fråga hur du har tänkt att det skulle gå till istället?
Det är inte så värst klart än hur långa intervallen kommer att vara mellan vaccineringarna. En halvår vore inte orimligt, men det kan bli längre också. Jag vaccinerar mig gärna mot covid-19 en gång i halvåret för att slippa bli sjuk. Det vore inte speciellt betungande. Jag vaccinerar mig redan en gång om året mot säsongsinfluensan.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
I praktiken är det nog så, men eftersom det hålls ett riksdagsval i september nästa år och en grundlagsändring skulle kunna klubbas igenom efter det, så skulle det i princip inte behöva ta mer än drygt 9 månader från nu att ändra grundlagen.BirgitS skrev:
Jag vaccinerade mig för att slippa bil sjuk, eller åtminstone slippa li svårt sjuk, och för att jag inte vill smitta mina nära och kära.M mickef skrev:
Er andra skiter jag i.
Det finns en filosofisk inriktning som hävdar att det som brukar kallas altruism gynnar den "altruistiske" i slutändan och därför är allt man gör egoistiskt.M mickef skrev:
Det finns dock en hel del kritik mot den filosofiska teorin. Ett ämne för en annan tråd.
I dagligt tal menar dock de flesta med altruism något som är osjälviskt och som gynnar någon annan än en själv.
Vi får väl hoppas att alla som får dessa problem ser till att det blir inrapporterat så det dyker upp i statistiken hos ECDC. Systemet är ju trögt så det finns vad jag vet inga bevis än, bara misstankar.P pennybridge skrev:
Spelar ingen roll att det är gammal kunskap (i UK). Vadå kunskap förresten. Ingen har förstått varför fenomenet med hur metallsmak uppstår.
John Campbell körde ett inslag om dagen med där personer själva fick berätta om metallsmak och de beskrev allvarliga långvariga biverkningar. För att inte bli avstängd från YouTube lät han helt enkelt personerna själva berätta sina historier och utan att Campbell lägger några värderingar.
Han lyckades även få med ett antal inslag där personer som begärde att sprutan skulle aspireras fick berätta vad som hände.
Tex
Nej, det är emot vår policy. Det gör vi inte.
Jaa..visst…inga problem…..vill du jag ska dra in luft insprutan?
Nej, det kan vi inte göra. Då måste vi ju slänga vaccinet om det kommer blod i det.
Jag tycker dom är rätt roliga.
Sen kan det ju vara så att den vaccinerade fick en covid-19 infektion som bröt ut just vid vaccineringen och smakpåverkan av covid-19 är ju vanlig, visserligen gäller det oftast smakbortfall, men ändå. Vi vet ju inget.
Eller…
Thrombocytopenia and splenic platelet directed immune responses after intravenous ChAdOx1 nCov-19 administration, https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.06.29.450356v1.full.pdf
Fettklump är kanske en lite vanvördig beskrivning.blackarrow skrev:
RNA-koden är snygg konstruerad, med ett koolt trick: RNA-sekvenser består av molekyler som representeras av A, C, G och U (jämför med "bokstäverna" för DNA: G, A, T, och C; det är ganska lika men detaljer skiljer; T motsvarar U).
I mRNA-vaccin har man bytt ut U-molekylen mot en annan som är snarlik. Detta gör att immunsystemet i kroppen inte attackerar det främmande RNA:t utan släpper igenom det utan att klaga och mRNA:t kan smita in i cellen och instruera den att bilda antikroppar mot målviruset. Det tog åratal av experimenterande att få detta att fungera. Samt lite genialitet också, kanske.
https://berthub.eu/articles/posts/reverse-engineering-source-code-of-the-biontech-pfizer-vaccine
Redigerat:
Det jag har läst om den saken handlar om Vaxzevria (AstraZenecas vaccin). Jag hittade en beskrivning av ett troligt orsakssamband för trombos i kombination med trombocytopeni. Jag minns inte om jag sparade en länk till den websidan, men kan göra ett försök att hitta den igen om någon verkligen, verkligen ber mig snällt.P pennybridge skrev:
Problemet avhjälps dock rätt enkelt med aspirering, om jag inte har missförstått.