Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
P pegr skrev:
Det finns en övertro på Läkemedelsverket uppenbarligen.
[länk]
Nej, den där sidan är redan avhandlat i tråden, troligen minst två gånger. Det som beskrivs är en numera känd biverkan som ledde till att Asta Zeneca stoppades för de under 65 år i våras. Alltså verkligen inte något som har mörkats eller missats.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
P pegr skrev:
Det finns en övertro på Läkemedelsverket uppenbarligen.
[länk]
Den publicerades i #8475 och diskuterades efter det.

Det finns en övertro på folketsradio uppenbarligen.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du behöver inte vara orolig. Ingen kommer vaccinera din dotter mot hennes vilja.
Tyvärr är jag inte säker på det! Våra folkvalda flyttar fram sina rättigheter/skyldigheter sakta.
 
  • Haha
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, de som tror att de tillhör lågriskgrupper står ju för de flesta fallen som behöver sjukvård. Uppenbart att de som tror att de tillhör lågriskgruppen har fel i många fall (i alldeles för många fall).
Jämför vi med smittspridningen innan vaccinet, verkar det fungera bra såklart kan man säga att de som ändå blir sjuka missuppfattade sina risker, men det är inte så många
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Fairlane
T Texan skrev:
Tyvärr är jag inte säker på det! Våra folkvalda flyttar fram sina rättigheter/skyldigheter sakta.
Jag har svårt att tro att någon kommer tvångsinjicera henne.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jämför vi med smittspridningen innan vaccinet, verkar det fungera bra såklart kan man säga att de som ändå blir sjuka missuppfattade sina risker, men det är inte så många
För många eftersom de belastar sjukvården för mycket nu när antalet är uppåtgående, särskilt i vissa delar av landet.
Statistikdiagram över Covid-19-patienter i sjukvård efter vaccinationsstatus per 100 000 personer, uppdaterat 2021-11-25.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
Då ska man dessutom komma ihåg att i gruppen ovaccinerade ingår även de med genomgången sjukdom och om man antar då att den delgruppen är en mindre andel inom sjukvården betyder det att det är ändå värre för delgruppen ovaccinerade utan genomgången sjukdom.

Kolla hur det ser ut med antalet som behöver ligga på vanlig sjukvårdsavdelning i Västmanland och Skåne: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Antalet covid-19-patienter i slutenvården exklusive IVA har ökat med 65 och är nu 299 patienter.
https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/
Menar du på allvar att det inte har någon betydelse?
Trots att det redan råder ett ansträngt läge:
I regionerna råder det ansträngt vårdplatsläge på grund av inläggningar av patienter som inte har covid-19. Belastningen är fortsatt hög avseende kommunikation om vaccinationer och smittoläge.
Kommunerna uttrycker oro för ökad risk för nya utbrott. Med en ökad smittspridning i samhället ökar trycket på samtliga verksamheter.
2 regioner rapporterar betydande påverkan på något av de områden som socialstyrelsen följer
https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/

Denna vecka har det bekräftats lite drygt 2000 fall/dag tisdag-torsdag medan det för 4 veckor sen (innan de förändrade testrekommendationerna som nu har ändrats tillbaks) var knappt 1000 fall/dag. Detta stigande antal har knappt börjat synas inom sjukvården än.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har svårt att tro att någon kommer tvångsinjicera henne.
Som jag tidigare skrivit, fundamentalism flyttar gränser och ändrar lagar det är tyvärr något jag bevittnar som pågående.
 
  • Haha
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Denna vecka har det bekräftats lite drygt 2000 fall/dag tisdag-torsdag medan det för 4 veckor sen (innan de förändrade testrekommendationerna som nu har ändrats tillbaks) var knappt 1000 fall/dag.
7dagars medelvärde ligger på 1400 fall per dag, förra året 4500 fall per dag.
De flesta fall I år är skolbarn som inte testades förra året
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
7dagars medelvärde ligger på 1400 fall per dag, förra året 4500 fall per dag.
De flesta fall I år är skolbarn som inte testades förra året
Varför anser du att vågen förra året och vågen detta år måste börja precis samtidigt?
Influensavågen infaller olika månader olika år, 2016 började vågen kring v. 46 och hade sin topp v. 52 men året därpå började den ung. 3 veckor senare och toppen nåddes inte förrän v.7.
Som jag ser det ger det ingenting att hålla på och jämföra en vecka i år med exakt samma vecka förra året.

Eftersom teststrategin har ändrats och vaccineringen tillkommit är det bra att komplettera antalet fall med att titta på sjukhusbeläggningen och den är uppåtgående sen en dryg månad även om det går långsamt på nationell nivå så är det inte så överallt, se Västmanland som har haft en uppgång sen drygt två månader på ett likartat sätt som uppgången av våg 2 och 3.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
Ditt problem är att du inte vågar lita på vaccinet effekt, samtidigt som du vill att alla ska vaccinera sig
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja.
På vilket sätt?
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Ditt problem är att du inte vågar lita på vaccinet effekt, samtidigt som du vill att alla ska vaccinera sig
Jag litar nog i stort på den forskning om vaccinets effekt som kommer och vad verkligheten visar om vaccinets effekt. Uppenbarligen räcker inte nuvarande vaccinering och tidigare genomgångna sjukdomar till för att se till att sjukvården inte blir belastad. Det vore mycket bättre om t.ex. 10 % till av befolkningen vore vaccinerade.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
[länk]
Det var smittan, i bestämd form.
 
M mickef skrev:
Det var smittan, i bestämd form.
Googla 'vaccin mot covid' så hittar du massor med info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.