Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Trams
tvärtom är det ju helt centralt. Det är enkla ord i svenska språket det handlar om och du verkar inte förstå dessa.

funkar det bättre med att vaccinet ”bromsar” smittspridning utan att ”stoppa” den helt?

eller så vill du bara inte förstå, du har ju ältat detta enkla ärende i flera månader nu.
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Trams
Vad är det som är trams?
Länkarna som jag gav eller att du inte förklarat vad du menar med ordet "hindrar"?

Återigen skriver du så kort det bara går och så otydligt det bara går.
Kan du inte utveckla tankarna lite mer?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
tvärtom är det ju helt centralt. Det är enkla ord i svenska språket det handlar om och du verkar inte förstå dessa.

funkar det bättre med att vaccinet ”bromsar” smittspridning utan att ”stoppa” den helt?

eller så vill du bara inte förstå, du har ju ältat detta enkla ärende i flera månader nu.
Bromsar verkar vara en adekvat benämning.
 
Fairlane Fairlane skrev:
För att vara tydlig... Menar du:
1) fullständigt blockerar möjligheten till smitta
2) minskar smittan med åtminstone X procent och vad är då X?

Jämför med ett lås lås på dörren. Hindrar det någon att komma in? Ja till viss del, men 100% säkert är det inte. Slutsatsen av det är att lämna dörren olåst, för låset utesluter inte garanterat att någon tar sig in.
Eftersom tjuven kommer in om den vill så kanske det är bättre att lämna dörren olåst så slipper man skador på den åtminstone.
 
M mickef skrev:
Bromsar verkar vara en adekvat benämning.
Att det handlar om att bromsa har varit tydligt för *alla* sedan vi började vaccinera. Finns inget kontroversiellt med det. Varför är det inte bättre att bromsa än att göra inget alls? Det har ju uppenbarligen en tydligt mätbar effekt på spridningen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Att det handlar om att bromsa har varit tydligt för *alla* sedan vi började vaccinera. Finns inget kontroversiellt med det. Varför är det inte bättre att bromsa än att göra inget alls? Det har ju uppenbarligen en tydligt mätbar effekt på spridningen.
Är det någon som inte tycker att det är bra att bromsa smittspridning? Eller varför frågar du?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad menar du med "hindrar"?

Och på vilket sätt är det relevant för det som pmd skrev?
Det enda jag har förstått av vetenskapen är att smittan inte går att bekämpa med dagens vacciner, däremot svår sjukdom och död till viss del.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Är det någon som inte tycker att det är bra att bromsa smittspridning? Eller varför frågar du?
Det kan ju verka så när vissa säger att vaccinet inte hindrar smittspridningen och ser det som ett argument till att inte vaccinera sig. Åtminstone om man med hindra menar ungefär samma sak som att bromsa. Om man med hindra menar med 100% säkerhet förhindrar så är det en väldigt massa saker vi gör i vårt samhälle och vår vardag som är meningslösa, för det minskar risken, utan att fullständigt eliminera den.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Det enda jag har förstått av vetenskapen är att smittan inte går att bekämpa med dagens vacciner, däremot svår sjukdom och död till viss del.
Bekämpa verkar det ju som att det går, i alla fall tillfälligt, utrota går ju inte.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det enda jag har förstått av vetenskapen är att smittan inte går att bekämpa med dagens vacciner, däremot svår sjukdom och död till viss del.
Det går att bekämpa, men inte stoppa/vinna.
Så, nu kan vi diskutera ordet bekämpa o dess betydelse i 2 dagar:geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Är det någon som inte tycker att det är bra att bromsa smittspridning? Eller varför frågar du?
Du har i flera månader ifrågasatt nyttan med vaccinering och just att man fortfarande kan smitta som vaccinerad är något du återkommit till många gånger, trots att du borde förstå att vaccinet fortfarande gör situationen mycket mycket bättre.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan ju verka så när vissa säger att vaccinet inte hindrar smittspridningen och ser det som ett argument till att inte vaccinera sig. Åtminstone om man med hindra menar ungefär samma sak som att bromsa. Om man med hindra menar med 100% säkerhet förhindrar så är det en väldigt massa saker vi gör i vårt samhälle och vår vardag som är meningslösa, för det minskar risken, utan att fullständigt eliminera den.
Jag tror inte att jag har sett den argumentationen som huvudsaklig anledning till att avstå vaccinering.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har i flera månader ifrågasatt nyttan med vaccinering och just att man fortfarande kan smitta som vaccinerad är något du återkommit till många gånger, trots att du borde förstå att vaccinet fortfarande gör situationen mycket mycket bättre.
Ljug och skitsnack.
 
  • Haha
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Ljug och skitsnack.
ok. Då har du nu en fantastisk möjlighet att vara tydlig med hur du ser på saken, för jag tror att alla här i sådant fall har missuppfattat din ståndpunkt.

är det bra att vi vaccinerar oss?
Verkar det ha en effekt på smittspridningen?
Verkar vaccinet skydda mot allvarlig sjukdom?
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.