Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
S Surly skrev:
Har jag misstolkat graferna? I så fall är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag trodde, och tror forfarande, att de visar fall per 100000 vaccinerade respektive ovaccinerade och då är det ju inga imponerande siffror för vaccinen om man ser till smittspridningen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att siffrorna ser betydligt bättre ut när det gäller sjukhusinläggning och död håller jag med om och skrev väl också det i inlägget. Om det nu är så att det är vanligare med sjukdom hos vaccinerade så tycker jag man ska sluta skylla virusmutationer på ovaccinerade.
Jag letade efter text där det skulle stå att det var uppdelat på det sättet som du trodde men jag kunde inte hitta någon. Men jag kan också ändra mig om jag har missat det.

Kapitlet Vaccination Status på sidan 11 skriver om bland annat den grafen som du visade. Det tas upp några felkällor i statistiken.
The vaccination status of cases, inpatients and deaths is not the most appropriate method to assess vaccine effectiveness and there is a high risk of misinterpretation.
The case rates in the vaccinated and unvaccinated populations are crude rates that do not take into account underlying statistical biases in the data. There are likely to be systematic differences in who chooses to be tested and the COVID risk of people who are vaccinated.
These biases become more evident as more people are vaccinated and the differences
between the vaccinated and unvaccinated population become systematically different in ways
that are not accounted for without undertaken formal analysis of vaccine effectiveness as is
made clear.
Det skulle kunna betyda att de grupper som inte vill vaccinera sig för att de inte litar på samhället också testar sig i lägre utsträckning just för att de inte bryr sig om de regler som gäller, vilket leder till en snedfördelning.

Man får ju också en snedfördelning i och med att i gruppen ovaccinerade så ingår även folk som tidigare har varit sjuka och därför har visst skydd.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
Precis som många andra i den här debatten så går du in i det jag kallar "Facebook faktagranskar-läge"....
Dvs du försöker nullifiera hela argumentet med bas på ett syftningsfel eller liknande.
Nu är faktiskt dessa vacciner otestade eftersom det är mRNA vaccin!
De har aldrig gjorts mot virus och på global skala, detta är fakta.
Att långtidseffekten är okänd är inte heller taget ur luften.
Biverkningarna är betydligt fler än vad som anges. Detta eftersom de tar tid att registrera.
Jag tillhör tyvärr gruppen som vaccinerades mot Covid-19, och har genom detta drabbats av minskad produktion av röda blodkroppar.
De vet inte hur länge jag måste gå och få injektion av nya, men det kan i värsta fall vara resten av livet.
Det tog dessutom en ordentlig uppsträckning av läkarna att få dem att registrera det som biverkningar!
Nu ska dessutom nya doser ges eftersom det vaccinet bara räcker i 6-8 månader... Vad fan?!? Det är inget vaccin i mina ögon.
Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag ALDRIG vaccinerat mig!
Jo visst jag får all min fakta från Facebook efter 6 år av studier vid Uppsala och sedan 10 inom arbetslivet med just klinisk forskning, distribution och produktion av bla vacciner specifikt så är jag väldigt beroende av den typen av information. Just nu jobbar jag med produktion men inte vacciner så jag har ingen vinst i att förespråka dessa.

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JBa skrev:
Ingenstans står det att jag borde tagit 3 doser i vaccinationsbeviset utifrån den texten. Det står bara hur många du tagit och när.

Kanske kommer det ändras allteftersom men som det är nu är det ett ganska intetsägande bevis i mina ögon.
Men utifrån just "när" så vet man väl när du "borde" ta/tagit den 3:e dosen?

EU är ju inte precis känts för snabba ändringar pga. alla kompromisser mellan länderna. Det tog väl ett par månader eller så i våras att komma fram till vad som skulle gälla då.

M mickef skrev:
"då du tidigare skrev ”svara på frågan”"
Om du tar fram inlägget ur var du citerar mig så ska jag svara på din fråga.
Du skrev ett stort antal inlägg igår där du tjatade om svar på frågan med lite olika formuleringar, tex #8532, #8547 och #8549. Nu när du förklarar att fråga betyder ämne så undrar jag vad du ville ha svar på i ämnet.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du skrev ett stort antal inlägg igår där du tjatade om svar på frågan med lite olika formuleringar, tex #8532, #8547 och #8549. Nu när du förklarar att fråga betyder ämne så undrar jag vad du ville ha svar på i ämnet.
#8532 har Fairlane redan besvarat övriga två, varav en var en lagg i nätet som gjorde att den första inte kom upp förrän jag hade skrivit om den, kanske kommer

Fairlane
M mickef skrev:
Hann du uppfatta frågan/(ämnet) i artikeln?
Vad är det som är luddigt?
Hela texten är fantastiskt luddigt skriven, jag har redan gett exempel, men ok, vad betyder den här meningen:
"Men när Folkets Radio begär ut de endast 2-3 fall – av drygt 300 inrapporterade – som Läkemedelsverket bedömt har koppling till covidvaccinerna, finns Tommys fall inte med bland dem."?

Jag kan förstå att det kan vara svårt att ange exakt siffra för hur många som dött av Covid-19, och att det kan vara svårt att avgöra om vaccinationen är orsak, bidragit till, eller är helt orelaterat till dödsfallet, men 2-3? Borde man inte kunna säga om det är 2 eller 3 som man bedömt som orsak?

Fairlane Fairlane skrev:
Hela texten är fantastiskt luddigt skriven, jag har redan gett exempel, men ok, vad betyder den här meningen:
"Men när Folkets Radio begär ut de endast 2-3 fall – av drygt 300 inrapporterade – som Läkemedelsverket bedömt har koppling till covidvaccinerna, finns Tommys fall inte med bland dem."?

Jag kan förstå att det kan vara svårt att ange exakt siffra för hur många som dött av Covid-19, och att det kan vara svårt att avgöra om vaccinationen är orsak, bidragit till, eller är helt orelaterat till dödsfallet, men 2-3? Borde man inte kunna säga om det är 2 eller 3 som man bedömt som orsak?
Min fråga till dig som du bedömde vara "luddig" var "Hann du uppfatta frågan (dvs ämnet) i artikeln"
Att du tyckte artikeln var luddig och att du inte förstod den kan bero på att du ögnade igenom den hastigast. Men om du vill ha min tolkning av det stycket du refererar till är det: Läkemedelsverket har fått in 300 Covidvaccinrelaterade dödsfall varav man bedömt 2-3 st relevanta. Man har begärt ut dessa och finner att inte Thommy är med i den bedömningen.

Thommy är obducerad och tydligen är det bekräftat att vaccineringen är orsaken till dödsfallet och misstanken är att verket mörkar.

BirgitS
M mickef skrev:
Min fråga till dig som du bedömde vara "luddig" var "Hann du uppfatta frågan (dvs ämnet) i artikeln"
Att du tyckte artikeln var luddig och att du inte förstod den kan bero på att du ögnade igenom den hastigast. Men om du vill ha min tolkning av det stycket du refererar till är det: Läkemedelsverket har fått in 300 Covidvaccinrelaterade dödsfall varav man bedömt 2-3 st relevanta. Man har begärt ut dessa och finner att inte Thommy är med i den bedömningen.

Thommy är obducerad och tydligen är det bekräftat att vaccineringen är orsaken till dödsfallet och misstanken är att verket mörkar.
Man måste väl i all sin dar veta om man har fått ut 2 eller 3 st.

Tillägg: Det gäller väl denna Thommy?
https://www.expressen.se/nyheter/thommy-56-fick-vaccin-dog-tva-veckor-senare-/
Och i så fall är det ju fastslaget att Astra-Zenecas vaccin kan ge upphov till den typen av blodkoagulationsrubbning. Alltså inte mörkat utan numera listat som en känd biverkan i t.ex. Fass.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man måste väl i all sin dar veta om man har fått ut 2 eller 3 st.

Tillägg: Det gäller väl denna Thommy?
[länk]
Och i så fall är det ju fastslaget att Astra-Zenecas vaccin kan ge upphov till den typen av blodkoagulationsrubbning. Alltså inte mörkat utan numera listat som en känd biverkan i t.ex. Fass.
Det vet man säkert men det är väl inte intressant i sak?
Du brukar ju obducera den här typen av artiklar/påståenden, ser fram emot det.

BirgitS
M mickef skrev:
Det vet man säkert men det är väl inte intressant i sak?
Men det är ju just ett exempel på luddighet. Det finns ingen vettig anledning till att skriva något annat än det antal det gäller utan bara sånt som att få det att låta värre än det är, att en del kanske tom. minns det som 23 osv.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Du brukar ju obducera den här typen av artiklar/påståenden, ser fram emot det.
Varför ska jag göra det?
Det räcker ju bra att konstatera att det inte alls är mörkat att AZ-vaccinet kan orsaka en blodkoagulationsrubbning som kan leda till dödsfall ibland.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju just ett exempel på luddighet. Det finns ingen vettig anledning till att skriva något annat än det antal det gäller utan bara sånt som att få det att låta värre än det är, att en del kanske tom. minns det som 23 osv.
Det var väl efter SVT´s inslag ”enligt Läkemedelsverkets granskning” har endast 2-3 dödsfall av alla fall som rapporterats in, någon koppling till vaccinerna." man efterfrågade just det.
Jag tycker att det är skitsaker ni hakar upp er på, hittar ni inget bättre?

BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska jag göra det?
Det räcker ju bra att konstatera att det inte alls är mörkat att AZ-vaccinet kan orsaka en blodkoagulationsrubbning som kan leda till dödsfall ibland.
Det var tydligen mörkat vid tillfället artikeln skrevs.
Du brukar gå till botten med "vaccinfientliga" artiklar, tänkte jag.

A
M mickef skrev:
Det var tydligen mörkat vid tillfället artikeln skrevs.
Du brukar gå till botten med "vaccinfientliga" artiklar, tänkte jag.
Är det något problem och i så fall vad är problemet med att någon går till botten med artiklar?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vad är problemet med att någon går till botten med artiklar?
Inget, det var därför jag efterlyste det.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.