Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
P pmd skrev:
OK, tack. Jag ska ta en titt.
Campbell tycks ha fått tag på en annan ingång till VigiBase än den publika som jag kan komma åt. Jag hittar inga siffror på användning av ivermektin som botemedel mot covid-19, eller på användning överhuvudtaget. Jag kan se data om biverkningar, vilket ju är poängen med den databasen. Hur mycket som har använts har kanske Campbell fått från någon annan källa?

När Campbell presenterar siffrorna på hur mycket ivermektin har använts så framgår det inte i vilka sammanhang, men om det handlar om all användning överhuvudtaget så lär ju användning mot parasiter dominera stort. 3.7 miljarder doser har getts enligt Campbell.

Det här är studien (en metastudie) som Campbell hävisar till för att visa verkan av ivermektin:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8248252/
Jag har inte läst hela. Huvudslutsatsen av författarna är att "Moderate-certainty evidence finds that large reductions in COVID-19 deaths are possible using ivermectin".

Den tyska studien visar ingen verkan av ivermektin.

Jag tycker att det visar att det kan vara värt att studera ivermektin mer som terapi mot covid-19, men det vore olämpligt att råda folk att använda ivermektin på det sättet utan att ha bättre evidens för dess verkar och bättre data om biverkningar av den storlek på dosen som behövs.


PS.
Vid 16:04 kallar Campbell ibuprofen för "aspirin type anti-inflammatory". Det är väl inte rätt?
Aspirin är väl salicylacetylsyra?
DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
K
H HåkanM676 skrev:
Ja det bror oftast på var man hämtar sina uppgifter från, media eller egna efterforskningar. Och eftersom vi i Sverige bara har 2 större mediekanaler, SVT och TV4 så lyssnar de flesta på deras budskap och tar det som att vara det riktiga. Att ett land bara har 2 större kanaler är ett inte bra eftersom de ensamt kan styra nyhetsflödet och vad som ska sägas i nyheterna. Bla så har SVT intervjuat Matti Sällberg som någon slags expert på vaccinering. Han är Ledamot och styrelseordförande i Svenska Vaccinfabriken Produktion AB och hundra procent för att alla ska vaccinera sig. Skandal, varför intervjuar dom honom? Är han expert på covid och andra sjukdomar ? Han är försäljare av vaccin. Viket bottennapp av SVT som borde följa sin egen hemsida där det står, Vår ambition är att granska och skildra de frågor som är viktiga för dig. SVT verkar i allmänhetens tjänst och drivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället. [länk]
H HåkanM676 skrev:
Ja det bror oftast på var man hämtar sina uppgifter från, media eller egna efterforskningar. Och eftersom vi i Sverige bara har 2 större mediekanaler, SVT och TV4 så lyssnar de flesta på deras budskap och tar det som att vara det riktiga. Att ett land bara har 2 större kanaler är ett inte bra eftersom de ensamt kan styra nyhetsflödet och vad som ska sägas i nyheterna. Bla så har SVT intervjuat Matti Sällberg som någon slags expert på vaccinering. Han är Ledamot och styrelseordförande i Svenska Vaccinfabriken Produktion AB och hundra procent för att alla ska vaccinera sig. Skandal, varför intervjuar dom honom? Är han expert på covid och andra sjukdomar ? Han är försäljare av vaccin. Viket bottennapp av SVT som borde följa sin egen hemsida där det står, Vår ambition är att granska och skildra de frågor som är viktiga för dig. SVT verkar i allmänhetens tjänst och drivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället. [länk]

Var kommer dina egna efterforskningar ifrån? Google, Facebook eller Youtube?
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Snailman
J Jonobe skrev:
Vadå stoppa huvudet i sanden?

Jag bemötte ditt påstående om att sjukvården inte ville hjälpa de ovaccinerade som drabbats av covid.

Den lägre vaccinationsgraden bland invandrare är ett jätteproblem, och riktade insatser avseende information och tillgänglighet görs, och det behövs säkert ännu mer. Varför var det nödvändigt att göra skillnad på ovaccinerade invandrare och svenskar?
Hade det varit lika stor procentandel i båda grupperna hade jag inte nämnt det.
Varför var det nödvändigt att inte nämna skillnaden på andelen ovaccinerade invandrare och svenskar?
 
Nissens
Snailman Snailman skrev:
Hade det varit lika stor procentandel i båda grupperna hade jag inte nämnt det.
Varför var det nödvändigt att inte nämna skillnaden på andelen ovaccinerade invandrare och svenskar?
Ett problem är att du påstår att de med invandrarbakgrund INTE VILL vaccinera sig. De flesta vet att det inte är sant.

Problemet är att den gruppen inte nåtts av/tagit till sig av informationen om hur det går till att registrera sig för vaccinering på vårdcentralerna. Därför har man nu startat riktad information till dem.

När du påstår saker får du ju ha koll på hur det förhåller sig…
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Klacken skrev:
Var kommer dina egna efterforskningar ifrån? Google, Facebook eller Youtube?
Google har väl ingen info, det är bara en sökmotor…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Det är dock, trots allt, bättre än Youtube och Facebook. :)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Den tycks vara den här.
[länk]
Tack för länken. Jag får ta tillbaka mitt påstående om att jag gärna läser vetenskapliga studier... den här var för lång.
Cochrane-analyser anses i regel ha rätt högt anseende för övrigt.
 
Nissens
J Jonobe skrev:
Tack för länken. Jag får ta tillbaka mitt påstående om att jag gärna läser vetenskapliga studier... den här var för lång.
Cochrane-analyser anses i regel ha rätt högt anseende för övrigt.
Utan att ha tittat på denna; det brukar finnas summering och slutsats i ett kapitel…

Edit:
Jag kollade lite, och på sid. 4 står det så här:

”What are the limitations of the evidence?
Our confidence in the evidence is very low because we could only include 14 studies with few participants and few events, such as deaths or need for ventilation.The methods differed between studies, and they did not report everything we were interested in, such as quality of life.”
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Något som även youtubers som säger sig vilja presentera vetenskap bör ha med. Antingen en sammanfattning i början av videon eller en sammanfattning i textform i anslutning till videon. Då kan den som finner resultatet intressant efter att ha läst sammanfattningen titta på hela videon för att få reda på detaljerna.

Fast då tjänar kanske inte youtubern lika mycket pengar på sin video …
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett problem är att du påstår att de med invandrarbakgrund INTE VILL vaccinera sig. De flesta vet att det inte är sant.

Problemet är att den gruppen inte nåtts av/tagit till sig av informationen om hur det går till att registrera sig för vaccinering på vårdcentralerna. Därför har man nu startat riktad information till dem.

När du påstår saker får du ju ha koll på hur det förhåller sig…
https://www.google.com/url?sa=t&sou...0QFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw1jLZEWxCfqX1fQ1yxE-QhE
Snacka om ha dålig koll.
 
  • Gilla
Huspappan och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Utan att ha tittat på denna; det brukar finnas summering och slutsats i ett kapitel…
Ja, det finns alltid. Men metoden är viktigast om man vill granska en artikel och den går i princip helt förlorad i abstractet. Det är därför en del köper Ivermektin-artiklarna.
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
J Jonobe skrev:
Ja, det finns alltid. Men metoden är viktigast om man vill granska en artikel och den går i princip helt förlorad i abstractet. Det är därför en del köper Ivermektin-artiklarna.
Jag lade in ytterligare text i messet du kommenterade..
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Snailman Snailman skrev:
Hade det varit lika stor procentandel i båda grupperna hade jag inte nämnt det.
Varför var det nödvändigt att inte nämna skillnaden på andelen ovaccinerade invandrare och svenskar?
Jag hänger inte med här, kan du inte utveckla ditt resonemang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.