Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S skogaliten skrev:
Att skriva drapor, som handlar om ett annat lands rättssystem och regelverk, är ointressant, för oss i Sverige, med helt andra system.

Det finns oändligt med både bra och dåliga varor och komponenter, som det inte finns några svenska alternativ till.

Allt möjligt, matvaror som t.ex. apelsiner, tyger, elektronikkomponenter, fossila bränslen eller läkemedel, som vi inte har en realistisk möjlighet att producera här.

Förordnar du något slags alternativt ekonomiskt system, där all handel mellan länder ska upphöra, och alla länder ska vara självförsörjande med allt?

Eller är det just vaccin mot specifikt Covid-19 du vill undvika?

Varför just det vaccinet i så fall, och inte samtliga andra vaccin och läkemedel som importeras?
Jag är inte intresserad av allt det du skriver, det jag skrivit från början var att Pfizer (och även Modena)som bolag i Amerikansk domstol fått igenom att de inte kan åtalas för biverkningar som deras vaccin kan ha. Det kan vara viktigt att veta om man ska ta deras vaccin eller redan tagit det oavsett var man bor.
 
  • Haha
remrag och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Om du hade läst tråden (eller tagit med de googleträffar som inte passar din agenda) så hade du nämnt att han är professor på Karolinska, jobbar med ett svenskt Cocid-vaccin på Karolinska och tjänar inga pengar på att vi vaccinerar oss med Pfizers vaccin.
Guzzi Guzzi skrev:
Om du hade läst tråden (eller tagit med de googleträffar som inte passar din agenda) så hade du nämnt att han är professor på Karolinska, jobbar med ett svenskt Cocid-vaccin på Karolinska och tjänar inga pengar på att vi vaccinerar oss med Pfizers vaccin.
Han är också ordförande i
Svenska Vaccinfabriken Produktion AB
 
H HåkanM676 skrev:
Han är också ordförande i
Svenska Vaccinfabriken Produktion AB
Ja, det har du redan nämnt. Det har ingen protesterat emot. Det var de andra meriterna du valde att lämna därhän. Problemet är att du inte är seriös i din argumentation.

Ville Matti tjäna pengar genom SVF så skulle han väl snarare propagera för att vänta med vaccineringen tills Karolinska tillsammans med SVF (som Karolinska för övrigt är delägare i) eventuellt kommer fram med sitt eget vaccin.

2020 gjorde SVF 130 miljoner i förlust.
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad baserade han den prognosen på?
P pmd skrev:
Vad baserade han den prognosen på?
Som läkare hade han min journal, hälsa och allmäntillstånd samt sin erfarenhet. Han har jobbat länge inom sjukvården och vet väl vilka som är i riskzonen. Vad annars ?
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
H HåkanM676 skrev:
Jag är inte intresserad av allt det du skriver, det jag skrivit från början var att Pfizer (och även Modena)som bolag i Amerikansk domstol fått igenom att de inte kan åtalas för biverkningar som deras vaccin kan ha. Det kan vara viktigt att veta om man ska ta deras vaccin eller redan tagit det oavsett var man bor.
Kan de åtalas i Sverige för biverkningar som deras vaccin kan ha?
Varför spelar det roll?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
H HåkanM676 skrev:
Han är också ordförande i
Svenska Vaccinfabriken Produktion AB
Gör det honom olämplig som vaccinforskare? Att forskare startar bolag för att kommersialisera sina forskningsresultat är kutym i många länder, bl.a. i Sverige. Sånt görs hela tiden.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
H HåkanM676 skrev:
Som läkare hade han min journal, hälsa och allmäntillstånd samt sin erfarenhet. Han har jobbat länge inom sjukvården och vet väl vilka som är i riskzonen. Vad annars ?
Jag tänkte mig annars vilka data och vilka medicinska mekanismer han förlitade sig på. Det låter nämligen lite nonchalant det ha sa.
Han kanske bara ville lugna dig?
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
F
H HåkanM676 skrev:
Ja du är rolig du, du varken känner oss eller vet var vi bor, vet inte vem eller vilka vi träffat, ändå kan du uttala dig om mig/oss och hur vi beter oss. Eftersom alla är potentiella smittbärare så skulle alla i så fall testa sig varje gång de går ut och när de kommer hem. Vi har följt de rekommendationer som folkhälsomyndigheten gett, men du tolkar det som vi lever rullan i stora folksamlingar och festar och har oss. Det fanns inga förbud mot att gå ut eller handla eller att möta andra som varit sjuka eftersom de efter en viss tid inte smittar andra. De flesta som dött är över 80 har underliggande sjukdomar och bor på äldreboende eller är hemma, de träffar man inte ute på stan där de ränner runt i affärer. Alla kan bära smitta, även döda föremål och då ska vi helst stanna hemma allihop och inte träffa andra överhuvud taget. Jag vet ingenting om dig och hur du bor därför kan jag inte säga hur du ska skydda dig, det måste du avgöra själv. Ha en bra kväll. :)
Det fanns förbud - besöksförbud på vissa ställen. Men huvudsakligen fanns det rekommendationer och i vissa fall restriktioner. Sen var (och är) det upp till varje människas ansvarskänsla, vett och solidaritet till andra. Okänt för vissa.
Det fanns (och finns fortfarande) råd & riktlinjer från FHM m.fl som ansvarsfulla lyssnat till.
Men.. som han i backen sa: "De ä int lönt å tal mä nån som int nåt begrip..." gokväll
 
F
H HåkanM676 skrev:
Ja du är rolig du, du varken känner oss eller vet var vi bor, vet inte vem eller vilka vi träffat, ändå kan du uttala dig om mig/oss och hur vi beter oss. Eftersom alla är potentiella smittbärare så skulle alla i så fall testa sig varje gång de går ut och när de kommer hem. Vi har följt de rekommendationer som folkhälsomyndigheten gett, men du tolkar det som vi lever rullan i stora folksamlingar och festar och har oss. Det fanns inga förbud mot att gå ut eller handla eller att möta andra som varit sjuka eftersom de efter en viss tid inte smittar andra. De flesta som dött är över 80 har underliggande sjukdomar och bor på äldreboende eller är hemma, de träffar man inte ute på stan där de ränner runt i affärer. Alla kan bära smitta, även döda föremål och då ska vi helst stanna hemma allihop och inte träffa andra överhuvud taget. Jag vet ingenting om dig och hur du bor därför kan jag inte säga hur du ska skydda dig, det måste du avgöra själv. Ha en bra kväll. :)
Noterar att du ändrat dig (slirar) jämfört med ditt inlägg nr7460 där du skrev att ni besökte de som var sjuka och de som var infekterade.
Nu skriver du helt plötsligt "de som varit sjuka och efter viss tid inte smittar...."
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H HåkanM676 skrev:
De som har bra immunförsvar klarar sig alltid bäst oavsett ålder.
Bra immunförsvar kan skydda mot mycket, men när det kommer in ett aggresivt virus som kroppen inte känner igen så kan man råka illa ut ändå.

I detta fallet behöver tex postcovid inte vara en allvarlig komplikation eftersom det inte är dödligt, men det kan påverka din livskvalitet negativt resten av livet…
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
H
P pmd skrev:
Det går inte att dra några slutsatser alls av enbart två fall. Man måste ha ett betydligt större urval för att få fram pålitlig statistik.
Så enligt dig tills vidare, ren tur och att dom ska vara glada att dom överlevde (PS. Tre fall)
 
H HåkanM676 skrev:
Ja du är rolig du, du varken känner oss eller vet var vi bor, vet inte vem eller vilka vi träffat, ändå kan du uttala dig om mig/oss och hur vi beter oss.
Hmm... själv ägnade du dig åt att en amatörmässig analys av 70% av Sveriges befolkning som du klumpade ihop till en icketänkande fårskock som valt att vaccinera sig pga av rädsla för att hamna i ett utanförskap.

H HåkanM676 skrev:
Rädslan brukar oftast vara att, man är rädd att bli betraktad som avvikande, inte höra till "gruppen", betraktad som lustig för att man har en annan uppfattning än den som media presenterar. Många har blivit av med sina kontakter, jobb, vänner pga avvikande uppfattningar bla då det gäller vaccin. Därför vågar det stora flertalet inte följa annat än det media propagerar. Man är rädd att hamna i ett utanförskap. Människan är ju en social varelse o för många att hamna i ensamhet också blir en rädsla. Bättre att hålla med gruppen, även fast man kanske vet att det de gör är fel, man vågar inte lämna den.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Vi har följt de rekommendationer som folkhälsomyndigheten gett, men du tolkar det som vi lever rullan i stora folksamlingar och festar och har oss. Det fanns inga förbud mot att gå ut eller handla eller att möta andra som varit sjuka eftersom de efter en viss tid inte smittar andra.
Under förra våren rekommenderades alla över 70 år att isolera sig, alltså inte träffa någon alls och inte gå i någon affär alls osv.

H HåkanM676 skrev:
De flesta som dött är över 80 har underliggande sjukdomar och bor på äldreboende eller är hemma, de träffar man inte ute på stan där de ränner runt i affärer.
Alla har en risk för att dö, bli allvarligt sjuk och få postcovid. Det verkade tidigare som att du tyckte det var viktigt att inte bli sängliggande. Just frekvent sängliggande och inte ork att göra något alls mer än det livsnödvändigaste är ju något som händer efter IVA-vård och som postcovid-symtom. Tycker du inte att du borde göra allt för att just undvika det i så fall?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Ja det bror oftast på var man hämtar sina uppgifter från, media eller egna efterforskningar. Och eftersom vi i Sverige bara har 2 större mediekanaler, SVT och TV4 så lyssnar de flesta på deras budskap och tar det som att vara det riktiga. Att ett land bara har 2 större kanaler är ett inte bra eftersom de ensamt kan styra nyhetsflödet och vad som ska sägas i nyheterna.
Många här i tråden läser forskningsstudier och liknande. Så helt fel att tro att du diskuterar med folk som bara tittar på SVT och TV4.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Jag är inte intresserad av allt det du skriver, det jag skrivit från början var att Pfizer (och även Modena)som bolag i Amerikansk domstol fått igenom att de inte kan åtalas för biverkningar som deras vaccin kan ha. Det kan vara viktigt att veta om man ska ta deras vaccin eller redan tagit det oavsett var man bor.
Nej, som svar på sista meningen. Ett avtal, överenskommelse, dom etc. mellan amerikanska staten och ett företag är inte relevant när det gäller ett avtal mellan ett företag och EU eller Sverige.
 
  • Gilla
remrag och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.