Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Det är inte en slutsats man kan dra.
Risken för referensgruppen likställs med 1 och allt under 1 redovisas som <1x så hade man gjort 30-39 åringar till referensgrupp, då hade allt under 39 redovisats som <1x, 30-39 åringar som 1 och då hade du dragit slutsatsen att risken ökar markant från 40 och äldre.
Så din slutsats påverkas av hur man presenterar datan.
Jag tänker mig att det finns en tanke bakom valet av referensgrupp. Skillnader i dödlighet är så liten under 30 att man valt den åldern, här finns en tydlig brytpunkt. Skillnaden mellan tex 30 och 20 är kanske är en faktor 1,1 och det är för smått att redovisa i sammanhanget. Sedan sticker det snabbt uppåt.

Man kunde lika gärna ha valt gruppen 0-30 år som referens. 30-40 år skulle då ändå haft 4 ggr högre dödlighet.
 
B b8q skrev:
Ingen har sagt att man UNDVIKER smittspridning, bara att man MINSKAR den, genom att vaccinera sig. Det finns det också bevisligen studier på. OK?
Slutdiskuterat?

Sen kan jag mycket väl förstå folk som inte vill vaccinera sig av olika skäl, men om någon hävdar att ett skäl är att det ändå inte påverkar smittspridningen så är de ju ute och cyklar.

"Alla (med undantag för virusförnekare och konspirationsteoretiker då) vet att det bästa är att vaccinera sig om man vill undvika såväl smitta som allvarlig sjukdom och död. Det är liksom ingen fråga att ens diskutera."
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du kan inte bara nöja dig med att det är åtminstone tre gånger större risk att bli smittad om man är ovaccinerad?
Precis. En procentenhet eller trehundra procent. Samma som när bankerna hävdar låga påslag på räntan. I procentenheter ja, i procent nej.
 
B b8q skrev:
Du kan inte bara nöja dig med att det är åtminstone tre gånger större risk att bli smittad om man är ovaccinerad?
P Pin skrev:
Precis. En procentenhet eller trehundra procent. Samma som när bankerna hävdar låga påslag på räntan. I procentenheter ja, i procent nej.
Om ni kan hålla med om att 3 ggr knappt något inte är speciellt mycket är jag nöjd.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
M mickef skrev:
Om ni kan hålla med om att 3 ggr knappt något inte är speciellt mycket är jag nöjd.
Precis som med räntan på ditt huslån där tre gånger 0,4% ränta på ett bolån tex 5 miljoner blir en hel del pengar så blir det liknande om vi räknar på landets befolkning. Eller nu var det väl Uppsala som diskussionen började med men det blir ändå en del . Mer än inte speciellt mycket.

Du resonerar som jag skrev i mitt förra inlägg på samma sätt som banken som försöker få oss att tro att några tiondels procentenheter inte är mycket.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
"Alla (med undantag för virusförnekare och konspirationsteoretiker då) vet att det bästa är att vaccinera sig om man vill undvika såväl smitta som allvarlig sjukdom och död. Det är liksom ingen fråga att ens diskutera."
Precis, det BÄSTA är att vaccinera sig. Jämfört med alternativen. Inte att det är ett garanterat skydd.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Skillnaden mellan tex 30 och 20 är kanske är en faktor 1,1 och det är för smått att redovisa i sammanhanget. Sedan sticker det snabbt uppåt
Det är ingen slutsats du kan dra från den bilden. Har du bättre data, borde du använd den istället
 
harry73 harry73 skrev:
Det är ingen slutsats du kan dra från den bilden. Har du bättre data, borde du använd den istället
Nej inte enbart från den bilden men ifrån mina övriga kunskaper om Covid19 och den bilden är jag säker bortom all rimligt tvivel.

CDC drar inte från höften när man väljer referensgrupp och att redovisa data som <1 ger en bra ledtråd.
 
B b8q skrev:
Precis, det BÄSTA är att vaccinera sig. Jämfört med alternativen. Inte att det är ett garanterat skydd.
Det stämmer sannolikt men man undviker inte smitta
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det stämmer sannolikt men man undviker inte smitta
Nej, men i alla fall minst 300% bättre än om man inte är vaccinerad, eller vad blev slutsatsen? ;)
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
Nej, men i alla fall minst 300% bättre än om man inte är vaccinerad, eller vad blev slutsatsen? ;)
Tom 400% större chans, eller 5 gånger bättre, om man faktiskt utsätts för viruset. Enligt BirgitS data. Det andra var helt random folk på gatan. Vi betalade alltså i onödan för huspappan.
Om jag kan öka mina chanser tex en pokerkväll med 5 gånger att få kåk, så tackar jag inte nej med förklaringen att det ändå är så liten chans. Men det är jag det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, men i alla fall minst 300% bättre än om man inte är vaccinerad, eller vad blev slutsatsen? ;)
Slutsatsen blir väl att jag får acceptera att risken att infekteras om jag utsätts för viruset är 1,2%
 
J
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det stämmer sannolikt men man undviker inte smitta
Ganska många av dem som vaccinerar sig undviker att bli smittade. Förmodligen de flesta.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ganska många av dem som vaccinerar sig undviker att bli smittade. Förmodligen de flesta.
I betydelse slinka undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.