Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jocke Best skrev:
Det behövs inga siffror. Det är inte jag som påstår något som avviker från den allmänna uppfattningen. Jag sitter alltså nöjd. Ju mer man läser på om matematik och sannolikhet, desto nöjdare blir man. Jag är även nöjd om du är nöjd, så inga problem om du vill tro på din uppfattning. Så här långt fram i spridningen har det ingen större påverkan på samhället ändå. Vi vann. Både dom som valde att gambla och dom som tog vaccinet. I stort. Dom ovaccinerade som ännu inte blivit smittade lever farligast men dom ställer inte till det för samhället.
Så svårt är det inte med sannolikhetslära och jobbar man utan siffror är det ju sannolikt ännu lättare.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Så svårt är det inte med sannolikhetslära och jobbar man utan siffror är det ju sannolikt ännu lättare.
Det stämmer naturligtvis. Vad är alltså din poäng? Han borde alltså inte vaccinerat sig eftersom han ändå hade blivit smittad?
 
J Jocke Best skrev:
Det stämmer naturligtvis. Vad är alltså din poäng? Han borde alltså inte vaccinerat sig eftersom han ändå hade blivit smittad?
Du antydde att en vaccinerad Huspappan med "superduperhög sannolikhet" hade gått till jobbet trots smitta.
 
P
M mickef skrev:
Huspappan blev ju uppenbarligen infekterad så om han inte hade legat och "degat" i soffan hade han förmodligen varit på jobbet och spridit smitta.
Risken för att bli infekterade hade varit betydligt mindre om han hade varit vaccinerad.

Jag har skrivit det förr, men jag skriver det igen: det går inte att föra meningsfulla resonemang om smittspridning på individnivå.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Risken för att bli infekterade hade varit betydligt mindre om han hade varit vaccinerad.

Jag har skrivit det förr, men jag skriver det igen: det går inte att föra meningsfulla resonemang om smittspridning på individnivå.
Det var skillnaden i risk jag efterlyste. Finns det siffror på det? Det enda jag har förstått är att risken för allvarlig sjukdom är lägre för vaccinerade.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det var skillnaden i risk jag efterlyste. Finns det siffror på det? Det enda jag har förstått är att risken för allvarlig sjukdom är lägre för vaccinerade.
Ja, risken för en genombrottsinfektion (dvs att bli infekterad av smitta man utsatts för, trots att man är fullvaccinerad), ligger på ca 0,2-0,5%. De ovaccinerade löper ca tre gånger så stor risk att bli infekterade:
https://www.life-time.se/forskning/hog-skyddseffekt-av-covidvaccin/

https://www.svd.se/tredjedel-sa-stor-risk-att-vaccinerade-smittas

Och BLIR man ändå infekterad, så har man som sagt mycket högre chans att klara sig från allvarlig sjukdom och död om man är vaccinerad.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Du antydde att en vaccinerad Huspappan med "superduperhög sannolikhet" hade gått till jobbet trots smitta.
Nä jag skrev att vi skattebetalare troligare hade sluppit betala för hans degande om han hade vaccinerat sig. Det är väl du som antyder att han ändå hade smittats ändå, och gissar jag att du menar att, han hade smittat vidare. Som sagt är det meningslöst att diskutera på individnivå eftersom vi inte kan veta det. Jag har inte heller några siffror på hur mycket det diffar. Håller med om att det vore intressant att veta mer precist.
 
B b8q skrev:
Ja, risken för en genombrottsinfektion (dvs att bli infekterad av smitta man utsatts för, trots att man är fullvaccinerad), ligger på ca 0,2-0,5%. De ovaccinerade löper ca tre gånger så stor risk att bli infekterade:
[länk]

[länk]

Och BLIR man ändå infekterad, så har man som sagt mycket högre chans att klara sig från allvarlig sjukdom och död om man är vaccinerad.
Ska jag tolka det som att risken att bli smittad ligger kring 1% oavsett vilket?
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer, men jag ser det inte som ett stort problem. Det viktiga är att riskgrupperna har tillgång till vaccinet och även en 3, 4 eller 10de dos när den behövs.
Ok, så att ovaccinerade ökar belastningen på sjukvården och bidrar till nya mutationer av viruset är inget du ens reflekterar över? :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Ja, risken för en genombrottsinfektion (dvs att bli infekterad av smitta man utsatts för, trots att man är fullvaccinerad), ligger på ca 0,2-0,5%. De ovaccinerade löper ca tre gånger så stor risk att bli infekterade:
[länk]

[länk]

Och BLIR man ändå infekterad, så har man som sagt mycket högre chans att klara sig från allvarlig sjukdom och död om man är vaccinerad.
För att komplicera saken lite så verkar det ju också bero på hur länge sen man vaccinerades. De första uppgifterna om delta (då folk inte hade varit vaccinerade så länge) hade fått fram ett skydd på 80 % mot att bli infekterad. Alltså 1 av 5 jämfört med ovaccinerade.

Nu vet man ju att just den skyddseffekten avtar med tiden.

Tar man just Huspappan som exempel så verkar det ju som han inte är gammal och därmed skulle ha kunnat vaccinera sig först under sommaren och skulle då ha haft just en mycket lägre risk att bli smittad nu än som ovaccinerad. Till skillnad då mot de äldsta som vaccinerades under första kvartalet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nä jag skrev att vi skattebetalare troligare hade sluppit betala för hans degande om han hade vaccinerat sig. Det är väl du som antyder att han ändå hade smittats ändå, och gissar jag att du menar att, han hade smittat vidare. Som sagt är det meningslöst att diskutera på individnivå eftersom vi inte kan veta det. Jag har inte heller några siffror på hur mycket det diffar. Håller med om att det vore intressant att veta mer precist.
Vi vet att han hade utsatts för smitta och skillnaden i risk verkar ligga inom 1% för att bli smittad vaccinerad eller inte enl. b8q här ovan.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Vi vet att han hade utsatts för smitta och skillnaden i risk verkar ligga inom 1% för att bli smittad vaccinerad eller inte enl. b8q här ovan.
Det låga procenttalet gällde ju risken när du även räknar med alla som inte utsätts för något virus. Nu vet vi ju att Huspappan utsattes för virus och då var ju risken att han som ovaccinerad skulle bli smittad 4-5 gånger högre än om han hade varit vaccinerad (beroende på när han hade vaccinerat sig).
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Ska jag tolka det som att risken att bli smittad ligger kring 1% oavsett vilket?
Nej, 0,4 respektive 1,2. Ungefär, enligt den brittiska studien.
 
Lite intressant från CDC. Risken att avlida i Covid-19 ökar markant från 30 års ålder. Visserligen från en låg nivå men i sammanhanget skulle jag säga att ålder över 30 år är en riskgrupp.

Tabell som visar åldersrelaterade riskökningar för Covid-19-fall, sjukhusvistelser och dödsfall jämfört med 18-29 åringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låga procenttalet gällde ju risken när du även räknar med alla som inte utsätts för något virus. Nu vet vi ju att Huspappan utsattes för virus och då var ju risken att han som ovaccinerad skulle bli smittad 4-5 gånger högre än om han hade varit vaccinerad (beroende på när han hade vaccinerat sig).
Ok. Om han hade tillhört vaccinpionjärerna skulle oddsen varit sämre, typ dubbla risken?
Då återstår frågan hur stor är risken att bli smittad för en vaccinerad som utsätts för smitta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.