Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Nej, 0,4 respektive 1,2. Ungefär, enligt den brittiska studien.
Inom 1 procentenhet iaf.
 
M mickef skrev:
Inom 1 procentenhet iaf.
Du kan inte bara nöja dig med att det är åtminstone tre gånger större risk att bli smittad om man är ovaccinerad?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Ok. Om han hade tillhört vaccinpionjärerna skulle oddsen varit sämre, typ dubbla risken?
Då återstår frågan hur stor är risken att bli smittad för en vaccinerad som utsätts för smitta?
Dubbla risken jämfört med vad?

Din andra fråga är väl just den jag har hållit på att svara på. Risken att bli smittad för en ovaccinerad är upp till 5 gånger högre jämfört med en vaccinerad när de båda utsätts för virus. Om 3-5 vaccinerade får i sig virus så blir 1 av dem smittad. Om 3-5 ovaccinerade och ej tidigare sjuka får i sig virus så blir alla smittade.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, 0,4 respektive 1,2. Ungefär, enligt den brittiska studien.
Maybe OT men britterna vaccinerar med Astra som inte ger lika bra skydd som Pfizer.
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Lite intressant från CDC. Risken att avlida i Covid-19 ökar markant från 30 års ålder. Visserligen från en låg nivå men i sammanhanget skulle jag säga att ålder över 30 år är en riskgrupp.

[bild]
Det är inte en slutsats man kan dra.
Risken för referensgruppen likställs med 1 och allt under 1 redovisas som <1x så hade man gjort 30-39 åringar till referensgrupp, då hade allt under 39 redovisats som <1x, 30-39 åringar som 1 och då hade du dragit slutsatsen att risken ökar markant från 40 och äldre.
Så din slutsats påverkas av hur man presenterar datan.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Maybe OT men britterna vaccinerar med Astra som inte ger lika bra skydd som Pfizer.
Så bra. Jag ville bara visa för @mickef att det finns siffror från undersökningar, och att de alla visar att det är en tydligt större risk att bli smittad om man är ovaccinerad än om man är vaccinerad - och att vaccin alltså skyddar bra även mot smitta och inte bara mot att bli allvarligt sjuk.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
garvin garvin skrev:
[länk]
Låst artikel men det som går att läsa verkar vara det som redan är välkänt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dubbla risken jämfört med vad?

Din andra fråga är väl just den jag har hållit på att svara på. Risken att bli smittad för en ovaccinerad är upp till 5 gånger högre jämfört med en vaccinerad när de båda utsätts för virus. Om 3-5 vaccinerade får i sig virus så blir 1 av dem smittad. Om 3-5 ovaccinerade och ej tidigare sjuka får i sig virus så blir alla smittade.
Om effekten av immuniteten bara är 20% efter en tid är risken dubbelt så stor för en ovaccinerad att bli smittad.
Frågan blir då hur stor risken är för en vaccinerad att bli smittad om den utsätts för smitta.
 
M mickef skrev:
Om effekten av immuniteten bara är 20% efter en tid är risken dubbelt så stor för en ovaccinerad att bli smittad.
Frågan blir då hur stor risken är för en vaccinerad att bli smittad om den utsätts för smitta.
…eeehhh… hälften så stor som för en ovaccinerad, om jag tolkar dig rätt?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Frågan blir då hur stor risken är för en vaccinerad att bli smittad om den utsätts för smitta.
Rätt ointressant eftersom risken att bli svårt sjuk om man är vaccinerad är väldigt liten. Skulle effekten avta, så är det ju bara att ta en spruta till. :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B b8q skrev:
…eeehhh… hälften så stor som för en ovaccinerad, om jag tolkar dig rätt?
Om jag tolkar dig rätt har du också pluggat matte.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
M mickef skrev:
Om jag tolkar dig rätt har du också pluggat matte.
Ja. Men vad vill du ha sagt egentligen? Alla (med undantag för virusförnekare och konspirationsteoretiker då) vet att det bästa är att vaccinera sig om man vill undvika såväl smitta som allvarlig sjukdom och död. Det är liksom ingen fråga att ens diskutera.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja. Men vad vill du ha sagt egentligen? Alla (med undantag för virusförnekare och konspirationsteoretiker då) vet att det bästa är att vaccinera sig om man vill undvika såväl smitta som allvarlig sjukdom och död. Det är liksom ingen fråga att ens diskutera.
Att det ska vara så svårt att förstå att man inte unviker smittspridning genom att vaccinera sig.
Om man vill minska risken för allvarlig sjukdom, hur liten den än är, eller en mikroskopisk risk för sin egen game over har vaccinet bevisligen effekt, om än på kort sikt.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
M mickef skrev:
Att det ska vara så svårt att förstå att man inte unviker smittspridning genom att vaccinera sig.
Om man vill minska risken för allvarlig sjukdom, hur liten den än är, eller en mikroskopisk risk för sin egen game over har vaccinet bevisligen effekt, om än på kort sikt.
Ingen har sagt att man UNDVIKER smittspridning, bara att man MINSKAR den, genom att vaccinera sig. Det finns det också bevisligen studier på. OK?
Slutdiskuterat?

Sen kan jag mycket väl förstå folk som inte vill vaccinera sig av olika skäl, men om någon hävdar att ett skäl är att det ändå inte påverkar smittspridningen så är de ju ute och cyklar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.