Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
garvin garvin skrev:
I och med en 3 dos bör väl biverkningar gå ner.
Det ska man nog inte utgå från, men det finns antagligen studier på det vid det här laget.

Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Så länge folk tror att politiker och myndigheter bara vill oss väl, och att allt som sägs på den statliga televisionen är sant så kommer vi aldrig längre i denna tråd. Som egentligen handlar varför vi inte vill vaccinera oss. Vi är dock alla lika skyldiga till allt oftare topic som skrivs.
Jag hoppas att fler därute ska vakna innan det är försent. Jag tackar därmed för mig och checkar ut från denna tråd.
Nu vet jag inte om den gode ”villvinnapålotto” läser svaret, men jag tycker det hör hemma här oavsett.

Det är alltså inte en fråga om att ”blint lita” på något, eller tro att alla som bestämmer vill alla väl, även om jag personligen tror att det är sällsynt att man medvetet gör något dåligt, snarare att vissa i ledande ställning har mer eller mindre lätt att blunda för vissa effekter av en prioritering.
Jag tycker mer det handlar om att lita på de kontrollsystem som finns och kunna bedöma hur väl de fungerar, vilka förutsättningar som finns och hur information tas fram.

Att istället ha någon form av misstro i grunden blir verkligen inte bättre än att där det är möjligt luta sig mot experter inom olika områden som i de allra flesta fall vet oändligt mycket mer om sina sakområden än gemene man som söker och sammanställer sin egen information.

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 11 till
  • Laddar…
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag hoppas att fler därute ska vakna innan det är försent.
Som jag skrev förut angående samma uppmaning: jag är ju redan woke.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Under dom 8 år hör man att det är psykiskt, att man har låg smärttröskel, att mens ska göras ont och mycket mer.
Jag trodde att den där attityden till smärta var borta ur den svenska sjukvården, men den lever tydligen kvar. Mycket dåligt.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Man kan inte betrakta alla kända risker likadant. Hur stor risken är spelar roll och den är beräknad på hur ofta den har inträffat hittills. Om det tidigare hade blivit känt att risken för hjärtmuskelinflammation är större för gamla så hade FOHM agerat tidigare med pausandet av Spikevax för 30-åringar och yngre.

Du hade helt enkelt otur som hann vaccinera sig innan den kunskapen fanns. Jag hoppas att du kryar på dig snabbt och bra.
För sent för att redigera. Det ska stå "Om det tidigare hade blivit känt att risken för hjärtmuskelinflammation är större för unga än för gamla …" för att det ska bli begripligt.

Nu sitter man på akuten igen med bröstsmärtor. Jag och 4 andra runt 30. Unga män.

På tvn berättar dom att Gävle stoppar vaccinet helt.

Tack för giftet!

• Ledsen
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pennybridge skrev:
Nu sitter man på akuten igen med bröstsmärtor. Jag och 4 andra runt 30. Unga män.

Tack för giftet!
Vad tråkigt! :cry:

Men du kunde ju ha fått hjärtmuskelinflammation om du hade blivit sjuk i covid också (eller av någon annan infektion).

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad tråkigt! :cry:

Men du kunde ju ha fått hjärtmuskelinflammation om du hade blivit sjuk i covid också (eller av någon annan infektion).
Ja det är inte säkert att det är det ännu. Men ont gör det och omöjligt att fungera normalt.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
P
Vi får hoppas att du blir väl omhändertagen.

• Älska
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K
P pennybridge skrev:
Ja det är inte säkert att det är det ännu. Men ont gör det och omöjligt att fungera normalt.
Krya på dig

• Älska
pennybridge
  • Laddar…
Nissens
P pennybridge skrev:

Tack för giftet!
Verkligen trist, hoppas allt löser sig! :)

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
Har inte skrivit på det här forumet på ett tag, men nu är det dags.
Jag tillhör dem som inte tagit vaccin mot covid då jag anser att det är framstressat utan tillräckliga tester och där befolkningen agerar labbråttor.
Jag har generellt inget emot vaccin och har naturligtvis tagit sådant tidigare, dock aldrig säsongs-influense-varianten.
Min hustru och mina 3 vuxna söner har vaccinerat sig mot covid och det är deras beslut som jag varken sagt bu eller bä om.

Sedan snart en vecka ligger min mellanson, 26 år gammal på hjärtavdelningen på lasarettet med övervakning pga hjärtmuskelinflammation med följdverkningar, och nu verkar det som att misstanken är covidvaccinet.

Vilket naturligtvis gör mig lite förbannad att detta framstressade vaccin utan tillräckliga tester ställer till det på detta sätt.

Stör mig också så förbannat på en del "vaccinnazister" som tycker att ovaccinerade som får covid minsann ska betala sin sjukvård själva. Djävla puckon rent ut sagt!

Jag anser också att de som är anhängare av diverse olika konspirationsteorier är en form av foliehattar, den andra arten av foliehatt är de som okritiskt lyssnar på frälsningen med stressframtagna vaccin.

Detta är möjligen skrivet i stundens hetta, men lik förbannat menar jag vartenda ord!

• Ledsen
  • Gilla
BirgitS och 10 till
  • Laddar…
P
Det är verkligen tråkigt när någon råkar illa ut på det viset, men vaccinen har faktiskt testas rätt rejält och de har räddat många liv, förmodligen tusentals.

Utvärderingen av riskerna med att råka ut för hjärtmuskelinflammation återstår givetvis, och då kommer det att bli lättare att bedöma om nyttan överväger risken även för unga vuxna.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
J
mikethebik mikethebik skrev:
Har inte skrivit på det här forumet på ett tag, men nu är det dags.
Jag tillhör dem som inte tagit vaccin mot covid då jag anser att det är framstressat utan tillräckliga tester och där befolkningen agerar labbråttor.
Jag har generellt inget emot vaccin och har naturligtvis tagit sådant tidigare, dock aldrig säsongs-influense-varianten.
Min hustru och mina 3 vuxna söner har vaccinerat sig mot covid och det är deras beslut som jag varken sagt bu eller bä om.

Sedan snart en vecka ligger min mellanson, 26 år gammal på hjärtavdelningen på lasarettet med övervakning pga hjärtmuskelinflammation med följdverkningar, och nu verkar det som att misstanken är covidvaccinet.

Vilket naturligtvis gör mig lite förbannad att detta framstressade vaccin utan tillräckliga tester ställer till det på detta sätt.

Stör mig också så förbannat på en del "vaccinnazister" som tycker att ovaccinerade som får covid minsann ska betala sin sjukvård själva. Djävla puckon rent ut sagt!

Jag anser också att de som är anhängare av diverse olika konspirationsteorier är en form av foliehattar, den andra arten av foliehatt är de som okritiskt lyssnar på frälsningen med stressframtagna vaccin.

Detta är möjligen skrivet i stundens hetta, men lik förbannat menar jag vartenda ord!
Jättetråkigt att höra. Hoppas att din son blir bättre snart.

Vad jag har förstått är storleken på studierna liknande som för andra vaccin. Kanske att uppföljningsperioden varit kortare.

I fallet (peri-)myokardit är det en (som det verkar) väldigt ovanlig biverkan, men en inte helt ovanlig sjukdom generellt. Det krävs enorma studier för att upptäcka sådant. Om det inte vore för massvaccineringen undrar jag om sambandet hade undersökts alls. Myokardit verkar komma rätt snart efter vaccinering. Så i detta fallet är nog uppföljningstiden tillräcklig, för att upptäcka t.ex. narkolepsi krävs ju betydligt längre tid.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Mindre belastning på sjukvården är ett relevant argument.
Likväl som en fungerande sjukvård, men som sagt en annan fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.