Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Väldigt spännande att inom bara någon dag så dyker det upp 2 nya i denna tråd som båda 2 har på något vis blivit drabbade av just den biverkningen som gör att man pausar Moderna för alla under 30.
Trist att någon blir sjuk sedan spelar det ingen roll om det är av covid, vaccin eller någon annan sjukdom eller medicin men att tro att vi någonsin kommer överleva allt och aldrig bli sjuka är en utopi.
Men som det ser ut just nu visar alla seriösa undersökningar att vaccin mot Covid ger mycket mindre risk för sjukdom än att få sjukdomen Covid19.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Nej, jag är inte spruträdd eller har någon misstro till vaccinet bara det att jag som frisk person utan underliggande sjukdomar tycker att det är onödigt att ta ett vaccin mot en förkylning.
Covid är verkligen inte en förkylning för det dör inte tusentals med personer av förkylningar om året och inte heller orsakar förkylningar att över 500 st behöver IVA-vård samtidigt eller att över 2500 behöver annan sjukhusvård samtidigt.

Alla som legat på sjukhus pga. covid hade verkligen inte någon underliggande sjukdom, inte ens på IVA hade alla det.

Vissa genvarianter gör att risken att bli allvarligt sjuk i covid är större än för andra. Har du någon aning om vilka gener du har?

T tank77 skrev:
Tack för mig så kan ni fortsätta denna cirkeldiskussion med några 1000 inlägg till,
Om det är en cirkeldiskussion beror det väl snarast på dig och andra som kommer och gör inhopp där de i stort sett upprepar vad flera stycken redan har skrivit i stället för att komma med något nytt.

T tank77 skrev:
vad är ni rädda för, ni är ju vaccinerade och helt immuna enligt er.
Nej, ingen har påstått att en vaccinerad person med nödvändighet är helt immun.
Tvärtom faktiskt och det är ju därför som det är så viktigt att smittspridningen är låg. Enda sättet att få en låg smittspridning utan att några fler gånger överbelasta vården så att fler dör och/eller lider i onödan är att så många som möjligt vaccinerar sig (alternativt att fortsätta utan besökare på fotbollsmatcher, konserter osv. samt med andra restriktioner). Men du kanske gillar när det finns restriktioner i samhället?

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Kan vi inte bara införa vaccin-pass på allting som inkluderar att gå på restaurang eller konserter eller sport. Sen så säger vi att om 3 månader så kommer en vaccinspruta att kosta 3000 kr. Alla de som inte vaccinerat sig gratis innan det får liksom skylla sig själv. Känns som att det kommer höja upp tempot på att anmäla sig till vaccinering. :rolleyes:
På vilket sätt kommer det öka antalet vaccinerade, för det är väl ändå syftet eller?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
R
T tank77 skrev:
Hur jävla lättkränkta är ni vaccinhetsare egentligen?
Det är väl ändå du som håller på med invektiven?

T tank77 skrev:
Personligen så skiter jag i om man vill ta vaccin eller inte. Jag blir ju för fan inte arg på personer som tar vaccin vilket ni vaccinhetsare blir på ovaccinerade
Återigen så är det bara en här som verkar arg. Men vi "vaccinhetsare" kan ju med all rätt känna en oro över att folk inte vaccinerar sig. Det går ju faktiskt ut över oss på en del sätt. Exempelvis riskerar vi få hårdare restriktioner om smittan ökar i samhället, om sjukvården blir belastad av covidsjuka går det ut över annan vård, etc etc. Hur skulle vi som vaccinerat oss påverka dig negativt menar du?

T tank77 skrev:
vad är ni rädda för, ni är ju vaccinerade och helt immuna enligt er. Och, nej även om man hade vaccinerat 100% så kommer inte Covid-19 att försvinna.
Du får nog styrka de två påståendena. Så vitt jag sett har ingen påstått att vaccinering skulle leda till 100% immunitet eller att det skulle få covid att helt försvinna. Hittade du bara på?

T tank77 skrev:
Själv är jag ovaccinerad och har levt och jobbat som vanligt under hela pandemin, inte tvättat händerna mer än vanligt, aldrig använt handsprit och inte nyttjat ansiktsblöja. Har inte varit förkyld senaste 3 åren. Nej, jag är inte spruträdd eller har någon misstro till vaccinet bara det att jag som frisk person utan underliggande sjukdomar tycker att det är onödigt att ta ett vaccin mot en förkylning. Nyttjar inga mediciner för övrigt, inte ens alvedon, ipren, treo m.m.
Du har m.a.o. haft tur, inget annat.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
A Andy78 skrev:
På vilket sätt kommer det öka antalet vaccinerade, för det är väl ändå syftet eller?
Just att införa vaccinpass fick upp vaccineringarna i Frankrike.

En annan möjlighet är att få en liten slant för att vaccinera sig verkar det som:
Ett lockbete på 200 kronor gör att fler vill vaccinera sig mot covid-19, visar en ny studie.
Forskarna har undersökt över 8 200 svenskar och sett att pengar gör mer skillnad än information.
https://www.svd.se/200-kronor-i-fickan-fick-fler-att-ta-vaccin

• Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
snuttjulle snuttjulle skrev:
Väldigt spännande att inom bara någon dag så dyker det upp 2 nya i denna tråd som båda 2 har på något vis blivit drabbade av just den biverkningen som gör att man pausar Moderna för alla under 30.
Trist att någon blir sjuk sedan spelar det ingen roll om det är av covid, vaccin eller någon annan sjukdom eller medicin men att tro att vi någonsin kommer överleva allt och aldrig bli sjuka är en utopi.
Men som det ser ut just nu visar alla seriösa undersökningar att vaccin mot Covid ger mycket mindre risk för sjukdom än att få sjukdomen Covid19.
(Peri-)myokardit är inte så ovanligt, och oftast hittar man inte vad som orsakat det. Och just nu har många i den åldersgruppen som drabbas vaccinerat sig nyligen. Jag gissar på att vi kommer se en hel del berättelser om vaccinorsakad myokardit i Aftonbladet, alldeles oavsett om det finns ett samband eller inte då det sällan går att bevisa på individnivå.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
(Peri-)myokardit är inte så ovanligt, och oftast hittar man inte vad som orsakat det. Och just nu har många i den åldersgruppen som drabbas vaccinerat sig nyligen. Jag gissar på att vi kommer se en hel del berättelser om vaccinorsakad myokardit i Aftonbladet, alldeles oavsett om det finns ett samband eller inte då det sällan går att bevisa på individnivå.
Att denna sjukdom inte är ovanlig va inte det jag tycker är konstigt utan att typ samma dag som att Modernas vaccin pausas dyker det upp 2 st med just den biverkningen och skriver här som inte varit inblandade alls innan.
Att biverknigen finns och att att risken är liten har det skrivits om flera gånger. Och då de även har informerat om att man ska ta det lungt med träning efter vaccin är ju ett bevis för detta. Att alla tolkar en sådan info olika är ju sedan oerhört tråkigt. För mig innebär det att ingen träning alls på minst 3-4 dagar medan för den som är van med 3 timmars tunga pass varje dag kanske innebär att bara köra 1 timmars pass. Att man ska undvika hårda pass vid minsta förkylnings tecken är ju oxå för att undvika samma hjärtproblem vilket det är många som inte följer det rådet.

• Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just att införa vaccinpass fick upp vaccineringarna i Frankrike.

En annan möjlighet är att få en liten slant för att vaccinera sig verkar det som: [länk]
Och när det infördes då kostade ett vaccinpass 3000kr?

BirgitS
A Andy78 skrev:
Och när det infördes då kostade ett vaccinpass 3000kr?
Nu kommer jag inte ihåg exakt eftersom det var ett tag sen men jag tror det var hälsointyg det gällde i Frankrike, alltså vaccinering, bevis för nyligen genomgången sjukdom eller nytt negativt test för pågående sjukdom för restauranger, fotbollsmatcher osv. vilket räckte för att få upp vaccinationsgraden en bit. Sen tror jag att man ändrade från gratis test för pågående sjukdom till att låta det kosta några hundralappar, vilket alltså innebär att kostnaden för att gå ut och roa sig en kväll gick upp med några hundralappar, samt att det förstås är jobbigt i längden att hålla på och testa sig inför varje helg. Detta ökade då vaccinationsviljan ytterligare.

I Italien har man också infört liknande åtgärder.

Observera att jag inte tycker att tobbbias förslag är bra och inte ens att vaccinpass är det. Men jag inser att om smittspridningen ökar i vinter, så mycket att det påverkar sjukvården eller antalet som avlider i någon större utsträckning, är det stor risk för att någon sorts pass kommer att krävas för att få göra vissa saker.

A Andy78 skrev:
Jag vet inte vad du har för ekonomiska muskler, men jag hade iaf gått och vaccinerat mig idag gratis om det om 3 månader skulle kosta mig 3000 kr att göra samma sak. Haha, men om du tycker att 3kkr är för billigt så kan vi väl ta något mer godtyckligt, tex 2 % av din årslön eller liknande.
För att du ska få köra bil så måste du tex ta ett körkort. Det kostar pengar. Tror du inte att ganska många fler än de idag som har körkort skulle försöka få sig ett körkort om det under en kort period var "gratis" och utan någon kunskapsprestation? Det är i så fall samma motivation som till mitt förslag.

T tobbbias skrev:
Jag vet inte vad du har för ekonomiska muskler, men jag hade iaf gått och vaccinerat mig idag gratis om det om 3 månader skulle kosta mig 3000 kr att göra samma sak. Haha, men om du tycker att 3kkr är för billigt så kan vi väl ta något mer godtyckligt, tex 2 % av din årslön eller liknande.
För att du ska få köra bil så måste du tex ta ett körkort. Det kostar pengar. Tror du inte att ganska många fler än de idag som har körkort skulle försöka få sig ett körkort om det under en kort period var "gratis" och utan någon kunskapsprestation? Det är i så fall samma motivation som till mitt förslag.
Det finns många i samhället där det precis går runt varje månad för dessa är 3000kr mycket.
Jag har råd men skulle aldrig lägga 3k på vaccinering.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
A Andy78 skrev:
Det finns många i samhället där det precis går runt varje månad för dessa är 3000kr mycket.
Jag har råd men skulle aldrig lägga 3k på vaccinering.
Precis och tror du då inte att de med dålig ekonomi just passar på att vaccinera sig innan det börjar kosta pengar?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis och tror du då inte att de med dålig ekonomi just passar på att vaccinera sig innan det börjar kosta pengar?
Om anledningen idag varför man inte vaccinerat sig inte beror på pengar så nej.
Varför skulle man ens betala för det ur egen ficka?

BirgitS BirgitS skrev:
En annan möjlighet är att få en liten slant för att vaccinera sig verkar det som: [länk]
Haha. Den där studien var jag med i. Jag var en av dem som skulle få 200kr. Jag har glömt kolla upp det där. Det finns nog 200kr som väntar på mig i någon form. Jag vaccinerade mig oavsett pengarna. Jag trodde först det var någon märklig form av phishing.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ja är ingen nackdel att allt. Går att lösa med pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.