Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Apropå biverkningar så kan ju det här kanske vara intressant som ett inspel.

Gissa vilket läkemedel det här handlar om?
[bild]
Kan det vara NSAID Smärtlindring? T ex diklofenak eller aspirin ?

harry73
Ser att @Jonobe var lite snabbare (Ipren hör till samma grupp, men är den snällaste i gruppen)

Ja precis, det gäller ibuprofen. Ett receptfritt läkemedel, lätt tillgängligt och inte ens som när det gäller paracetamol omgärdat av några anmärkningsvärda förhållningsregler.

Jag tyckte det var intressant kopplat till den ständigt återkommande diskussionen om biverkningarna hos covid-vaccinet.

• Gilla
Bure och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Så länge folk tror att politiker och myndigheter bara vill oss väl, och att allt som sägs på den statliga televisionen är sant så kommer vi aldrig längre i denna tråd. Som egentligen handlar varför vi inte vill vaccinera oss. Vi är dock alla lika skyldiga till allt oftare topic som skrivs.
Jag hoppas att fler därute ska vakna innan det är försent. Jag tackar därmed för mig och checkar ut från denna tråd.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
J
timmelstad timmelstad skrev:
Ja precis, det gäller ibuprofen. Ett receptfritt läkemedel, lätt tillgängligt och inte ens som när det gäller paracetamol omgärdat av några anmärkningsvärda förhållningsregler.

Jag tyckte det var intressant kopplat till den ständigt återkommande diskussionen om biverkningarna hos covid-vaccinet.
Kan tillägga att Ipuprofen (och andra NSAID) används mycket restriktivt inom slutenvården pga dess biverkningsprofil. Det är inte helt ovanligt att folk drabbas av tämligen rejäla biverkningar pga receptfri användning.

harry73
Och diklofenak går inte längre att få tag på utan recept. Eventuellt kan man fortfarande köpa voltaren gel mot muskelvärk.

Många av de biverkningar är förknippade med långvarig användning, så de riskerna som redovisas drabbar framförallt de som använder det dagligen.

harry73
Sedan kan det kännas lite dumt med så många biverkningar för något så trivialt som en huvudvärkstablett. Men smärta kan vara ett allvarligt problem som omöjliggör ett normalt liv. Smärta kan ta bort ALL livskvalitet. Och det finns inte så många bra smärtstillande.
Lägst ner finns paracetamol (riskfritt i rätt dos, men dålig verkning). Därefter kommer nsaid, och räcker inte det blir det snabbt opiater med sina egna problem.
Att ge smärtlindring till någon med smärta, är viktigt. Det borde vara en mänsklig rättighet att få Smärtlindring. Att ge covidvaccin till människor som inte har stor risk för allvarlig covid är en annan sak.

Min dotter har endometrios. I Sverige är det svårt att få den diagnosen, det tar i genomsnitt 8 år. Under dom 8 år hör man att det är psykiskt, att man har låg smärttröskel, att mens ska göras ont och mycket mer.
Min dotter hade tur att hon fick Smärtlindring, får man inte det, då får man en restsmärta som man har dygnet runt. Kan man lindra smärtan, försvinner till slut också restsmärtan.
Hon hade under minst ett år alltid en smärta mellan 5 och 7 på smärtstillande som kunde öka till en 9 eller 10, där förlorade hon medvetandet.
Efter att hon fick Smärtlindring (paracetamol och diklofenak varje dag, och oxycodon vid hennes endometriossmärtgenombrott, försvann restsmärtan så småningom och minskade längden av hennes smärtgenombrott.
Flickor som inte fick samma smärtbehandling blev sängliggande under flera år, dumpade på BUP och mycket mer.

Men smärtlindring på det sättet är inte en hållbar lösning, så därför åkte vi utomlands och fick diagnosen endometrios. Hon opererades i tisdag och snart kan vi se om hon blir smärtfri utan smärtlindring.

Men att på patientnivå jämföra covidvaccin med livsnödvändig smärtlindring och tycka att vaccinet är viktigare än smärtlindringen, är bara hål i huvudet

• Gilla
  • Ledsen
linneac och 4 till
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Sedan kan det kännas lite dumt med så många biverkningar för något så trivialt som en huvudvärkstablett. Men smärta kan vara ett allvarligt problem som omöjliggör ett normalt liv. Smärta kan ta bort ALL livskvalitet. Och det finns inte så många bra smärtstillande.
Lägst ner finns paracetamol (riskfritt i rätt dos, men dålig verkning). Därefter kommer nsaid, och räcker inte det blir det snabbt opiater med sina egna problem.
Att ge smärtlindring till någon med smärta, är viktigt. Det borde vara en mänsklig rättighet att få Smärtlindring. Att ge covidvaccin till människor som inte har stor risk för allvarlig covid är en annan sak.

Min dotter har endometrios. I Sverige är det svårt att få den diagnosen, det tar i genomsnitt 8 år. Under dom 8 år hör man att det är psykiskt, att man har låg smärttröskel, att mens ska göras ont och mycket mer.
Min dotter hade tur att hon fick Smärtlindring, får man inte det, då får man en restsmärta som man har dygnet runt. Kan man lindra smärtan, försvinner till slut också restsmärtan.
Hon hade under minst ett år alltid en smärta mellan 5 och 7 på smärtstillande som kunde öka till en 9 eller 10, där förlorade hon medvetandet.
Efter att hon fick Smärtlindring (paracetamol och diklofenak varje dag, och oxycodon vid hennes endometriossmärtgenombrott, försvann restsmärtan så småningom och minskade längden av hennes smärtgenombrott.
Flickor som inte fick samma smärtbehandling blev sängliggande under flera år, dumpade på BUP och mycket mer.

Men smärtlindring på det sättet är inte en hållbar lösning, så därför åkte vi utomlands och fick diagnosen endometrios. Hon opererades i tisdag och snart kan vi se om hon blir smärtfri utan smärtlindring.

Men att på patientnivå jämföra covidvaccin med livsnödvändig smärtlindring och tycka att vaccinet är viktigare än smärtlindringen, är bara hål i huvudet
Jag tror inte att @timmelstad avsåg att ställa vaccin mot smärtlindring, utan att illustrera att receptfria läkemedel som många använder också kan ha många biverkningar och att en del ser på vaccinens biverkningsprofil mer kritiskt än på andra läkemedel (iverkmektin och hydroklorokin kan ju också agera exempel här).

Hoppas att din dotter mår bättre snart!

• Gilla
Bure och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:

Apropå diskussionen om smärtlindring så är det just därför årets Nobelpris är så intressant!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag tror inte att @timmelstad avsåg att ställa vaccin mot smärtlindring, utan att illustrera att receptfria läkemedel som många använder också kan ha många biverkningar och att en del ser på vaccinens biverkningsprofil mer kritiskt än på andra läkemedel (iverkmektin och hydroklorokin kan ju också agera exempel här).

Hoppas att din dotter mår bättre snart!
Kunde inte sagt det bättre själv :)

• Gilla
Bure
  • Laddar…
P
F fiskbuggaren skrev:
Det är fullt möjligt att mäta magnetism. Så vitt jag vet existerar det inga bekräftade fall. Tills det finns åtminstone ett behöver man nog inte vara så bekymrad över den risken.
Risken? Det vore ju jättebra att vara lite lagom magnetiska på armarna (eller åtminstone på vänster överarm). Jag skulle inte behöva krypa så mycket på golvet för att leta tappade skruvar och muttrar då.

• Haha
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Sjukvårdsbelastningen är en annan fråga men som dyker upp så fort argumenten tryter.
Mindre belastning på sjukvården är ett relevant argument.

• Gilla
Bure och 5 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vilket vaccin du menar med det femte.
Jag kan komma på två: Sinovac och Sputnik. Inget av dem har dock använts i Sverige (eller EU?).

P
P pennybridge skrev:
Det gäller att vara övertydlig med sådana risker anser jag.
Man kan inte betrakta alla kända risker likadant. Hur stor risken är spelar roll och den är beräknad på hur ofta den har inträffat hittills. Om det tidigare hade blivit känt att risken för hjärtmuskelinflammation är större för gamla så hade FOHM agerat tidigare med pausandet av Spikevax för 30-åringar och yngre.

Du hade helt enkelt otur som hann vaccinera sig innan den kunskapen fanns. Jag hoppas att du kryar på dig snabbt och bra.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.