827 354 läst · 17 905 svar
827k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Jag skulle ju gärna vilja veta om jag och/eller sambon tillhör gruppen som inte blev skyddad av vaccinet för då skulle jag anpassa mitt liv efter det.blackarrow skrev:Vilket elakt och ojämlikt virus.
Jag saknar 2 blodprov.
- Ett som med hög säkerhet kunde tala om ifall man är skyddad mot covid 19 (oavsett om man är vaccinerad eller har antikroppar efter sjukdom).
- Ett som talar om i fall man kommer att (riskerar att) bli allvarligt sjuk.
Fast vad gör en person om vaccinet inte fungerar så bra?
Vill man veta om man tillhör de 5% som inte har bra skydd?
Räcker det att fortsätta vara försiktig?
En i min familj gjorde ett dna test (helsekvensering) och när man får resultatet tillbaka, får man även tillgång till en sammanfattning som anger allt från hur stor chans du har till ögonfärg, hårfärg, diabetes 2 och mycket mer. Men den sa och så att familjen hörde till den sista percentilen med lägst risk för allvarlig covid. Så det finns redan ett test, men inget billigt eller snabbt test tyvärr.blackarrow skrev:Vilket elakt och ojämlikt virus.
Jag saknar 2 blodprov.
- Ett som med hög säkerhet kunde tala om ifall man är skyddad mot covid 19 (oavsett om man är vaccinerad eller har antikroppar efter sjukdom).
- Ett som talar om i fall man kommer att (riskerar att) bli allvarligt sjuk.
Fast vad gör en person om vaccinet inte fungerar så bra?
Vill man veta om man tillhör de 5% som inte har bra skydd?
Räcker det att fortsätta vara försiktig?
Det var med viss ironin jag skrev inlägget. Skulle väl skrivit ”enkelt blodprov”.harry73 skrev:En i min familj gjorde ett dna test (helsekvensering) och när man får resultatet tillbaka, får man även tillgång till en sammanfattning som anger allt från hur stor chans du har till ögonfärg, hårfärg, diabetes 2 och mycket mer. Men den sa och så att familjen hörde till den sista percentilen med lägst risk för allvarlig covid. Så det finns redan ett test, men inget billigt eller snabbt test tyvärr.
Det kommer knappas att gå att göra säkra test än eftersom alla mekanismer som orsakar allvarlig sjukdom inte är kända. Vad jag tror man borde testa passar väl inte i nyhetsråden…men det är pengar att göra för analysindustrin så test kommer nog mer och mer. Tillförlitligheten måste dock vara stor för att det ska bli meningsfullt.
Hitta riskgrupper är lite lättare.
Hur säkra är prognoser baserad på DNA analys? Jag är lite skeptisk så jag har inte fördjupat mig i området.
Jag vet att jag inte var ”immun” men klarade mig hyfsat ändå. Inga skyddande neandertalargener hos mig.
Kanske jag hade lite ”tur” och fick hjälp av lite reumatiska mediciner mm eftersom de stämmer väl överens med behandling för att skydda mot att utveckla svår covid.
Läkemedelsindustrin(för vaccin) pratar mycket om antikroppar och att sjunkande nivåer ger sämre skydd mot infektion, men de nivåerna säger inget om hur sjuk man blir om man blir infekterad.
Kommer de som inte blev speciellt sjuka vid sin första infektion att klara en andra lika bra? Även de som inte bildade antikroppar? Sannolikt, men inte garanterat.
Det kanske är dags att bli infekterad en andra gång för att boosta sitt immunförsvar på naturlig väg innan coronaviruset muterar för mycket för att det ska vara ohälsosamt?
Vi vet väldigt mycket mer nu än för 1,5 år sedan, men bara för att vi inte vet allt eller det är mycket vi är osäkra på så betyder det inte att vi (läkarvetenskapen) inte vet något alls.
Mitt råd är lev väl, motionera lagom, ät nyttigt och ta lite extra vitaminer, gärna D-vitamin också.
Det här var inte riktat titt just dig harry73 utan jag svävade väl iväg lite…
BirgitS skrev:
Om du bara väljer att gissa kan du knipa, jag letar information från verifierade källor.BirgitS skrev:Vilken av alla de mängder med rapporter som CDC har gett ut?
Jag hoppas att dina kunskaper i procenträkning räcker till för att förstå om 90 % är dubbelvaccinerade och bara 74 % av de smittade var det så är det en framgång för vaccinet.
Du vet väl om att folk som har varit covidsjuka ibland blir sjuka på nytt och då är det inget ovanligt att de blir asymtomatiskt sjuka. Så asymtomatisk smittspridning förekommer både bland vaccinerade och ovaccinerade.
Vaccinet räddade livet på flera tusen svenskar under tredje vågen.
Vaccinet gjorde så att smittspridningen bland tonåringar och unga vuxna under juli-september aldrig lyckades bli en stor våg eftersom det fanns för få medelålders och äldre som kunde bli sjuka och smitta vidare.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7031e2.htm
Hur ofta ska vi göra detta då?, i början sades det 1 gång, sedan två ggr, nu är vi inne på tre ggr.Nyfniken skrev:
Effektiviten är nere på 15% efter 7 månader och två vaccinationer.
Är det var fjärde månad då för att hålla en jämn o trygg nivå?
Och hur länge då, för evigt eller?
Jag förstår inte galenskapen i att alla tycker det plötsligt känns helt ok att skjuta upp som värsta knarkare. två ggr per år eller mer.
Och vilka ska göra detta 18-15-12-10-5-1 åringar?
Och om detta nu skuile vara sant vilket det inte är då det aldrig har varit snack om en spruta med de vi använder i Sverige.P pegr skrev:Hur ofta ska vi göra detta då?, i början sades det 1 gång, sedan två ggr, nu är vi inne på tre ggr.
Effektiviten är nere på 15% efter 7 månader och två vaccinationer.
Är det var fjärde månad då för att hålla en jämn o trygg nivå?
Och hur länge då, för evigt eller?
Jag förstår inte galenskapen i att alla tycker det plötsligt känns helt ok att skjuta upp som värsta knarkare. två ggr per år eller mer.
Och vilka ska göra detta 18-15-12-10-5-1 åringar?
Vad är alternativet? Även vid sjukdom minskar effekten av skydd så är alternativet att bli sjuk var 4e månad?
Tack för länken. Inga frågor är för dumma säger forumsreglerna… Intressant även om det är en lokal händelse.P pegr skrev:
Jag länkade samma rapport i nyhetstråden 1/8-21 https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-783#post-4328521
Citat ur rapporten:P pegr skrev:
"data from this report are insufficient to draw conclusions about the effectiveness of COVID-19 vaccines against SARS-CoV-2, including the Delta variant, during this outbreak. As population-level vaccination coverage increases, vaccinated persons are likely to represent a larger proportion of COVID-19 cases". (Min emfas).
Den intressanta frågan tycker jag är vad den personen gör med resultaten, dels om det visar på låg risk för något och dels om det visar på hög risk.harry73 skrev:En i min familj gjorde ett dna test (helsekvensering) och när man får resultatet tillbaka, får man även tillgång till en sammanfattning som anger allt från hur stor chans du har till ögonfärg, hårfärg, diabetes 2 och mycket mer. Men den sa och så att familjen hörde till den sista percentilen med lägst risk för allvarlig covid. Så det finns redan ett test, men inget billigt eller snabbt test tyvärr.
Ja, det är väl bara att killgissa i vanlig ordning. Jag tror på årligen, i vart fall i 5-10 år.P pegr skrev:
Med tiden tror jag att det här kommer klinga av och hamna på samma nivå som säsongsinfluensan, dvs åldringar och de vars arbetsgivare erbjuder vaccin kommer ta det.
Ja, det får man verkligen hoppas på.Nyfniken skrev:
Två gånger för de med ett normalt immunförsvar. Det är inte riktigt samma saker som händer vid första och andra sprutan. Då har man fått ett lite längre och bättre skydd med mRNA-vaccinen.P pegr skrev:
Går vi över i en endemisk fas och accepterar att vi har en 3:e ”förkylning” vid namn ”covid” utöver förkylning och influensa så tror jag viss risk för naturlig sjukdom en gång om året blir det normala. Att ta boostershots 2 ggr om året och utrota viruset tror väl ingen på längre?
Var kommer den siffran ifrån? Att antikroppsnivåerna sjunker behöver betyda att man inte har kvar skydd mot allvarlig sjukdom. Det är faktiskt naturligt att nivåerna sjunker.
Önsketänkande från Pfizers aktieägare…
Det finns väl ingen som sagt vi ska vaccinera barn så ofta? Det låter inte som någon bra idé ens för en PRO-vaxxer … Möjligen gamla och sköra, men då kanske en gång per säsong.
Vi får nog räkna med en viss påhittighet från medicinindustrin framöver, och särskilt från Pfizer som har stor produktionskapacitet för mRNA-vaccin.
15% källa.blackarrow skrev:Två gånger för de med ett normalt immunförsvar. Det är inte riktigt samma saker som händer vid första och andra sprutan. Då har man fått ett lite längre och bättre skydd med mRNA-vaccinen.
Går vi över i en endemisk fas och accepterar att vi har en 3:e ”förkylning” vid namn ”covid” utöver förkylning och influensa så tror jag viss risk för naturlig sjukdom en gång om året blir det normala. Att ta boostershots 2 ggr om året och utrota viruset tror väl ingen på längre?
Var kommer den siffran ifrån? Att antikroppsnivåerna sjunker behöver betyda att man inte har kvar skydd mot allvarlig sjukdom. Det är faktiskt naturligt att nivåerna sjunker.
Önsketänkande från Pfizers aktieägare…
Det finns väl ingen som sagt vi ska vaccinera barn så ofta? Det låter inte som någon bra idé ens för en PRO-vaxxer … Möjligen gamla och sköra, men då kanske en gång per säsong.
Vi får nog räkna med en viss påhittighet från medicinindustrin framöver, och särskilt från Pfizer som har stor produktionskapacitet för mRNA-vaccin.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/reaktionen-efter-ny-studie-orovackande/