817 658 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Problemet är ju att det är en anekdot från en person. Det är många som fått bakteriell lunginflammation efter helt andra virala infektioner.Nissens skrev:Kan säga att det tog typ ett år innan jag kände mig helt återställd. Nu är jag tillbaka på 100% igen.
Med den erfarenheten i bagaget så är det beklämmande att se dessa naiva kommentarer från vissa som tror att de inte kan bli speciellt sjuka av en covid infektion.
Ändå klarade jag mig hyfsat bra jämfört med kollegan som alltid gett ett hälsosamt intryck. Han har en lång konvalescens framför sig efter 6 veckors intensivvård.
Om statistiken som finns framme inte gör att man tänker sig för, så kommer din historia inte heller göra någon skillnad.
Jag är fortfarande helt förbluffad över att man inte bemöter tokerier utan istället går ut med kampanjer som "du borde därför att det är solidariskt".
Om man tror att vaccinet gör dig sjuk om ett antal år framåt för att man läst det på en obskyr sida från en ännu mer obskyr läkare kommer det inte väga ett smack.
Visst borde man bemöta tokerier, men det utesluter förstås inte att man dessutom påpekar att om man vaccinerar sig så minskar man risken för att andra ska bli smittade. T.ex. nära och kära.D jonas_t skrev:
Visst, det är fakta från två fall med positivt covid test som utgör ett väldigt litet statistiskt underlag, men de visar att påståendet att man måste ha haft något underliggande problem tidigare inte stämmer.D jonas_t skrev:Problemet är ju att det är en anekdot från en person. Det är många som fått bakteriell lunginflammation efter helt andra virala infektioner.
Om statistiken som finns framme inte gör att man tänker sig för, så kommer din historia inte heller göra någon skillnad.
Jag är fortfarande helt förbluffad över att man inte bemöter tokerier utan istället går ut med kampanjer som "du borde därför att det är solidariskt".
Om man tror att vaccinet gör dig sjuk om ett antal år framåt för att man läst det på en obskyr sida från en ännu mer obskyr läkare kommer det inte väga ett smack.
Eftersom det finns två fall, så lär det finnas fler…
Jag vill mena att sjukvården anpassar sig mer och mer efter att blidka patienternas vilja till quick fixes.J Jonobe skrev:
Man mäter (och kallar det) kundnöjdhet på vårdcentraler, vårdcentralerna tjänar pengar på att inte remittera till vidare utredningar och få så många som möjligt att skriva sig på den aktuella vårdcentralen.
För dig ja, men för en konspiratoriskt lagd person är det väldigt enkelt att intala sig att både du och din kollega har underliggande riskfaktorer, men ni har bara inte märkt det ännu.Nissens skrev:
Jag menar inget illa om ditt fall och misstror dig inte på något vis, jag menar bara att det statistiska underlaget för varför man bör vaccinera sig är tydligt. Varför folk väljer att inte vaccinera sig beror på något annat.
Men att gång efter annan använda det argumentet mot någon som inte påverkas av det av någon anledning är bara dumt.P pmd skrev:
Jag menar att man borde ta reda på vad anledningen är och bearbeta den istället för att banka huvudet blodigt mot väggen.
Jag såg att någon gjort en hemsida för att hjälpa folk att kunna argumentera mot folk som är ovilliga att vaccinera sig. Det tyckte jag var en bra idé tills att jag läste vad som där stod, samma gamla raljerande. Säkert något någon politikers initiativ för att bygga upp och är jättestolt över.
Redigerat:
Det kan kanske påverka några, men knappast alla.
Jag såg tidigare i år att en opinionsundersökning i USA visade att hyfsat många av de som inte hade velat vaccinera sig var beredda att ändra sig när FDA gjorde sitt slutgiltiga godkännande av Pfizers vaccin så det finns uppenbarligen en del resonabla människor bland vaccinskeptiker också.
Jag såg tidigare i år att en opinionsundersökning i USA visade att hyfsat många av de som inte hade velat vaccinera sig var beredda att ändra sig när FDA gjorde sitt slutgiltiga godkännande av Pfizers vaccin så det finns uppenbarligen en del resonabla människor bland vaccinskeptiker också.
Jag vill mena att den retoriken också är en del av problemet.P pmd skrev:Det kan kanske påverka några, men knappast alla.
Det är förskräckligt enkelt att falla in i att bli trotsig bara för att inte erkänna att man har haft fel om man bemöts med att inte vara resonabel.
Om det är viktigt att få fram sitt budskap bör man inte idiotförklara den man för fram budskapet till.
Jag ser det som en bekräftelse av din tes att man borde ta reda på vad anledningen är och bearbeta den istället för att banka huvudet blodigt mot väggen. Här hade vi ett fall där anledningen till att många inte vaccinerade sig var att FDA "bara" hade nödgodkänt ett vaccin och när det slutgiltiga godkännandet kom så blev de mer välvilligt inställda till tanken på att vaccinera sig.D jonas_t skrev:Jag vill mena att den retoriken också är en del av problemet.
Det är förskräckligt enkelt att falla in i att bli trotsig bara för att inte erkänna att man har haft fel om man bemöts med att inte vara resonabel.
Om det är viktigt att få fram sitt budskap bör man inte idiotförklara den man för fram budskapet till.
Krönikör i Norge med humor:
https://www.aftenbladet.no/drset/i/a74qGd/nei
https://www.aftenbladet.no/drset/i/a74qGd/nei
Dubbelvaccinerad – nu vårdas han på Iva
https://www.expressen.se/nyheter/co...rPwnfUQvppHPFqkfGGgBI3sgKQwekxdPhb55NgV-rmGEw
https://www.expressen.se/nyheter/co...rPwnfUQvppHPFqkfGGgBI3sgKQwekxdPhb55NgV-rmGEw
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg