Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
O för dom som verkligen är intresserade av verklig smittspridningsrisk, finns en annan prel.rapport. över smittotal och CT tal(Virusmängd i kroppen) även från Fullt vaccinerade.
Kan bara konstatera att det är sådana här rapporter som ramlar ut som gör att hela snacket om att folk kan ränna runt bara för att dom är fullt vaccinerade ställs på kant.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.31.21261387v4.full-text

P pegr skrev:
15% källa.
[länk]
Att man bara har 15% kvar av antikropparna betyder dock inte att effektiviteten på skyddet är nere på 15%. Vi vet nämligen inte exakt HUR hög halt av antikroppar som krävs för ett tillräckligt skydd.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P pegr skrev:
O för dom som verkligen är intresserade av verklig smittspridningsrisk, finns en annan prel.rapport. över smittotal och CT tal(Virusmängd i kroppen) även från Fullt vaccinerade.
Kan bara konstatera att det är sådana här rapporter som ramlar ut som gör att hela snacket om att folk kan ränna runt bara för att dom är fullt vaccinerade ställs på kant.
[länk]
Nja, eftersom fullvaccinerade inte blir sjuka i någon större omfattning, så belastar de ju inte vården. Bara det är ju en anledning att röra sig friare.

Det är numera de ovaccinerades pandemi.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, eftersom fullvaccinerade inte blir sjuka i någon större omfattning, så belastar de ju inte vården. Bara det är ju en anledning att röra sig friare.

Men ett av argumenten för vaccination är ju att då kommer man inte smitta folk.
Det ju det som denna rapport visar att det inte stämmer.

Nissens
P pegr skrev:
Men ett av argumenten för vaccination är ju att då kommer man inte smitta folk.
Det ju det som denna rapport visar att det inte stämmer.
Jaså, har aldrig hört någon påstå det, bara att risken är mindre.
Men, detta drabbar ju de ovaccinerade, så de får väl hålla avstånd helt enkelt, de vet ju självs om de vaccinerats eller inte.

Det blir förstås trickigt i äldrevården, men så är det ju med influensor oxå….

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Tänk om man skulle smittas trots odsen dessutom av som är fullvaccinerad.
De måste vara riktigt jobbigt att inte kunna skylla på de som ska vara skyldiga.

• Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
P
Det är tämligen meningslöst att resonera om smittspridning på individnivå.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk om man skulle smittas trots odsen dessutom av som är fullvaccinerad.
De måste vara riktigt jobbigt att inte kunna skylla på de som ska vara skyldiga.
Nej, varför skulle det vara jobbigt?

Blir man sjuk och är ovaccinerad så har man ju valt att utsätta sig för den risken. Trist om det belastar vården helt i onödan dock.

Blir man sjuk och är vaccinerad så behöver man inte vara speciellt orolig, risken att det skall sluta på IVA är liten.

De som inte kunnat vaccinera sig av hälsoskäl och blir sjuka ömmar jag däremot för, de har ju inte bett om att hamna i den situationen…

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Den intressanta frågan tycker jag är vad den personen gör med resultaten, dels om det visar på låg risk för något och dels om det visar på hög risk.
Varför skulle det vara den intressantaste frågan? Der finns nog många frågor som är både intressantare och viktigare.

harry73 harry73 skrev:
Varför skulle det vara den intressantaste frågan? Der finns nog många frågor som är både intressantare och viktigare.
Om vi pratar om just sådana tester som din familjemedlem gjort så tycker jag det är den intressanta frågan.
Om du mäter något måste du vara beredd att vidta åtgärder baserat på resultatet. Varför annars mäta?
Vad tycker du själv är intressantare och viktigare? Du skriver många frågor så nämn gärna ett par stycken.

BirgitS
P pegr skrev:
Om du bara väljer att gissa kan du knipa, jag letar information från verifierade källor.
[länk]
Knipa kan du göra själv för jag letar också information från verifierade källor.
Angående artikeln så har du redan fått svar och det verkar som att du just har de problem med procenträkning som jag nämnde är vanliga.

Uppenbarligen fungerar ju vaccinering för att få ner smittspridningen eftersom det är just vad som har skett i Sverige under det senaste halvåret.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag skulle säga att det intressantaste borde vara resultatet vi var ute efter.
Risken för allvarlig covid var roligt att läsa, men ändrar inte min inställning till covid eller vaccin.
Anledningen att jag tog upp det var att ts efterfrågade ett blodtest för att mäta risken för allvarlig covid, och den finns alltså.

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Uppenbarligen fungerar ju vaccinering för att få ner smittspridningen eftersom det är just vad som har skett i Sverige under det senaste halvåret.
Nu på kort sikt verkar vaccineringen absolut funka. Blir intressant att se vad som händer på sikt. Och då är det extra intressant att följa Portugal, eftersom de har väldigt hög vaccinationsgrad

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att det intressantaste borde vara resultatet vi var ute efter.
Risken för allvarlig covid var roligt att läsa, men ändrar inte min inställning till covid eller vaccin.
Anledningen att jag tog upp det var att ts efterfrågade ett blodtest för att mäta risken för allvarlig covid, och den finns alltså.
Men vad var det för resultat ni var ute efter? sammanfattning som anger allt från hur stor chans du har till ögonfärg, hårfärg, diabetes 2 och mycket mer.
Något av ovanstående? Likväl anser jag att man bör agera på den information man har, speciellt om man har ansträngt sig och beställt och betalat dyrt för den.

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Nu på kort sikt verkar vaccineringen absolut funka. Blir intressant att se vad som händer på sikt. Och då är det extra intressant att följa Portugal, eftersom de har väldigt hög vaccinationsgrad
Det blir väl som med influensan, TBE med flera. Man underhåller med nya sprutor med olika intervall. Ser inte vad som är intressant med något så förutsägbart.

De som inte vaccinerar sig får väl covid infektionen istället med ojämna mellanrum och konsekvenser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.