Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Många som inte håller med dig om att vi klarat detta bra. Men visst det finns många som tror att de inte har varit fullt på sjukhusen heller.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Svårt att utvärdera hur nått har gått innan det är över. Men det finns massa folk som väntar på att andra ska vaccinera sig för att kunna utvärdera men i nästa mening klagar på att vi gör för lite.
Vi kanske ska avvakta med utvärderingen ett tag till. Samma ang. snömängden i Malmö med tanke på den globala uppvärmningen.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Så är det, men jag har inte tagit med dem i antagandet.
Men det behöver man göra.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Många som inte håller med dig om att vi klarat detta bra. Men visst det finns många som tror att de inte har varit fullt på sjukhusen heller.
Jag vet inte om jag har värderat hur bra "vi" har klarat av det här men sjukvårdspersonalen verkar ha gjort ett sjusärdeles bra jobb och det ska de ha kred för.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Är det inte så att man vill att patienter rapporterar in misstänkta biverkningar då enskilda läkare inte ser sambandet, eller inte kan säkerställa att ”biverkningen” verkligen orsakades av läkemedlet eller om det är en ny okänd biverkning. Sen kan man se i statistiken att en viss oväntad misstänkt biverkning sticker ut.

Om en viss känd biverkning är väldigt besvärande, tex ont i armen så man inte kan jobba eller feber så man tvingas sjukskriva sig så innebär det en samhällskostnad. Den kan väl också vara bra att lyfta fram i statistiken över biverkningar även om den är känd.
Fast vanliga biverkningar får man ju fram, inkl. frekvens, under fas 3-studien. Det är ju bara mycket ovanliga biverkningar som inte märks när 20 000 vaccineras som egentligen hittas efter att fas 3 är avslutad. Biverkningar som inte rapporteras inom en studie där man vet att allt rapporteras brukar inte få någon specifik frekvens av Läkemedelsverket.

Det är rätt omöjligt att lyfta fram feber i egen- och sjukvårdsrapportering eftersom man kan få feber av annat än vaccineringen, t.ex. att man blev smittad av förkylningsvirus i samband med vaccineringen.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Vid en anhopning pga en katastrof eller epidemiutbrott ska en fungerande sjukvårdsapparat snabbt kunna ställa om och akuta könskorrigeringar, ansiktslyftningar och allt vad det kan vara ställas på vänt.
I så fall fungerade ju Sveriges sjukvårdsapparat för man ställde ju om så man t.ex. kunde dubblera antalet IVA-platser. Även om det i huvudsak var helt andra operationer som ställdes in eftersom de är så väldigt mycket vanligare, som någon annan skrev.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det behöver man göra.
Jag tror inte att Darwinister och plattjordsanhängare, typ, är så många att de utgör ett större hot. Erkänner att jag gissar här.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det stämmer kanske för i år. Har det utvärderats hur mycket vaccineringen har "räddat" vården??
Utvärdering är ju svårt att göra men man vet ju att smittspridningen var låg bland de äldsta under tredje vågen, vilket förstås innebar färre på sjukhus. På samma sätt under de senaste månaderna så har man ju sett att sjukhusinläggningarna har i huvudsak gällt ovaccinerade så hade det funnits fler ovaccinerade så hade fler behövt sjukhusvård.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall fungerade ju Sveriges sjukvårdsapparat för man ställde ju om så man t.ex. kunde dubblera antalet IVA-platser. Även om det i huvudsak var helt andra operationer som ställdes in eftersom de är så väldigt mycket vanligare, som någon annan skrev.
Precis så, men många fick slita hund.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tror inte att Darwinister och plattjordsanhängare, typ, är så många att de utgör ett större hot. Erkänner att jag gissar här.
Det må så vara, men det är ju en stor andel inom Stockholmsområdets hemtjänst som är ovaccinerade och de kan ju inte jobba utan att utsätta sig själva och andra för smittorisker.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Varför är det statistiskt väldigt konstigt?
Har f.ö. dödsorsakerna utretts än?
Därför att det är ovanligt, för att inte säga mycket ovanligt att fyra till synes friska medelålders trillar av pinn vid samma tid efter en vaccinering.
Alltså, folk i ens egen bekantskapskrets.

Själv har jag alldrig varit med om en enda medelålders utav välkänd dålig hälsa, som vandrat till de sälla jaktmarkerna överhuvudtaget. Än mindre efter en vaccinering.

Dödsorsaken för kollegorna var, om jag minns rätt "hjärtfel och inre blödningar".
Släktingarna däremot, vet jag inte orsaken.
Detta har jag redan skrivit en gång, så det är bara att kolla.

Staffans
 
BirgitS BirgitS skrev:
Utvärdering är ju svårt att göra men man vet ju att smittspridningen var låg bland de äldsta under tredje vågen, vilket förstås innebar färre på sjukhus. På samma sätt under de senaste månaderna så har man ju sett att sjukhusinläggningarna har i huvudsak gällt ovaccinerade så hade det funnits fler ovaccinerade så hade fler behövt sjukhusvård.
Vi får avvakta en utvärdering, men det tyder ju på att vaccinerade "leder".
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därför att det är ovanligt, för att inte säga mycket ovanligt att fyra till synes friska medelålders trillar av pinn vid samma tid efter en vaccinering.
Alltså, folk i ens egen bekantskapskrets.

Själv har jag alldrig varit med om en enda medelålders utav välkänd dålig hälsa, som vandrat till de sälla jaktmarkerna överhuvudtaget. Än mindre efter en vaccinering.

Dödsorsaken för kollegorna var, om jag minns rätt "hjärtfel och inre blödningar".
Släktingarna däremot, vet jag inte orsaken.
Detta har jag redan skrivit en gång, så det är bara att kolla.

Staffans
Det är mycket ovanligt att slå fyra sexor i rad också men det händer då och då. Det är ju därför som man måste ha en stor grupp och göra jämförelser mellan vaccinerade och ovaccinerade för att kunna dra några samband.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Vi får avvakta en utvärdering, men det tyder ju på att vaccinerade "leder".
Ja, att vaccinationen har lett till minskad sjukvårdsbelastning är det nog ingen inom t.ex. vården som tvivlar på.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det må så vara, men det är ju en stor andel inom Stockholmsområdets hemtjänst som är ovaccinerade och de kan ju inte jobba utan att utsätta sig själva och andra för smittorisker.
Vaccinerade eller inte borde det vara mask, visir och kontinuerliga tester för att få tjänstgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.