Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S Surly skrev:
Nej, helt slumpartat vet vi ju säkert att det inte är. I så fall skulle ju fördelningen mellan kön och åldersgrupper vara mycket jämnare.
För att bli smittad?

Du skrev att du antar att statusen på immunförsvaret påverkar ”att bli sjuk” det tolkar jag som att bli smittad.

Hur svårt sjuk man blir när man smittats är något helt annat. Där håller jag med om att det finns en tydlig snedfördelning mellan åldersgrupper. Men det finns ju också en hittills okänd faktor kring vilka som drabbas svårt inom respektive åldersgrupper. Mina svärföräldrar är 75 & 78 och blev båda sjuka innan vaccineringen och är båda tillhörande klassiska riskgrupper men klarade sig trots det lindrigt undan. Det är ingen som kan förklara det med någon känd förklaring.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, rent krasst är det så. Hur tycker du man ska leva de kommande 20 åren för att till 100% undvika att bli smittad?
Jag tror inte att man med dagens metoder kan undvika smitta men hoppas att behandlingsmetoder ska utvecklas så att svaga och utsatta kan skyddas. Darwin kanske inte skulle ha samma åsikter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är massor med undersökningar och operationer som har skjutits på framtiden de senaste 1,5 åren, i alla fall inom regionerna (fd landstingen).
Du får nog sträcka tidsaxeln.
 
M mickef skrev:
Jag tror inte att man med dagens metoder kan undvika smitta men hoppas att behandlingsmetoder ska utvecklas så att svaga och utsatta kan skyddas. Darwin kanske inte skulle ha samma åsikter.
Det finns ju redan skydd för svaga och utsatta - Vaccin.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Nu får du faktiskt ge dig. Planerade operationer innefattar mängder av tillstånd som kraftigt påverkar människors hälsa och välbefinnande, även om operationen kan planeras och patienten inte riskerar att dö inom de närmaste dygnen utan operationen. Hjärtproblem, utslitna höftleder, ryggproblem, cancer, m.m.
Jag kan ge mig men hoppas att sjukvårdspersonalen väljer rätt när de när de får in en patient, blå i ansiktet och med andningsstopp.
 
useless useless skrev:
Det finns ju redan skydd för svaga och utsatta - Vaccin.
Ett bra men inte fullgott skydd, tyvärr.
 
Fast ett bättre skydd än att gå runt och hoppas på att inte bli smittad. Dessutom skyddar vaccinet bra mot svår sjukdom till skillnad mot munskydd.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, man kan inte dimensionera sjukvården efter att större pandemier bryter ut vart hundrade år. Det skulle innebära stora kostnader, höjda skatter och en överkapacitet i vården typ 98 år av 100…
Vi klarade det här utbrottet. Med en väl fungerande sjukvård redan innan hade den här perioden haft mindre, kanske inga, utmaningar som det heter numera.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M mickef skrev:
Vi klarade det här utbrottet. Med en väl fungerande sjukvård redan innan hade den här perioden haft mindre, kanske inga, utmaningar som det heter numera.
Med tanke på att väldigt lite var känt inledningsvis om virus, sjukdom och smittsamhet och att både smittskydd och sjukvård samt epidemiologer lärt sig massa under pandemins gång är det naturligtvis ett helt grundlöst påstående.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Vi klarade det här utbrottet. Med en väl fungerande sjukvård redan innan hade den här perioden haft mindre, kanske inga, utmaningar som det heter numera.
Man kan nog säga att vaccinationerna räddade situationen tillsammans med myndigheternas åtgärder.
De som inte vaccinerat sig har inte bidragit med mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Med tanke på att väldigt lite var känt inledningsvis om virus, sjukdom och smittsamhet och att både smittskydd och sjukvård samt epidemiologer lärt sig massa under pandemins gång är det naturligtvis ett helt grundlöst påstående.
Fast du håller med mig?
 
Att tro att vi ska ha en sjukvårds apparat som klarar något liknande detta är så uppe i molnen.
Det är som att säga att Malmö ska klara 1 meter snö och detta ska röjas inom 4 timmar året om bara för att det kanske kan hända.
Att våran sjukvård kan förbättras för att många redan innan detta gick på knäna håller jag med om men från det till att ha en 100% beredskap på detta tror jag ingen vill betala för.
 
  • Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan nog säga att vaccinationerna räddade situationen tillsammans med myndigheternas åtgärder.
De som inte vaccinerat sig har inte bidragit med mycket.
Det stämmer kanske för i år. Har det utvärderats hur mycket vaccineringen har "räddat" vården??
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Svårt att utvärdera hur nått har gått innan det är över. Men det finns massa folk som väntar på att andra ska vaccinera sig för att kunna utvärdera men i nästa mening klagar på att vi gör för lite.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Att tro att vi ska ha en sjukvårds apparat som klarar något liknande detta är så uppe i molnen.
Det är som att säga att Malmö ska klara 1 meter snö och detta ska röjas inom 4 timmar året om bara för att det kanske kan hända.
Att våran sjukvård kan förbättras för att många redan innan detta gick på knäna håller jag med om men från det till att ha en 100% beredskap på detta tror jag ingen vill betala för.
Nu har vi en sjukvårdsapparat som klarade det här utbrottet, trots underbemanning. Många fick slita hund vilket inte hade behövts om ansvariga politiker hade prioriterat "rätt".
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.