Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
K Krux skrev:
Att gå alldeles för långt är även att dra slutsatser att fallen skulle vara kopplat till vaccinet utan några bevis/fakta som stödjer detta . Märkligt ja absolut men det stannar där. Vi vet inget om livs stil och eventuella underliggande orsaker på dem avlidna.
Även om det skulle visa sig att dödsfallen orsakades (helt eller delvis) av ett vaccin så påverkar det inte risken för någon att dö av att vaccinera sig speciellt mycket. Jag räknade ut riskökningen i ett tidigare inlägg som jag inte hittar nu. Jag räknar om det nu, med aktuella vaccinationssiffror. Det är ett så litet tal att det är försumbart.
0.00000006 eller 0.000006 procent.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Brukar du ofta uppleva att om någon säger att du kommer med ett grundlöst påstående att de håller med dig?

(nej, det gör jag verkligen inte betyder det)
Vad var det som var ett "helt grundlöst påstående"?
 
P pmd skrev:
Även om det skulle visa sig att dödsfallen orsakades (helt eller delvis) av ett vaccin så påverkar det inte risken för någon att dö av att vaccinera sig speciellt mycket. Jag räknade ut riskökningen i ett tidigare inlägg som jag inte hittar nu. Jag räknar om det nu, med aktuella vaccinationssiffror. Det är ett så litet tal att det är försumbart.
0.00000006 eller 0.000006 procent.
Finns det motsvarande siffror för döda med eller av Covid?
 
P
M mickef skrev:
Jag tror inte att man med dagens metoder kan undvika smitta men hoppas att behandlingsmetoder ska utvecklas så att svaga och utsatta kan skyddas.
Det finns! Kallas för vaccin.
Darwin kanske inte skulle ha samma åsikter.
Jag tvivlar på att Darwin var den sortens darwinist.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därför att det är ovanligt, för att inte säga mycket ovanligt att fyra till synes friska medelålders trillar av pinn vid samma tid efter en vaccinering.
Hur ovanligt? Var hittar man den sortens statistik?
Alltså, folk i ens egen bekantskapskrets.
Det är faktiskt helt irrelevant.
Dödsorsaken för kollegorna var, om jag minns rätt "hjärtfel och inre blödningar".
Släktingarna däremot, vet jag inte orsaken.
Om det finns fog för att misstänka att vaccineringen var en bidragande dödsorsak så borde det utredas. Har det påbörjats någon sådan utredning?
 
P pmd skrev:
Det finns! Kallas för vaccin.

Jag tvivlar på att Darwin var den sortens darwinist.
Vaccin finns men det skyddar inte för smitta och avtar i verkan fortare än väntat tydligen.
Naturens urval verkar väl i o f s vara den slutliga utgången av Covid19
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag tror inte att Darwinister och plattjordsanhängare, typ, är så många att de utgör ett större hot. Erkänner att jag gissar här.
Vad är en "Darwinist"?

Menar du att i stort sett alla forskare, och utbildade inom biologi, geovetenskap, m.fl. ämnen, som har förstått evolutionsteorin, är något slags vilseledda "Darwinister", som du jämställer med troende att jorden är platt?

Har någon som helst koll på vad du pratar om?
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
Även om det skulle visa sig att dödsfallen orsakades (helt eller delvis) av ett vaccin så påverkar det inte risken för någon att dö av att vaccinera sig speciellt mycket. Jag räknade ut riskökningen i ett tidigare inlägg som jag inte hittar nu. Jag räknar om det nu, med aktuella vaccinationssiffror. Det är ett så litet tal att det är försumbart.
0.00000006 eller 0.000006 procent.
En extremt liten risk alltså. Betydligt högre risk att dö i covid
 
S skogaliten skrev:
Vad är en "Darwinist"?

Menar du att i stort sett alla forskare, och utbildade inom biologi, geovetenskap, m.fl. ämnen, som har förstått evolutionsteorin, är något slags vilseledda "Darwinister", som du jämställer med troende att jorden är platt?

Har någon som helst koll på vad du pratar om?
Ja, och jag tror inte att de är vilseledda. Men att låta naturen ha sin gång känns inhumant. Jag benämnde de som förfäktar den idèn lite slarvigt kanske för Darwinister men trodde att det skulle förstås.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P
T Tommynorskens skrev:
Det är också lätt att säga "vi behöver mer folk till sjukvärden" men hur får man folk att söka sig dit då?
Det är väl lite utanför ämnet, men man skulle kunna börja med att se till att läkare behandlar patienter och att sjuksköterskor vårdar patienterna, istället för den administration de måste syssla med.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Ja, men till onödigt lidande för vårdbehövande och vårdgivare.
Visst innebär en uppskjuten könskorrigering eller ansiktslyftning ett lidande, men jag tror att covid-19-sjuka på IVA lider mer.

Sjukvården har inte oändliga resurser, och det kommer den aldrig att ha, så den måste ställa om när vi råkar ut för en pandemi. Vi kommer aldrig att ha så mycket beredskap för en pandemi att inte sjukvårdsapparaten måste göra omprioriteringar.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Vaccin finns men det skyddar inte för smitta och avtar i verkan fortare än väntat tydligen.
Jo, vaccin skyddar mot att bli infekterad, men alla blir inte helt skyddade.
Det är billigare och mindre plågsamt att ta en (eller kanske flera vi får se) påfyllnadsdoser än att bli sjuk och få nån slags behandling. Det finns ingen behandling som fungerar särskilt bra än, och även om behandlingsmetoderna skulle bli markant bättre så finns haken att man måste bli sjuk innan man blir behandlad.
 
P
M mickef skrev:
Jag vet inte hur länge det här ska diskuteras. Den som står inför en vaccination vet att den utsätts för en risk, liten eller mindre, överkomlig eller inte är upp till den själv att värdera. Vederbörande vet iaf att den utsätter sig till 100% för den risken.
Nej, det finns inte en hundraprocentig risk att få en biverkning. Det har vi rett ut redan.
Risken att smittas av Covid19 är avhängigt ens riskbeteende.
Bl.a. ens riskbeteende, ja. Det finns annat som påverkar också.
 
P
useless useless skrev:
Det resonemanget bygger på att man lever i total avskildhet. Eftersom Covid kommer att cirkulera i samhället under överskådlig framtid så är risken att smittas också 100% såvida man inte hinner dö innan.
Jag ställer mig tveksam till den siffran. För en del personer innebär vaccinering skydd mot sjukdom, inte bara mot allvarlig sjukdom. Med påfyllnadsdoser kan det skyddet förmodligen upprätthållas hela livet.
 
BirgitS
M mickef skrev:
En underordnad del tolkar jag det som efter att ha följt diskussionerna.
Det beror nog mest på att när man diskuterar med folk som inte tror att de blir smittade, sjuka, allvarligt sjuka eller dör så är det argumentet rätt meningslöst.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.