Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Visst innebär en uppskjuten könskorrigering eller ansiktslyftning ett lidande, men jag tror att covid-19-sjuka på IVA lider mer.

Sjukvården har inte oändliga resurser, och det kommer den aldrig att ha, så den måste ställa om när vi råkar ut för en pandemi. Vi kommer aldrig att ha så mycket beredskap för en pandemi att inte sjukvårdsapparaten måste göra omprioriteringar.
Det verkar finnas oändliga resurser till annat som borde prioriteras ned till förmån för välfärden.
 
  • Gilla
Tommynorskens
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Finns det motsvarande siffror för döda med eller av Covid?
Fohm gjorde en studie om sannolikheten för död med covid efter första vågen. Nu är det ju mer än ett år sen så jag kan minnas fel men jag tror att det var 0,6 % räknat på alla fall, 0,1 % räknat på folk under 70 och kanske 4 % för de över 70 år. Nu har ju vården blivit lite bättre på att ta hand om folk (i alla fall de under 80) så det bör ha sjunkit något men t.ex. risken att dö var högre under andra vågen än under månaderna innan så det gäller att bli sjuk när få andra är sjuka så man får den bästa vården.

Å andra sidan så har både alfa och delta medfört att folk har blivit mer sjuka så det är möjligt att det numera är högre risk att avlida.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är väl lite utanför ämnet, men man skulle kunna börja med att se till att läkare behandlar patienter och att sjuksköterskor vårdar patienterna, istället för den administration de måste syssla med.
Visserligen men då gäller det att få tag på folk som vill syssla med den administrativa delen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Det verkar finnas oändliga resurser till annat som borde prioriteras ned till förmån för välfärden.
Ah nu kom det kortet.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ah nu kom det kortet.
Det var inget dolt kort, möjligtvis elefanten i rummet.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen men då gäller det att få tag på folk som vill syssla med den administrativa delen.
Typ. Läkarsekreterare, menar du?

Staffans
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det var inget dolt kort, möjligtvis elefanten i rummet.
Nej, det är ju bara trams av dig. Könskorrigerar görs det inte många av på ett år i Sverige och ansiktslyftningar görs hos privatläkare men operationer för utslitna höfter och knän görs i mängder. Bara på Danderyds sjukhus (rätt litet för att vara i Stockholm) gör typ 40 sådana operationer i veckan och det är en hel vårdavdelning som tar hand om de patienterna i 2-3 dagar efter operationen. Det är mängder med den typen patienter som har fått lida under extra lång tid i väntan på operation.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Typ. Läkarsekreterare, menar du?

Staffans
Ja, det gjorde väl en del sånt jobb. Jag har för mig att det var lång utbildningstid för att bli läkarsekreterare så det går ju inte att ta in vem som helst.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ju bara trams av dig. Könskorrigerar görs det inte många av på ett år i Sverige och ansiktslyftningar görs hos privatläkare men operationer för utslitna höfter och knän görs i mängder. Bara på Danderyds sjukhus (rätt litet för att vara i Stockholm) gör typ 40 sådana operationer i veckan och det är en hel vårdavdelning som tar hand om de patienterna i 2-3 dagar efter operationen. Det är mängder med den typen patienter som har fått lida under extra lång tid i väntan på operation.
Nu blandar du ihop olika resonemang.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Nu blandar du ihop olika resonemang.
Då får du förklara.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du förklara.
Det var ett svar i #5882 där jag tyckte att icke akuta fall kunde sättas i kö till dess utbrottet lagt sig.
"Vid en anhopning pga en katastrof eller epidemiutbrott ska en fungerande sjukvårdsapparat snabbt kunna ställa om och akuta könskorrigeringar, ansiktslyftningar och allt vad det kan vara ställas på vänt."
Och för att möjliggöra den utvecklingen måste medel prioriteras om så att varken vårdtagare eller vårdgivare ska behöva lida.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det var ett svar i #5882 där jag tyckte att icke akuta fall kunde sättas i kö till dess utbrottet lagt sig.
"Vid en anhopning pga en katastrof eller epidemiutbrott ska en fungerande sjukvårdsapparat snabbt kunna ställa om och akuta könskorrigeringar, ansiktslyftningar och allt vad det kan vara ställas på vänt."
Och för att möjliggöra den utvecklingen måste medel prioriteras om så att varken vårdtagare eller vårdgivare ska behöva lida.
Några akuta könskorrigerar och ansiktslyftningar finns inte.

Man har ställt in enormt mycket planerade operationer, t.ex. utbyte av förslitna höfter och knän. Det är en mycket vanlig operation till skillnad könskorrigeringar. Någon som har en försliten led har ont, för innan man har ont och har haft besvär länge får man inte ens en köplats. Att skjuta upp sådana operationer medför alltså att en massa människor har ont under extra lång tid. SVT hade för kanske en månad sen en artikel/videoklipp om en som hade väntat i nästan två år på sin operation, först det vanliga om att vänta på sin tur och sen kom pandemin och under den extra väntetiden hade då den personen gått från att jobba heltid till att bli helt sjukskriven, det medförde också att personen hade sämre kondition, hade förlorat muskler i benet osv. vilket gör att rehabiliteringen kommer att ta extra lång tid.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Fohm gjorde en studie om sannolikheten för död med covid efter första vågen. Nu är det ju mer än ett år sen så jag kan minnas fel men jag tror att det var 0,6 % räknat på alla fall, 0,1 % räknat på folk under 70 och kanske 4 % för de över 70 år. Nu har ju vården blivit lite bättre på att ta hand om folk (i alla fall de under 80) så det bör ha sjunkit något men t.ex. risken att dö var högre under andra vågen än under månaderna innan så det gäller att bli sjuk när få andra är sjuka så man får den bästa vården.

Å andra sidan så har både alfa och delta medfört att folk har blivit mer sjuka så det är möjligt att det numera är högre risk att avlida.
Just dödligheten har aldrig varit problemet. Det är belastningen på vården som ställt till det…
Ovanpå det kommer ju konvalescens och post-covid…
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M mickef skrev:
Vad var det som var ett "helt grundlöst påstående"?
Att en ”helt fungerande sjukvård” skulle klarat den här pandemin ”utan ansträngningar”

Förutom det uppenbara i att definiera vad en ”helt fungerande sjukvård” innebär i sig skulle vara en evighetsdiskussion så är ingen verksamhet, sjukvård eller annan, uppsatt för att klara en anstormning långt över maxkapacitet, eftersom det skulle innebära per definition att man har en konstant överkapacitet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Några akuta könskorrigerar och ansiktslyftningar finns inte.

Man har ställt in enormt mycket planerade operationer, t.ex. utbyte av förslitna höfter och knän. Det är en mycket vanlig operation till skillnad könskorrigeringar. Någon som har en försliten led har ont, för innan man har ont och har haft besvär länge får man inte ens en köplats. Att skjuta upp sådana operationer medför alltså att en massa människor har ont under extra lång tid. SVT hade för kanske en månad sen en artikel/videoklipp om en som hade väntat i nästan två år på sin operation, först det vanliga om att vänta på sin tur och sen kom pandemin och under den extra väntetiden hade då den personen gått från att jobba heltid till att bli helt sjukskriven, det medförde också att personen hade sämre kondition, hade förlorat muskler i benet osv. vilket gör att rehabiliteringen kommer att ta extra lång tid.
De du nämner ska förmodligen stå långt fram, kanske bland de främsta i kön, de med behov av akut hjälp hamnar automatiskt först. Ju längre man väntar med att prioriterar upp vården desto längre växer köerna och lidandena.
I mitt senario står det bara könskorrigeringar och liknande i kö, om du trodde att jag menade nåt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.