Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Tillhör du de självgoda?
Vad menar du med det?
Du har väl inte missat vad det stod i inlägget jag svarade på?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med det?
Du har väl inte missat vad det stod i inlägget jag svarade på?
Jo men jag knöt det till till nåt som borde ha behandlat i en annan tråd i #5389 och tar tillbaka och försöker undvika det vidare.
 
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccinerna gjorde så att flera tusen människor slapp dö under tredje vågen i Sverige. Verkligen en framgång och inte ett misslyckande.
Hur vet du det? Visa gärna fakta tack. Fakta är inte något som sägs på tv nyheterna.
 
  • Haha
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
[länk]
OK, fas 4 är implicit i och med att vaccinet är godkänt och används. Ungefär vad jag också skrev i inlägg #5410.

Läkarna som skriver att vaccinet är i fas 3 har helt enkelt dålig koll på verkligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Ja eller tvärtom, ett märke på rockslaget på slashasarna ;)
Något av de här duger nog.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Nu var det inte det jag skrev, men jag kan göra det en gång till med en annan formulering.
Vi ser en ökning av smittan och dödsfall bland äldre på äldreboenden. Om vi nu vill veta vilken effekt driver denna smittökningen, ska vi fokusera på en effekt som leder till en ökad smittspridning.
Antalet ovaccinerade minskar i takt med att vaccinationsgraden ökar, så om den ökade smittspridningen beror på att ovaccinerade tar in smittan, borde smittspridningen minska inte öka.
Smittspridningen minskar mycket riktigt.
Den andra effekten är att smittskyddseffekten av vaccinet minskar, framförallt bland de tidigast vaccinerade (äldre och personal på äldreboende). Detta är även en rimlig förklaring för att smittspridningen ökar på boenden.
Frågan vem som tar in smittan på boendet är då inte längre så intressant, för även om det i nuläget kan finnas en större risk att det är ovaccinerade, kommer risken att det är vaccinerad personal eller anhöriga som tar in smittan bara öka när vaccinationsgraden stiger och skyddseffekten minskar.
För den som smittas på ett äldreboende är det förstås helt irrelevant vem som kom med smittan, men det är fortfarande större risk att en ovaccinerad är smittad än att en vaccinerad är det.
Att nu skylla på ovaccinerade som inte skulle ta sitt ansvar, gör bara att man missar den andra aspekten att skyddet snabbt minskar för vissa grupper. Det är det man ska hantera istället för att skylla ifrån.
Jag skrev lite om det också, och det handlar inte om att "skylla ifrån". Det handlar om riskminimering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Visst händer det att du träffar experter som har fel, det har vi ju alla till och från. Frågan är dock om det är 99% av alla experter som säger en sak och 1% som säger något annat, särskilt inom ett område som man själv inte behärskar, ja då är det ju märkligt att lyssna på den enstaka procenten, tycker iallafall jag.

Du som är lite kunnig inom bilar och motorer vet ju att motoroljans uppgifter är att smörja (minska friktionen), kyla och förhindra korrosion. Om det nu kliver upp en personen som arbetat med helt andra saker än motorer hela sitt liv och säger att det där är en konspiration och att det finns ett annat ämne som man kan ersätta motoroljan med, ett ämne som är mycket billligare och som fungerar lika väl, låter det intressant? Personen presenterar sina bevis i en video på Swebbtv, och passar ju utmärkt in på den plattformen. Man ersätter olja med is!! Is är bevisligen halt och det kyler bevisligen också. Kanske är behovet av korrosionsskydd begränsat nu när fler motordelar är av aluminium. Någon invänder säkert att isen smälter, men det vet ju ju alla att lite smältvatten ovanpå isen för det ännu halare, så den som klagar är säkert med i konspirationen för att lura folk att köpa dyr motorolja helt i onödan.

Skulle du länka vidare sådana påståenden också och säga att du inte tar ställning till om det är rätt eller fel? Skulle du visa det för en vän som precis klagat på att motoroljan är så dyr? En vän som du vet inte kan ett dugg om bilar/motorer och som riskerar att strunta i oljan och hälla is i motorn?
Min erfarenhet av folk i allmänhet, är att väldigt få vill vara avvikande utan strävar efter att tillhöra en flock.
Det har gjorts ett flertal experiment som visar att testpersoner gör rent kontraproduktiva handlingar bara för att de runtomkring dom, gör det.
I verkliga livet handlar det om allt från att inte äta upp den sista kakan till att passivt sitta och vänta på att bli ihjälbränd på en fotbollsarena.
Min gissning är att "forskningsvärlden" består av människor med samma strävan att vara en i gänget, som oss andra.

Så om vi slår ihop de som på ett eller annat sätt tjänar på att lovprisa vaccinet och därför inte vill, eller vågar sticka ut hakan med de som bara gör som alla andra, skulle hallelujakörens medlemsantal minska betänkligt.
Sedan gäller det att höras också. För det spelar ingen roll hur vacker sångröst man än har när man inte får vara med i kören.

Isen var en fyndig jämförelse!
Men som jag ser det, är det "vetenskapen", vattenverken och elbolagen som kommit med isidén och Swebbtv som vanar för att den inte är helt igenom testat ännu. Dessutom säger Sweebbbtvkommentatorn att man helt hoppat över att alla lager i en motor är gjorda av stål, som med tiden kommer att börja rosta.

Slutligen har vi riksrevisionen som varnar för risken för en mutkultur hos folkhälsomyndigheten, samt att WHO ändrade kriterierna så att det som enligt de gamla reglerna inte var någon pandemi, plötsligt blev en och för att vara på den säkra sidan, ströks delen där det stod att flockimmunitet kunde uppnås genom smitta. Kvar lämnades bara att immunitet kunde uppnås genom vaccinering.

Cui Bono?

Staffans
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
Det satsas enorma pengar på en akut coronakris och det enda som ropas ut är vaccinera dig! Inte ett enda råd eller en krona på kampanjer om hur vi kan förbättra folkhälsan i stort och på lång sikt. Något som jämförelsevis hade varit väldigt billigt och dessutom minskar risken för demens, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, allergier, artros, reumatism mm.
I en akut kris behövs akuta åtgärder.

När man kommer med hjärtinfarkt till en akutmottagning fungerar det dåligt att personalen säger "lev mer hälsosamt genom att sluta röka, äta mindre kött men mera grönsaker och motionera för 20 år sen".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min erfarenhet av folk i allmänhet, är att väldigt få vill vara avvikande utan strävar efter att tillhöra en flock.
Det har gjorts ett flertal experiment som visar att testpersoner gör rent kontraproduktiva handlingar bara för att de runtomkring dom, gör det.
I verkliga livet handlar det om allt från att inte äta upp den sista kakan till att passivt sitta och vänta på att bli ihjälbränd på en fotbollsarena.
Min gissning är att "forskningsvärlden" består av människor med samma strävan att vara en i gänget, som oss andra.

Så om vi slår ihop de som på ett eller annat sätt tjänar på att lovprisa vaccinet och därför inte vill, eller vågar sticka ut hakan med de som bara gör som alla andra, skulle hallelujakörens medlemsantal minska betänkligt.
Sedan gäller det att höras också. För det spelar ingen roll hur vacker sångröst man än har när man inte får vara med i kören.

Isen var en fyndig jämförelse!
Men som jag ser det, är det "vetenskapen", vattenverken och elbolagen som kommit med isidén och Swebbtv som vanar för att den inte är helt igenom testat ännu. Dessutom säger Sweebbbtvkommentatorn att man helt hoppat över att alla lager i en motor är gjorda av stål, som med tiden kommer att börja rosta.

Slutligen har vi riksrevisionen som varnar för risken för en mutkultur hos folkhälsomyndigheten, samt att WHO ändrade kriterierna så att det som enligt de gamla reglerna inte var någon pandemi, plötsligt blev en och för att vara på den säkra sidan, ströks delen där det stod att flockimmunitet kunde uppnås genom smitta. Kvar lämnades bara att immunitet kunde uppnås genom vaccinering.

Chi Bono?

Staffans
Sedan finns det ju de som vill vara motvalls för att det har ett egenvärde… det brukar lägga sig efter tonåren, men inte hos alla…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Problemet var ju i alla fall I Överkalix att man missade att boenden var vaccinerade, och hade familjen inte börjat protestera, hade vi nu trodd att det fanns ett boende i Överkalix där minst 17 av personalen och boenden var ovaccinerade.
Och det hade gjort att man la fokus på fel saker.
Vaccinationsstatus hade nog retts ut i sinom tid. Hur säkert är det att "man" missade att boende var vaccinerade, f.ö.? Allt jag har läst om fallet är vad pressen har skrivit.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Det fanns en familjemedlem som skrev här i tråden. Men tråden är för lång att hitta inlägget igen. Jag lyckades i alla fall inte
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
Och jag vet att det görs saker från myndighetshåll angående ohälsan. Men jag tycker de gör för lite och fel saker.
I regeringens regleringsbrev finns rätt mycket om vad FOHM ska syssla med och hur mycket pengar de får för att genomföra sina uppdrag.
Vad är det för lite av och vad är fel?
 
Redigerat:
P
harry73 harry73 skrev:
Och jag tycker att du främst ska fokusera på din egen vaccinering och inte så mycket på andras vaccinering
Eftersom det inte finns en mekanism för att mäta hur bra skydd någon får efter en vaccinering, och eftersom skyddseffekten avtar med tiden så är det bra för oss alla om så många som möjligt vaccinerar sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Tillhör du de självgoda?
BirgitS kanske är självgod. Om man inte är självond så är man väl självgod? ;)
 
Fairlane
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Hur vet du det? Visa gärna fakta tack. Fakta är inte något som sägs på tv nyheterna.
Får man fråga vilken fakta du kan tänka dig att acceptera då?
Att det för fler i länder med lägre vaccinationsgrad än i länder med högre vaccinationsgrad misstänker jag inte duger.
Finns det något som kan övertyga dig om att vaccinerna räddar liv?
 
  • Gilla
Tommynorskens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.