Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
En tråd om myndighetskorruption skulle säkert bli intressant så länge den håller sig till forumreglerna. Det kan lätt bli lite väl mycket politik, misstänker jag.
Jag kan väl tycka det redan är ett ganska vanligt förekommande ämne i juridik-forumet, särskilt när det handlar om bygglov och dylikt :cool:
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
F fsn skrev:
Som jag har skrivit innan så har jag inte frågat vad man bryter mot utan bara konstaterat att det var svaret vi fick.
Ok, jag blir nyfiken då det de sagt också står i strid med smittskyddslagen, så då blir jag nyfiken på vad det skulle vara och vilken tolkning de gjort.

Jag tycker det låter mer som en (väldigt försiktig) rekommendation snarare än ett sakutlåtande?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
F
timmelstad timmelstad skrev:
Ok, jag blir nyfiken då det de sagt också står i strid med smittskyddslagen, så då blir jag nyfiken på vad det skulle vara och vilken tolkning de gjort.

Jag tycker det låter mer som en (väldigt försiktig) rekommendation snarare än ett sakutlåtande?
Det var en ev flera frågor som besvarades och jag har tidigare skrivit att det var en hel del försiktighetsprincip i svaret. Vi fick fö ett liknade svar från en jurist eller sakkunning från facket. I en större organisation kan man också fundera på syftet att fråga då svaret knappast får sparas i en databas.

vad har smittakyddslagen med frågan om man är vaccinerad eller inte att göra?
 
MathiasS MathiasS skrev:
jag ser ärligt talat inga likheter alls. Med rättigheter kommer skyldigheter, det har vi accepterat på de flesta områden i samhället.
Ja för fan! "Papiere, bitte!" liksom, höhö.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det får räcka med att tråden har börjat handla om svensk vårds tillkortakommande.
Det är inte regionerna som ska omfördela resurser primärt utan statens olika meningslösa projekt och slöseri ska stoppas och pengarna ska läggas på svensk välfärd och omsorg.
Den absolut största utgiftsposten i statsbudgeten är "Allmänna bidrag till kommuner".
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/O...,4,5,6,7,9,12,14,15,16,17,20,23,22,24,27/all/
 
F fsn skrev:
Det var en ev flera frågor som besvarades och jag har tidigare skrivit att det var en hel del försiktighetsprincip i svaret. Vi fick fö ett liknade svar från en jurist eller sakkunning från facket. I en större organisation kan man också fundera på syftet att fråga då svaret knappast får sparas i en databas.

vad har smittakyddslagen med frågan om man är vaccinerad eller inte att göra?
Jag har för mig du skrev att du sagt att man inte heller fick fråga om namn för smittspårning.

Sen tänker jag att även i större organisationer finns det mindre arbetslag som kan vara betjänta av att kunna jobba tätt ihop.
 
P
P Pin skrev:
På tal om tvång och att bruka våld i samband med vaccination

[länk]
Släng dem i fängelsehålan och kasta bort nyckeln!
½ :)
 
P
P Pin skrev:
…och gratis kommer att locka fripassagerare i form av pensionärer, skolbarn, arbetslösa.sjukskrivna och andra samhällets slashasar till denna tid som blir rusning 2.0

Köa kommer ju arbetarna att behöva göra bakom kadrar av grånade pensionärer med rullatorer, horder av småglin med ryggsäckar, några burksamlare med sopsäckar och diverse löst folk utan mål och mening med sin resa. Här kommer plebejerna på väg till gruvorna!


De ovaccinerade är kanske friåkare i sjukvården? Trots att det är lika gratis att vaccinera sig som att åka med i mickes buss.
Det går kanske att införa något slags bevis, eller pass, som de som bidrar till välfärden kan visa upp så att de kan åka gratis?
 
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Bara man har vett att begagna sig av sin nyvunna klokhet framdeles.
Ja, det är en svår konst.
 
P
S Surly skrev:
Är jag en dålig människa för att jag inte tar sprutan?
Ja.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
I en större organisation kan man också fundera på syftet att fråga då svaret knappast får sparas i en databas.
För att avgöra det krävs nog minst en 20-poängsuppsats. :)
 
P
J jim_b skrev:
Ja för fan! "Papiere, bitte!" liksom, höhö.
Menar du att alla samhällskick som inrättar både rättigheter och skyldigheter för medborgarna är fascistiska?
 
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
F
timmelstad timmelstad skrev:
Jag har för mig du skrev att du sagt att man inte heller fick fråga om namn för smittspårning.

Sen tänker jag att även i större organisationer finns det mindre arbetslag som kan vara betjänta av att kunna jobba tätt ihop.
Njaa, jag tror att jag skrev att namn på smittade inte offentliggörs, inte ens till de som har varit nära den personen.

Tex som när min chef kommer och talar om att jag måste jobba hemmifrån i X antal dagar för jag har varit i kontakt med nån som är bekräftad smittad på jobbet. Och min fråga på det är naturligtvis ”vem är det?” Det svaret får jag inte och den personliga integriteten var viktigare än alls säkerhet och det var både facket och företagets jurister eniga om.
 
P pmd skrev:
Ja.
Glöm mitt svar till dig. Jag är fullständigt ointresserad av att diskutera detta med någon som dig.

Grattis till att tillhöra de 65%.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.