Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
F fsn skrev:
men du är alltså beredd att inte vaccinera dig och vara en av de som på allvar ger viruset potential att fortsätta stöka? Upp till det så verkar det onekligen som att du starkt argumenterar mot alla som förespråkar vaccinering så sluta brösta upp dig din sparv och håll din självbild lite mer för vad den är.
För det första har viruset hos mig inte så mycket mer chans att fortsätta stöka, kanske även mindre.
För det andra försöker ni övertyga folk att vaccinera sig med genomsnitts fördelar och nackdelar. Men vi vet att risken av en covidsmitta ökar med åldern, men att risken av ett covidvaccin minskar med åldern.
Sedan finns det olika riskgrupper för både sjukdom och vaccin att ta hänsyn till.
Du hör mig inte klaga på att du vaccinerade dig, även om jag får betala min del av notan om den ger dig allvarliga komplikationer.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du hör mig inte klaga på att du vaccinerade dig, även om jag får betala min del av notan om den ger dig allvarliga komplikationer.
Hur många har fått allvarliga komplikationer av vaccinering jämfört med av viruset pga ej vaccinerade?

(Det är därför det inte klagas särskilt mycket på de som vaccinerar sig…)
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Hur många har fått allvarliga komplikationer av vaccinering jämfört med av viruset pga ej vaccinerade?

(Det är därför det inte klagas särskilt mycket på de som vaccinerar sig…)
För det första ska man inte jämföra medelvärden för hela befolkningen.
Det minsta man kan göra är att jämföra per åldersgrupp. Ännu bättre om man även tar hänsyn till riskgrupperna
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Fast hur andra vaccinerar sig påverkar ju mitt liv. Ju större smittspridning i samhället desto mindre kan jag leva ett normalt liv.
Varför kan du inte leva ett normalt liv om andra inte vaccinerar sig?
 
  • Gilla
  • Älska
jim_b och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
För det första ska man inte jämföra medelvärden för hela befolkningen.
Det minsta man kan göra är att jämföra per åldersgrupp. Ännu bättre om man även tar hänsyn till riskgrupperna
Och vad kommer den uppdelningen visa menar du?
 
P
harry73 harry73 skrev:
För det andra försöker ni övertyga folk att vaccinera sig med genomsnitts fördelar och nackdelar.
Det är ju det enda vettiga sättet.
Men vi vet att risken av en covidsmitta ökar med åldern, men att risken av ett covidvaccin minskar med åldern.
Det får man förstås ta hänsyn till. Vet du hur riskerna fördelar sig baserat på ålder?
Sedan finns det olika riskgrupper för både sjukdom och vaccin att ta hänsyn till.
Ingen vettig människa försöker övertyga någon att vaccinera sig som inte bör vaccinera sig pga en sjukdom som kan göra vaccinationen farlig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
K Krux skrev:
Finns ju dem som bryr sig om sina medmänniskor och andra och känner ett ansvar att göra vad man kan för att minska riskerna men är ju lättare att skylla på grupptryck än att inse att det man står där är en otroligt egoistisk handling
Ja, de som tar ansvar vaccinerar sig. Det är vad hela vårdapparaten, forskarna, myndigheter och regering säger.

Om man tror att det är en konspiration så är man verkligen fel ute.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Apropå smittspridning vaccinerade vs ej vaccinerade.

Israel har testat smittspridning inom hushåll och tittat på Pfizers vaccin.

”The overall vaccine effectiveness against transmission was 88.5%”

https://europepmc.org/article/ppr/ppr370701
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
För det första har viruset hos mig inte så mycket mer chans att fortsätta stöka, kanske även mindre.
För det andra försöker ni övertyga folk att vaccinera sig med genomsnitts fördelar och nackdelar. Men vi vet att risken av en covidsmitta ökar med åldern, men att risken av ett covidvaccin minskar med åldern.
Sedan finns det olika riskgrupper för både sjukdom och vaccin att ta hänsyn till.
Du hör mig inte klaga på att du vaccinerade dig, även om jag får betala min del av notan om den ger dig allvarliga komplikationer.
Vi vet också en hel del om att SPRIDA och underhålla viruset. Lustigt att du inte tog upp just den grejen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
För det första har viruset hos mig inte så mycket mer chans att fortsätta stöka, kanske även mindre.
För det andra försöker ni övertyga folk att vaccinera sig med genomsnitts fördelar och nackdelar. Men vi vet att risken av en covidsmitta ökar med åldern, men att risken av ett covidvaccin minskar med åldern.
Sedan finns det olika riskgrupper för både sjukdom och vaccin att ta hänsyn till.
Du hör mig inte klaga på att du vaccinerade dig, även om jag får betala min del av notan om den ger dig allvarliga komplikationer.
Hur du än försöker vinkla detta så är det troligen även för barn mindre risk att vaccinera sig än att inte göra det. Detta skall prövas nu, och du vet inte mer än någon annan om hur det går. Det vi vet är att Pfizers egna tester tyder på det.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
Om/när den dagen kommer att viruset skapar en immunitet (muterar) mot dagens vaccin, så kan folk iaf inte skylla på oss som inte är vaccinerade :rolleyes:
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
F
MaxHugo MaxHugo skrev:
Om/när den dagen kommer att viruset skapar en immunitet (muterar) mot dagens vaccin, så kan folk iaf inte skylla på oss som inte är vaccinerade :rolleyes:
eller är det EXAKT det man kan göra, och med all rätt dessutom?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P
Delvis kan de ovaccinerade bidra, åtminstone.
 
MaxHugo
F fsn skrev:
eller är det EXAKT det man kan göra, och med all rätt dessutom?
Nej.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Ovaccinerade utan antikroppar kommer inte att ha bidragit till någon ny muterad variant av viruset.
Hur många kommer att ha klarat sig undan infektion och sakna antikroppar nästa sommar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.