Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga till er som anser att vaccinet inte fungerar för att det dyker upp vaccinerade på IVA och att det finns vaccinerade som avlider. Vad anser ni om det fiktiva scenariot nedan?

Om vi tar ett fiktivt land där 90% av befolkningen är vaccinerade och 10% är ovaccinerade. Om det på IVA vårdas 60% vaccinerade och 40% ovaccinerade, vilken slutsats kan man dra om vaccinet?

a) vaccinet gör bevisligen nytta
b) vaccinet gör bevisligen inte nytta men förvärrar inte heller
c) vaccinet gör bevisligen inte nytta och förvärrar till på köpet problemet
d) det går inte att avgöra

För säkerhets skulle så antar vi att det finns tillräckligt stort antal för att vara statistiskt säkerställt.
Tycker du ska föreslå detta till Högskoleprovet!(y)

BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med det?
Hur vi röstar hör väl framtiden till?

Staffans2000
K Krux skrev:
Du har själv sagt att du inte litar på någon. Men vad gör att du litar på dem då? Vad har dem för kompetens och vetande som inga andra har? Vilken information källa har dem som gör att du väljer och lita på dem då? klarar du av att göra en korrekt källkritisk bedömning på det dem säger då trots att dem är vänner och bekantar?
På begäran svarar jag (igen?):D

Jag litar naturligtvis på de jag känner och som jag inte kan tro har något att vinna på att försöka lura mig.
Deras kompetens är alltifrån medicinska noviser till synnerligen kunniga.
När till exempel Italienskan från Vicenza säger att två av hennes medelålders kollegor dog kort tid efter vaccineringen och att två av hennes släktingar, även de medelålders, gjort detsamma, tror jag på henne, av ovan angivna orsak. Likaså med de bekanta läkarna och veterinärerna.

Till "institutioner" är jag mer skeptisk vare sig det är myndigheter eller nyhetsmedier eller "forskare". Vad det begreppet nu innefattar? För med forskning kan man bevisa precis vad som helst beroende på önskat utfall. Jag tog själv ett exempel tidigare i en "asbesttråd", där rökning inte togs med som en faktor för lungskador.

Nu då?:D

Staffans

Redigerat:
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Tycker du ska föreslå detta till Högskoleprovet!(y)
Fast då lär vi inte nå de som tror på konspirationsteorierna... ;)

• Haha
  • Arg
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Hur vi röstar hör väl framtiden till?
Har du något som är relevant för tråden, alltså som på något sätt har att göra med vaccinering?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
På begäran svarar jag (igen?):D

Jag litar naturligtvis på de jag känner och som jag inte kan tro har något att vinna på att försöka lura mig.
Deras kompetens är alltifrån medicinska noviser till synnerligen kunniga.
När till exempel Italienskan från Vicenza säger att två av hennes medelålders kollegor dog kort tid efter vaccineringen och att två av hennes släktingar, även de medelålders, gjort detsamma, tror jag på henne, av ovan angivna orsak. Likaså med de bekanta läkarna och veterinärerna.

Till "institutioner" är jag mer skeptisk vare sig det är myndigheter eller nyhetsmedier eller "forskare". Vad det begreppet nu innefattar? För med forskning kan man bevisa precis vad som helst beroende på önskat utfall. Jag tog själv ett exempel tidigare i en "asbesttråd", där rökning inte togs med som en faktor för lungskador.

Nu då?:D

Staffans
Så vad dog nu dessa medelålders av?
Så vitt vi vet än så länge kan de ju ha dött av drunkning eller blivit påkörda. Eller tror du att de orsakerna är kopplade till vaccineringen också?

Tror du på mig när jag säger att jag inte dog kort efter vaccineringen och att ingen i min släkt, på jobbet osv. har gjort det?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Och jorden är platt och vi styrs av utomjordingar etc...
Du menar att du verkligen tror att "forskningsvärlden" inte är utsatt för korruption?

Staffans

BirgitS BirgitS skrev:
Har du något som är relevant för tråden, alltså som på något sätt har att göra med vaccinering?
Om du menar politiskt, nej inte direkt.

Fairlane
Du menar att du verkligen tror att "forskningsvärlden" inte är utsatt för korruption?

Staffans
Jo det är jag övertygad om att den är. Det är ju bevisat. Vi har exempelvis Paolo Macchiarini och Andrew Wakefield. Den senare lyssnar tyvärr många vaccinmotståndare. Så jo det finns korruption och fusk, men jag tror inte den är enorm och de har en tendens att bli avslöjade eftersom forskare i andra länder till exempel inte har något för att stötta fuskande svenska forskare och vice versa.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Men det finns ju massor med studier som är gjorda av universitet, hälsomyndigheter mm. i t.ex. Storbritannien, Israel, USA. De tjänar ju inte pengar på att folk vaccinerar sig.
Men snälla Birgit! Det har ju inte du en aning om!
Det är lurigt när du blandar väl motiverade uppfattiningar med rena gissningar och önsketänkanden.

Staffans

Fairlane
Jessica föredetta antivaxxer som läst på och bytt sida: länk

Citat från texten: "Det stämmer inte det motståndarna säger om vaccinet. De blandar in felaktiga konstigheter om judar och Förintelsen, om att man blir steril, att man dör efter några år och att Bill Gates och George Soros ligger bakom allt. Den senaste skrönan jag läst är att Gates blivit tagen av militärpolisen och sitter på Guantanamo, säger Jessica och skrattar."

Känns det igen?

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Nej, men utifrån vad man GÖR. Det är handlingarna som ska räknas.
Fel. Det är de som inte handlar, som diskrimineras. Stor skillnad.

Staffans

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Apropå särbehandling: MS är en sjukdom som blir värre i omgångar, s.k. skov.
Företaget stäms nu av facket för diskriminering.
[länk]
Ja, många vaccinmotståndare verkar vara oerhört enkelspåriga….

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens

Staffans
Det är ingen som diskrimineras. Det är bara hittepå.

Om jag väljer att inte ta körkort för bil, så får jag inte köra bil, men jag är inte diskriminerad.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…

Staffans
Ah, du menar ungefär som att de fastighetsägare som inte sopsorterar matavfall i vår kommun diskrimineras genom att få betala en högre avfallstaxa?

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.