817 768 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Men det finns ju massor med studier som är gjorda av universitet, hälsomyndigheter mm. i t.ex. Storbritannien, Israel, USA. De tjänar ju inte pengar på att folk vaccinerar sig.isoder skrev:
Annars så tycker jag ju att man kommer väldigt långt genom att bara se hur mycket färre som dog under tredje vågen i våras jämfört med under de två tidigare vågorna, de allra äldsta och skröpligaste dog nästan inte alls eftersom de var vaccinerade. Lyssna på vad vården har sagt den senaste månaden, hur en majoritet av de covidsjuka där inte är vaccinerade fast en majoritet av svenskarna är det.
Eller så lägger de sin allmänna motstånd mot myndigheter på hyllan. Det är ju också en åsikt som förekommer, typ "jag ska inte vaccinera mig därför att någon säger att det är bäst". Eller som de här som vaccinerade sig förra helgen utanför en fotbollsmatch i Malmö och utanför några kyrkor i Södertälje, de vaccinerade sig ju inte av tvång utan för att de kanske tidigare inte hade orkat ta sig till en vaccinationsmottagning. Det finns ju så många orsaker till att folk inte har vaccinerat sig och alla grundar det ju inte på brist på tilltro eller kunskap.
Jag vill vara tydlig med att jag aldrig likställt nazisttyskland med dagens situation, jag har enorm respekt för det fruktansvärda som ska ha skett då och alla drabbade och vill inte trampa någon på tårna där! Det jag påtalat är likheterna i hur man i båda fallen är okej med att särbehandla och jag kan tänka mig att flera små små steg där man inskränker människors rättigheter tillslut gud förbjude kan barka iväg.isoder skrev:Här är den text där jag ska ha jämfört med nazisterna:
Med rättigheter kommer alla människors lika värde. Jag blir fullständigt livrädd av sådana resonemang som du kommit med. För det allra första finns inget som helst lagstöd vad gäller dessa vaccinpass och det är skrämmande vad många människor som plötsligt glömt av allt vad självbestämmande och rätt till sin egen kropp innebär. Gäller samma då vid exempelvis aborter? Vi struntar i den egna individens åsikter och tar istället generella beslut sett till vad de styrande anser är det bästa för samhället i stort? Och lyssnar du inte... tja då utesluter vi dig från diverse samhällsdelar tills du känner dig tillräckligt tvingad att ändra ditt beslut
Jag kan snabbt förklara likheterna mellan dagens situation och nazityskland för dig! Det handlar i båda fallen om en stor skara människor som är OK med att särbehandla och särskilja folk från folk utifrån den du är, vad du tycker och vad du tror på. Vidrigt.
Så länge vaccinet är så fantastiskt som du beskrivit det och skyddar mot allvarlig sjukdom, då har du väl inget att oroa dig över? Låt isåfall de ovaccinerade utsätta sig då för den enorma risk för sjukdom du talar om (den med 99.7% överlevnad) så är ni vaccinerade skyddade mot allvarlig sjukdom och död. För om vaccinet fungerar och är tillräckligt effektivt - då behövs inte vaccinpass. Om vaccinet däremot inte fungerar och är otillräckliga - ja då behövs heller inga!
Jag respekterar alla med arbetsförmåga som bidrar till vårt välstånd och jag beklagar att de som förvaltar vårt samlade bidrag inte kunnat upprätthålla en fungerande sjukvård.BirgitS skrev:Det var ett nytt ord. Jag gissar att du menar de vaccinerade. Jag kan inte uttala mig om alla vaccinerade utan bara för mig och då har jag ju väldig empati för de som har slitit så hårt i vården under 1,5 år och vill verkligen att deras belastning ska minska, liksom jag tänker på alla som har dött av covid och verkligen vill att det inte ska bli fler.
Hur är det med dig, vad ömmar du för?
Du får nog fundera lite på vad du förmedlar när du skriver så. Det är klart att folk tolkar det som att du menar att särbehandlingen av ovaccinerade riskerar att leda till det som nazisterna utsatte judarna för (utrotning). Annars är det ju fullkomligt onödigt att blanda in dem från första början.isoder skrev:Här är den text där jag ska ha jämfört med nazisterna:
Med rättigheter kommer alla människors lika värde. Jag blir fullständigt livrädd av sådana resonemang som du kommit med. För det allra första finns inget som helst lagstöd vad gäller dessa vaccinpass och det är skrämmande vad många människor som plötsligt glömt av allt vad självbestämmande och rätt till sin egen kropp innebär. Gäller samma då vid exempelvis aborter? Vi struntar i den egna individens åsikter och tar istället generella beslut sett till vad de styrande anser är det bästa för samhället i stort? Och lyssnar du inte... tja då utesluter vi dig från diverse samhällsdelar tills du känner dig tillräckligt tvingad att ändra ditt beslut
Jag kan snabbt förklara likheterna mellan dagens situation och nazityskland för dig! Det handlar i båda fallen om en stor skara människor som är OK med att särbehandla och särskilja folk från folk utifrån den du är, vad du tycker och vad du tror på. Vidrigt.
Så länge vaccinet är så fantastiskt som du beskrivit det och skyddar mot allvarlig sjukdom, då har du väl inget att oroa dig över? Låt isåfall de ovaccinerade utsätta sig då för den enorma risk för sjukdom du talar om (den med 99.7% överlevnad) så är ni vaccinerade skyddade mot allvarlig sjukdom och död. För om vaccinet fungerar och är tillräckligt effektivt - då behövs inte vaccinpass. Om vaccinet däremot inte fungerar och är otillräckliga - ja då behövs heller inga!
Självklart ville du få vaccinpasskrav att låta betydligt värre än det är genom att hänvisa till ett av historiens största brott mot en folkgrupp. Det om något tycker jag är vidrigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Fast du vet väl att vi inskränker människors rättigheter hela tiden för att vi anser att andra människors rättigheter är viktigare.isoder skrev:
Ett exempel: Yttrandefrihet är viktigt men det är viktigare att andra slipper bli utsatta för förtal, alltså är yttrandefriheten begränsad.
Det är ju bra mycket viktigare att se till att sådana friheter inte begränsas än att bråka om att några inte kan gå på en konsert eller en fotbollsmatch.
Nu har vi i 1,5 år haft begränsningar i våra rättigheter, inga konserter, inga stora grupper på restauranger osv. Allt för att rädda liv och inte överbelasta sjukvården allt för mycket. Ska alla fortsätta att leva så därför att det finns alltför många ovaccinerade för att få smittspridningen att bli tillräckligt låg?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Okej, det kan jag hålla med om i stort, förutom att jag tycker att vi får de politiker vi förtjänar med tanke på hur vi lägger våra röster, men det har ju inte så mycket med pandemin och framtiden att göra.M mickef skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
En fråga till er som anser att vaccinet inte fungerar för att det dyker upp vaccinerade på IVA och att det finns vaccinerade som avlider. Vad anser ni om det fiktiva scenariot nedan?
Om vi tar ett fiktivt land där 90% av befolkningen är vaccinerade och 10% är ovaccinerade. Om det på IVA vårdas 60% vaccinerade och 40% ovaccinerade, vilken slutsats kan man dra om vaccinet?
a) vaccinet gör bevisligen nytta
b) vaccinet gör bevisligen inte nytta men förvärrar inte heller
c) vaccinet gör bevisligen inte nytta och förvärrar till på köpet problemet
d) det går inte att avgöra
För säkerhets skulle så antar vi att det finns tillräckligt stort antal för att vara statistiskt säkerställt.
Om vi tar ett fiktivt land där 90% av befolkningen är vaccinerade och 10% är ovaccinerade. Om det på IVA vårdas 60% vaccinerade och 40% ovaccinerade, vilken slutsats kan man dra om vaccinet?
a) vaccinet gör bevisligen nytta
b) vaccinet gör bevisligen inte nytta men förvärrar inte heller
c) vaccinet gör bevisligen inte nytta och förvärrar till på köpet problemet
d) det går inte att avgöra
För säkerhets skulle så antar vi att det finns tillräckligt stort antal för att vara statistiskt säkerställt.
Inte alls klart att folk tolkar det som att ovaccinerade ska utrotas. Däremot polariserar det ståndpunkterna och vissa är goda och andra onda, just nu är ovaccinerade de onda medan vaccinerade beter sig ondskefullt.R RoAd skrev:Du får nog fundera lite på vad du förmedlar när du skriver så. Det är klart att folk tolkar det som att du menar att särbehandlingen av ovaccinerade riskerar att leda till det som nazisterna utsatte judarna för (utrotning). Annars är det ju fullkomligt onödigt att blanda in dem från första början.
Självklart ville du få vaccinpasskrav att låta betydligt värre än det är genom att hänvisa till ett av historiens största brott mot en folkgrupp. Det om något tycker jag är vidrigt.
Tyvärr slutar ju inte dödsfallen pga tex rökning i coronatider. Utan resultatet blir ju detsamma, nästan 15 000 döda i sviterna av corona.Demmpa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Apropå särbehandling:
MS är en sjukdom som blir värre i omgångar, s.k. skov.
Företaget stäms nu av facket för diskriminering.
https://www.kollega.se/ms-sjuke-jimmy-tog-covidvaccin-fick-sparken
garvin skrev:
Fixat! Har inte klickat på länken, ännu. Men att glädja dig, gör jag så gärna.R RoAd skrev:
Sedan är det inte "all vetenskap" han tydligen säger emot.
Staffans
Av de som inte vill vaccinera sig, ses det som ett straff att inte kunna gå och se t. ex. en fotbollsmatch.
Istället kan man välja att se fotbollsmatchen som plåster på såret, för de försökskaniner som utsätter sin kropp för detta nödgodkända, dåligt utprovade och livsfarliga vaccinet.
Istället kan man välja att se fotbollsmatchen som plåster på såret, för de försökskaniner som utsätter sin kropp för detta nödgodkända, dåligt utprovade och livsfarliga vaccinet.