Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar alla som har varit röstberättigade till landsting och kommuner under de senaste 30 åren?
Nej, de är förmodligen lurade.

BirgitS
V växelventil skrev:
Fast börjar man fundera vad var vitsen med vaccineringen för vad säger att inte det kommer mutera sig även om alla är vaccinerde och som han säger så är det teori och inte helt klart.Verkar konstigt om man exempel tittar på england som har 95% av dom vuxna helt plötsligt skulle umgås med 5% ovaccinerade skulle smittan skena.Låter väldigt märkligt.
Nu har du fel om vaccinationstäckningen i Storbritannien som sagt.

Men i Sverige har man på sistone sett att det är bland 15-19 år som den största smittspridningen är. De ser ut att ha gått om 20-29 år. Barn under 15 år har också en ordentlig ökning av bekräftade fall sen vecka 31.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-34-final.pdf

BirgitS
M mickef skrev:
Nej, de är förmodligen lurade.
Så du vet inte vad du har röstat på och därför tror du att alla andra inte heller har vetat det?
Annars skulle jag säga att de flesta är nog väldigt medvetna om de har röstat på partier som har varit ute efter att hålla nere kommunal- och landstingsskatt och inte satsa mer pengar på vård och omsorg eller motsatsen.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Tack för den.
Trenden för IVA-beläggningen ser sämre ut i år gmf med förra året, vilket kan ha många förklaringar men gynnar inte vaccinförespråkningen i första påseendet.
Jo, det gör det eftersom de flesta på IVA är ovaccinerade fast det är tvärtom i befolkningen. Medelåldern på IVA har också kraftigt gått ner. Tidigare var den väl drygt 60 år och det senaste jag hörde för några veckor sen var medelåldern 47 år.

M mickef skrev:
Trenden i år för inliggare på IVA stiger brantare än förra året vid samma tid.
Smittspridningen är större i år än under samma tid förra året. Ökningen av bekräftade fall började mitt i juli i stället för i början av september. Det är därför irrelevant att jämföra denna vecka med samma vecka förra året.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det är din analys, jag föredrar antal före andel i min analys.
Du fick lite siffror om antal i Sörmland igår. Vart du nöjd med dem?

Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Du missar att Coronapatienter har drabbats av en infektion. Infektionerna kan ganska enkelt och snabbt minskas, om än inte förhindras helt. :(
Det blir inte plötsligt fler vårdplatser om folk slutar äta socker, dricka öl och motionerar mera etc.
Många risker som leder till skada, är omedelbara. Så det är bara en halv sanning och resten skulle i varierande hastighet ytterligare minska trycket på sjukhusen.

Staffans

BirgitS BirgitS skrev:
Så du vet inte vad du har röstat på och därför tror du att alla andra inte heller har vetat det?
Annars skulle jag säga att de flesta är nog väldigt medvetna om de har röstat på partier som har varit ute efter att hålla nere kommunal- och landstingsskatt och inte satsa mer pengar på vård och omsorg eller motsatsen.
Jag är inte lika säker som du utan jag tror att de flesta vill ha lägre skatt men att det ska satsas mer på välfärd en andra idiotprojekt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo det där vet vi men det kommer in fler och fler som kommer behöva sjukvård fast dom är vaccinerade och det är inget konstigt med det för det är bara titta på england och israel.Men tvivlar starkt på det som den proffesorn menar att ovaccinerade som träffar vaccinerade skulle skapa mutationer med sådan liten folkmängd skulle orsaka det.Som den proffessorn i teorin skulle den engelska varianten när knappt några var vaccinerade i november skapat en mutatation bara för några få var vaccinerade träffade flertalet som var ovaccinerade låter orimligt.Tror mer på att den engelska varianten uppkom pga ny miljö som kom från indien.
Det var rätt obegripligt det där. Jag föreslår att du lugnt läser igenom vad du har skrivit innan du postar.

Mutationer uppstår hela tiden och några få av dem blir framgångsrika medan de flesta dör ut. En framgångsrik mutation kan uppstå var som helst men sannolikheten per miljon innevånare blir högre ju fler smittade det finns. Men den är inte 0 ens på Island.

Såg du artiklen i Ny Teknik som någon länkade till under kvällen, natten eller morgonen?
Den beskrev bra det jag tror att ditt inlägg handlar om.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det gör det eftersom de flesta på IVA är ovaccinerade fast det är tvärtom i befolkningen. Medelåldern på IVA har också kraftigt gått ner. Tidigare var den väl drygt 60 år och det senaste jag hörde för några veckor sen var medelåldern 47 år.

Smittspridningen är större i år än under samma tid förra året. Ökningen av bekräftade fall började mitt i juli i stället för i början av september. Det är därför irrelevant att jämföra denna vecka med samma vecka förra året.
Man skulle kunna tänka sig att smittspridningen ska vara lägre under ett vaccinår.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag är inte lika säker som du utan jag tror att de flesta vill ha lägre skatt men att det ska satsas mer på välfärd en andra idiotprojekt.
Att satsa på något innebär att man ökar pengarna som går dit. Landstingsskatten går nästan bara till två saker, vård och kollektivtrafik. Ska man satsa pengar på vården måste man alltså antingen öka landstingsskatten eller dra in på pengarna till kollektivtrafiken.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Man skulle kunna tänka sig att smittspridningen ska vara lägre under ett vaccinår.
Det beror ju på hur folk beter sig och hur smittsam den variant som finns är jämfört med tidigare år. Det är ju välkänt att det under sommaren har varit störst smittspridning i gruppen 18-29 år och de har ju inte varit vaccinerade och de har i allmänhet inte heller brytt sig om några restriktioner i år.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Den frågan är ställd, åtskilliga gånger till de frälsta. Ingen har dock svarat. Inte ens vår läkarskribent.
Synd. För det skulle verkligen vara intressant att få en ordentlig genomgång med siffror och procentsatser för varje enskilt riskbeteende.
Min gissning är att tystnaden beror på ogenomtänkta inlägg, samt, om andra riskbeteenden skall tas med, kommer vi alla att hamna, i åtminstone ett par av dom och då blir det ju inte så roligt längre?

Staffans
Du får väl ställa frågan direkt till de få som uttryckt sådana åsikter? Vi andra som inte står för dem kan väl inte förväntas försvara dem?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att satsa på något innebär att man ökar pengarna som går dit. Landstingsskatten går nästan bara till två saker, vård och kollektivtrafik. Ska man satsa pengar på vården måste man alltså antingen öka landstingsskatten eller dra in på pengarna till kollektivtrafiken.
Dags att omfördela skattebördan.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur folk beter sig och hur smittsam den variant som finns är jämfört med tidigare år. Det är ju välkänt att det under sommaren har varit störst smittspridning i gruppen 18-29 år och de har ju inte varit vaccinerade och de har i allmänhet inte heller brytt sig om några restriktioner i år.
Hur många i den gruppen är inlagda på IVA?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
J Jonobe skrev:
Du får väl ställa frågan direkt till de få som uttryckt sådana åsikter? Vi andra som inte står för dem kan väl inte förväntas försvara dem?
Det har jag gjort också. Men de väljer att inte svara.

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.