Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt missade att citera dig.

I Storbrittannien är 64 % fullvaccinerade så det är mycket mer än 5 % ovaccinerade. Det är förstås många barn som är ovaccinerade, bland annat alla under 12 år, vilket väl bör vara mer än 10 % av befolkningen, och covid sprids säkert bland dem nu i samband med att skolorna har börjat. Men visst kan vaccinerade smitta andra, det har väl många skrivit många gånger.
Han sa 95% av den vuxna befolkningen enligt senaste uppgifterna.
 
V växelventil skrev:
Han sa 95% av den vuxna befolkningen enligt senaste uppgifterna och dom har väl flest vaccinerade i Europa.
 
F
A Andytor skrev:
Hälsningar från
Hemmajobbande, avståndstagande, "immun", ickerökande, motionerande, symptomfri, blodgivande, ovaccinerad
Intressant. Det låter precis som min väldigt ansvarsfulla och försiktiga kollega. Järnfysik, 36år. Detta var i Mars-April innan vaccineringen kom igång. Det slutade med 11 dagar på sjukhus och var uppe och vände på intensiven två gånger. 11 dagar sängliggande och 7veckor sjukskrivning.
 
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Han 95% av den vuxna befolkningen enligt senaste uppgifterna.
Okej, men tar man fram en bild som visar totalt antal bekräftade fall så är väl det mer relevant att tänka på antal vaccinerade av hela befolkningen. Det är ju inte så att barn inte blir smittade av covid och inte smittar andra.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Se där. Jag sökte bara på SVT, men fick ingen träff. De, om några, borde bevaka något så intressant för medborgarna.
Men, se det gjorde de inte. Varför, kan man undra. Inte heller svårt att spinna vidare och undra vad mer "olämpligt" vi slipper bekymra våra små hjärnor med, tack vare vår oberoende statliga television?

Staffans
Staffan, Staffan… du måste träna på din Google-fu innan du skriver. Det är ju första träffen! Skärmbild av en Google-sökning på "svt linde ryska" som visar en nyhetsartikel från SVT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Det är då tvärtemot vad erfarenheten från England visar...
Jag tycker att illustrationen är väldigt otydligt och eventuellt vinklat.
Det står att det handlar om en jämförelse med ovaccinerade, men sedan står det att 0,5% (av en population?) fick covid efter en dos och att 0,2% fick covid efter 2 doser. Borde man då inte skriva hur många ovaccinerade fick covid? Vi vet ju att det i alla fall inte är 100%, för då hade vi redan haft flockimmunitet.

Sedan vet vi även att ovaccinerade med naturliga antikroppar har ett ännu bättre skydd än vaccinerade utan naturliga antikroppar https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1#disqus_thread
Även stapeldiagrammen om in infektion utan symptom är lite otydligt. Tittar man snabbt, ser det ut att 94% av de som efter 2 doser ändå smittas, inte får symptom, men egentligen står det ju att det är knappt 2x så många, så finns de 10% av alla smittade ovaccinerade, så finns det 19% av alla smittade med 2 doser. Nu vet jag faktiskt inte hur många smittade är symptomfritt, och jag vet inte heller hur man upptäcker smittade som aldrig utvecklar antikroppar på grund av T-cells-immunitet. Men det står kanske i forskningsrapporten
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att illustrationen är väldigt otydligt och eventuellt vinklat.
Det står att det handlar om en jämförelse med ovaccinerade, men sedan står det att 0,5% (av en population?) fick covid efter en dos och att 0,2% fick covid efter 2 doser. Borde man då inte skriva hur många ovaccinerade fick covid? Vi vet ju att det i alla fall inte är 100%, för då hade vi redan haft flockimmunitet.

Sedan vet vi även att ovaccinerade med naturliga antikroppar har ett ännu bättre skydd än vaccinerade utan naturliga antikroppar [länk]
Även stapeldiagrammen om in infektion utan symptom är lite otydligt. Tittar man snabbt, ser det ut att 94% av de som efter 2 doser ändå smittas, inte får symptom, men egentligen står det ju att det är knappt 2x så många, så finns de 10% av alla smittade ovaccinerade, så finns det 19% av alla smittade med 2 doser. Nu vet jag faktiskt inte hur många smittade är symptomfritt, och jag vet inte heller hur man upptäcker smittade som aldrig utvecklar antikroppar på grund av T-cells-immunitet. Men det står kanske i forskningsrapporten
Nä, du har rätt i det. Det finns utrymme för tolkningar. Jag tolkade det annorlunda, men inser att det går att tolka på olika sätt. Vi får väl aldrig reda på vad som är sant…
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
F fsn skrev:
Intressant. Det låter precis som min väldigt ansvarsfulla och försiktiga kollega. Järnfysik, 36år. Detta var i Mars-April innan vaccineringen kom igång. Det slutade med 11 dagar på sjukhus och var uppe och vände på intensiven två gånger. 11 dagar sängliggande och 7veckor sjukskrivning.
Det där är en personlig anekdot och inget representativt urval. Det skulle vara bra om ni kan hålla samma nivå som ni kräver av mig.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det där är en personlig anekdot och inget representativt urval. Det skulle vara bra om ni kan hålla samma nivå som ni kräver av mig.
Hur diskuterar man med dem som hela tiden utgår från sig själva och anser att eftersom de inte är pensionärer och inte överviktiga så är risken i stort sett försumbar att de ska hamna på sjukhus?
Det var ju ett sånt inlägg som fsn besvarade.

Det kanske är just en sån anekdot som får någon att förstå att risken inte är försumbar. Jag vet inte.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vår utrikesminister pratar med okända i telefon och talar om interna uppgifter samt lovar dom pengar för sin oppositionella kamp i Ryssland. Och det kallar du: -Inte speciellt intressant"! :sick:

Så. Hur kan det sakna nyhetsvärde?
Staffans
På vilket sätt påverkar det dig att inte vaccinera dig att Linde är lättlurad?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Se där. Jag sökte bara på SVT, men fick ingen träff. De, om några, borde bevaka något så intressant för medborgarna.
Men, se det gjorde de inte. Varför, kan man undra. Inte heller svårt att spinna vidare och undra vad mer "olämpligt" vi slipper bekymra våra små hjärnor med, tack vare vår oberoende statliga television?

Staffans
SVT använder Google Amp för att få spridning för sina artiklar. Den här länken går till SVT:
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...-ann-linde-efter-samtal-fran-ryska-busringare

Sluta skyll din bristfälliga förmåga att läsa nyheter på SVT och att det skulle handla om försök till nedtystning.

Jag tror du skulle må bra av att inte försöka spinna vidare allt för mycket.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske är just en sån anekdot som får någon att förstå att risken inte är försumbar. Jag vet inte.
Visst, men då kan vi kontra med några exempel av folk som fick allvarliga men eller även dog efter vaccinationen.
Det är ju tyvärr inte heller riskfritt att vaccinera sig, eller så finns det säkert även exempel av folk med 2 vaccindoser som ändå hamnade på IVA och dog
 
harry73 harry73 skrev:
Visst, men då kan vi kontra med några exempel av folk som fick allvarliga men eller även dog efter vaccinationen.
Det är ju tyvärr inte heller riskfritt att vaccinera sig, eller så finns det säkert även exempel av folk med 2 vaccindoser som ändå hamnade på IVA och dog
Det finns ingen som hävdar motsatsen. Bara att risken att dö eller hamna på IVA är mycket högre för ovaccinerade än för vaccinerade, så det uppväger med mycket stor marginal den pyttelilla risken med att vaccinera sig.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Visst, men då kan vi kontra med några exempel av folk som fick allvarliga men eller även dog efter vaccinationen.
Det är ju tyvärr inte heller riskfritt att vaccinera sig, eller så finns det säkert även exempel av folk med 2 vaccindoser som ändå hamnade på IVA och dog
Javisst är det så. Är man skröplig kan man avlida fast man egentligen fick mycket lindriga symtom, oavsett om det gäller vaccination eller sjukdom, för en del behöver inte mycket innan det blir för mycket. Sådana händelser har det nog länkats till i någon/några av covid/coronatrådarna.

Fast man brukar försöka låta bli att vaccinera de som man tror inte klarar av det förstås.
 
F
harry73 harry73 skrev:
Det där är en personlig anekdot och inget representativt urval. Det skulle vara bra om ni kan hålla samma nivå som ni kräver av mig.
Lika personlig anekdot som det är att "jag motionerar och röker inte så detta är helt riskfritt för mig".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.